Loctite en aluminium op aluminium... Allemaal ingrediënten voor ellende. De combi helemaal als je het nog wil krijgen en heel houden, met een beetje pech sloop je de draad.
Zijn de aanlegvlakken nog wel proper?
Kun je de bout niet op een andere manier borgen? Ring, splitpen, ijzerdraadje, etc...?
Loctite of montagepasta
Met aanlegvlakken bedoel ik bv de onderkant van de bout en het vlak van de crank waar de bout op rust.
Maar als ik zo een beetje tussen de regels door lees, is de passing van de crank op de as ook niet best meer. Als dat zo is, heb je iig de oorzaak gevonden; dan wringt de bout vanzelf los, hoeveel Loctite je er ook aan smeert.
Tape gaat je dan ook niet helpen denk ik. Mogelijk is het dan zelfs einde verhaal, maar lastig te zeggen vanaf een afstand.
Post eens wat fotos, dan kunnen we meekijken.
Maar als ik zo een beetje tussen de regels door lees, is de passing van de crank op de as ook niet best meer. Als dat zo is, heb je iig de oorzaak gevonden; dan wringt de bout vanzelf los, hoeveel Loctite je er ook aan smeert.
Tape gaat je dan ook niet helpen denk ik. Mogelijk is het dan zelfs einde verhaal, maar lastig te zeggen vanaf een afstand.
Post eens wat fotos, dan kunnen we meekijken.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13753
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Alu op Alu herken ik wel. Dat is niet heel fijn.
En bv teflon tape, zou ook een oplossing kunnen zijn. Moet je wel het moment loslaten.
Dat heeft de gemiddelde klusser wel in zijn gereedschapskist
En bv teflon tape, zou ook een oplossing kunnen zijn. Moet je wel het moment loslaten.
Dat heeft de gemiddelde klusser wel in zijn gereedschapskist
Teflon tape in een perspassing is no-go. Veel te dik en druk je aan de kant bij montage.
Er zijn wel lijmen (Loctite voor cilindrische passing) die speciaal bedoeld zijn voor dergelijke toepassingen. 638 of 648 bijvoorbeeld.
Maar die gaan niet zo makkelijk los, dat vraagt om goed heet stoken. In principe gebruik je zoiets als laatste redmiddel of op plekken waar je gerust kunt verhitten.
Ik heb het vaker toegepast maar altijd op dingen die nooit meer los hoefden. Denk dat je beter voor nieuwe crank kunt gaan, of de huidige lijmen en rijden tot het spulletje overleden is.
Er zijn wel lijmen (Loctite voor cilindrische passing) die speciaal bedoeld zijn voor dergelijke toepassingen. 638 of 648 bijvoorbeeld.
Maar die gaan niet zo makkelijk los, dat vraagt om goed heet stoken. In principe gebruik je zoiets als laatste redmiddel of op plekken waar je gerust kunt verhitten.
Ik heb het vaker toegepast maar altijd op dingen die nooit meer los hoefden. Denk dat je beter voor nieuwe crank kunt gaan, of de huidige lijmen en rijden tot het spulletje overleden is.
Dogma F
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13753
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Het zou het wel gewoon proberen met loctite.
Ik heb zo'n grapje gehad met een shimano octalink, wie kent ze nog.
Wat was dat een slecht systeem, maar dat terzijde. Daar brak gewoon de rand van de bout af.
Ik heb zo'n grapje gehad met een shimano octalink, wie kent ze nog.
Wat was dat een slecht systeem, maar dat terzijde. Daar brak gewoon de rand van de bout af.
Ik heb alles nog een keer goed ontvet met wasbenzine en daarna nog eens de loctite aangebracht. Dit moet het dan zijn en anders is het inderdaad een dure crank afgeschreven. De draad is nog goed. Ik heb het ook altijd goed gemonteerd dus dan ga ik reclameren bij de fabrikant.