Vervangen PF trapaslagers
-
- Forum-lid
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Ik heb de uitgebreide versie die wasbeer aangeeft van Aliiexpress in een makkelijke koffer voor een paar eurootjes meer, en die doet perfect z'n werk!
Deed het voorheen ook met een draadeind en grote revetten en ook dat werkte goed, je moet alleen wat voorzichtiger zijn dat je de lagers niet scheef plaatst...
Deed het voorheen ook met een draadeind en grote revetten en ook dat werkte goed, je moet alleen wat voorzichtiger zijn dat je de lagers niet scheef plaatst...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13733
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Mijn shimano tool valt erin, maar die heb ik al 15 jaar. zou thuis ff moeten kijken welk nummer dat is.
Ik ben het wel met havana eens dat je met het eruit persen op sommige frames de lak kan beschadigen of de dop er niet mooi recht op krijgt.
Dan sla ik het lager er wel uit. De kunstof shimano cups sla je er ook vrij makkelijk uit. Ik heb ook niets tegen de kunstof cups, zo slecht is dat niet.
Ik ben het wel met havana eens dat je met het eruit persen op sommige frames de lak kan beschadigen of de dop er niet mooi recht op krijgt.
Dan sla ik het lager er wel uit. De kunstof shimano cups sla je er ook vrij makkelijk uit. Ik heb ook niets tegen de kunstof cups, zo slecht is dat niet.
Die uittrekker van Unior heeft een stevige rubberen ring op de rand zitten. Heel lastig om daar schade mee te veroorzaken.
Lagers die gelijmd zijn (doen fabrikanten vaker) kosten heel veel moeite om eruit te slaan. Een carbon frame sla ik liever niet met volle kracht op.
Dogma F
Zie ik het nu verkeerd;
aan die BBB BTL-95 heb je toch genoeg?
En bij Bol.com is hij vele tientjes goedkoper dan bij BBB zelf.
https://www.bol.com/nl/nl/p/bbb-cycling ... 040115261/
aan die BBB BTL-95 heb je toch genoeg?
En bij Bol.com is hij vele tientjes goedkoper dan bij BBB zelf.
https://www.bol.com/nl/nl/p/bbb-cycling ... 040115261/
Dank voor de link. Mantel is ook niet veel duurder hoor. Eerst maar eens mijn fiets ophalen en kijken wat ik ermee wil. Maar voor nu denk ik wel dat ik de Rival AXS ga verkopen en de Dura Ace die op de plank ligt ga monteren. Alhoewel het rijden met een powermeter ook wel leuk klinkt.
Ride bikes, not tanks!
Die BTL-113 uit de TS :
https://bbbcycling.com/nl_nl/btl-113-cupout
'Voor het verwijderen van de lagers in BB86, BB91, BB92 en andere press fit bottom bracket systemen met een 24 mm as'
Dat gaat dus met dub niet werken, dan heb je 28.99mm nodig.
Nu kan je wat proberen met buigen maar dat lukte mij paar maanden geleden iig niet met zo'n zelfde soort tool van parktool. (ook niet heel veel kracht gezet verder want wilde de tool ook nog kunnen gebruiken met shimano bottombracket)
Ik heb uiteindelijk een lager trekker gebruikt.
https://bbbcycling.com/nl_nl/btl-113-cupout
'Voor het verwijderen van de lagers in BB86, BB91, BB92 en andere press fit bottom bracket systemen met een 24 mm as'
Dat gaat dus met dub niet werken, dan heb je 28.99mm nodig.
Nu kan je wat proberen met buigen maar dat lukte mij paar maanden geleden iig niet met zo'n zelfde soort tool van parktool. (ook niet heel veel kracht gezet verder want wilde de tool ook nog kunnen gebruiken met shimano bottombracket)
Ik heb uiteindelijk een lager trekker gebruikt.
Ondertussen de BBB inpersset BTL-231 besteld. Dat is die met die grote handgrepen aan beide zijden. Kan niet anders dat dat prettiger werkt dan met alleen een grote inbus aan 1 zijde.
Voor het uitdrijven de BTL-113 en 114 besteld. Waarbij de laatste dus geschikt is voor DUB cups. En die 113 heb ik dan maar vast liggen voor als de Shimano lagers een keer vervangen moeten worden.
Voor het uitdrijven de BTL-113 en 114 besteld. Waarbij de laatste dus geschikt is voor DUB cups. En die 113 heb ik dan maar vast liggen voor als de Shimano lagers een keer vervangen moeten worden.
Ride bikes, not tanks!
Pfieuw, DUB trapaslagers zijn uit het frame. Eerste keer. Weer een ervaring rijker. Frame op de benen en slaan maar. Gelukkig zie je op een gegeven moment dat er beweging in komt want je vraagt je in het begin af hoeveel kracht nodig is.... Helaas kwam op een gegeven moment die BTL-114 tegen het frame aan waardoor er een klein pitje in de lak zit. Lijkt op de foto wel tien keer erger trouwens. Zal er even een drupje blanke lak overheen doen.
Is er trouwens een volgorde die je moet hanteren? Bij het eerste lager zit de uitdrijftool natuurlijk in de huls in het midden en kan er weinig misgaan. Bij het tweede lager bleef de huls niet zitten dus heb ik wel even moeten pielen om de uitdrijftool goed in het lager te krijgen.
Een lager draait ook niet meer rond. Is het normaal dat je de lagers kan afschrijven na zo'n klus?
Is er trouwens een volgorde die je moet hanteren? Bij het eerste lager zit de uitdrijftool natuurlijk in de huls in het midden en kan er weinig misgaan. Bij het tweede lager bleef de huls niet zitten dus heb ik wel even moeten pielen om de uitdrijftool goed in het lager te krijgen.
Een lager draait ook niet meer rond. Is het normaal dat je de lagers kan afschrijven na zo'n klus?
Ride bikes, not tanks!
Als je heel hard op de lagers zit te slaan dan kun je ze inderdaad afschrijven. Het beste is toch om ze met een "trekker" ze gecontroleerd te verwijderen. Al is dat ook geen garantie op succes.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
-
- Forum-lid
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Yep, uitgeslagen lagers kieper ik in de vuilnisbak.
Die ga je niet meer hergebruiken...
Die ga je niet meer hergebruiken...