Soort van overtrainde bovenbeenspieren. Tips?
-
- Forum-lid HC
Volgens onderzoek is de sweet spot een cadans van 80.
https://www.bicycling.com/nl/training/a ... le-cadans/
80 is dus zeker niet te laag als cadans, 60 wel.
Ideale cadans lijkt me wat persoonlijk te zijn. De naar mijn gevoel ideale cadans zit zo altijd tussen de 80 en 85 omw/min maar bij anderen hoor ik dikwijls dat dat hoger ligt. Wat betreft de pijn boven je knieën, gebruik na een training (zeker als ze wat intensief was) een eiwitrijke recovery drank. Heel belangrijk naar recuperatie, spierbehoud en -opbouw toe.
-
- Forum-lid
Ik zou niet te veel waarde hechten aan dat stuk over cadans. Er wordt doorverwezen naar een andere pagina waar je je "ideale" cadans kan laten bepalen, wat al opmerkelijk is. Daarin wordt het volgende gemeld:scottwilko schreef: ↑20 mei 2024 10:08 Volgens onderzoek is de sweet spot een cadans van 80.
Snelle spiervezels / Slechte conditie: Jouw persoonlijke cadansvoorkeur is aan de lage kant, tussen de 75 en 85 rpm.
Snelle spiervezels / Goede conditie: Je efficiëntie is het hoogst bij een cadans tussen de 85 en 90 rpm.
Langzame spiervezels / Slechte conditie: Jouw persoonlijke cadansvoorkeur zal eveneens liggen tussen de 85 en 90 rpm.
Langzame spiervezels / Goede conditie: Je efficiëntie is het hoogst bij een hoge cadans, 95 rpm of meer.
Beetje tegenstrijdig ten opzichte van die ideale cadans van 80.
Voor TS:
Er zou een disbalans kunnen zijn tussen bovenbeenspieren en hamstrings, waardoor je bovenbeenspieren eerder vermoeid zijn. Hoogte van het zadel zou ook een optie kunnen zijn. Een sportarts of fysio kan jou echter een beter advies dan ik.

Volgens mij is dat stuk over die snelle en langzame spiervezels iets waar ze al eerder over geschreven hebben en de link naar Brits onderzoek "nieuw inzicht". Maar wees gerust er komen onderzoeken die weer iets anders zeggen. Anders is er niets meer te onderzoeken en te publiceren.ColumsbusMJ schreef: ↑20 mei 2024 17:39Ik zou niet te veel waarde hechten aan dat stuk over cadans. Er wordt doorverwezen naar een andere pagina waar je je "ideale" cadans kan laten bepalen, wat al opmerkelijk is. Daarin wordt het volgende gemeld:scottwilko schreef: ↑20 mei 2024 10:08 Volgens onderzoek is de sweet spot een cadans van 80.
Snelle spiervezels / Slechte conditie: Jouw persoonlijke cadansvoorkeur is aan de lage kant, tussen de 75 en 85 rpm.
Snelle spiervezels / Goede conditie: Je efficiëntie is het hoogst bij een cadans tussen de 85 en 90 rpm.
Langzame spiervezels / Slechte conditie: Jouw persoonlijke cadansvoorkeur zal eveneens liggen tussen de 85 en 90 rpm.
Langzame spiervezels / Goede conditie: Je efficiëntie is het hoogst bij een hoge cadans, 95 rpm of meer.
Beetje tegenstrijdig ten opzichte van die ideale cadans van 80.
Voor TS:
Er zou een disbalans kunnen zijn tussen bovenbeenspieren en hamstrings, waardoor je bovenbeenspieren eerder vermoeid zijn. Hoogte van het zadel zou ook een optie kunnen zijn. Een sportarts of fysio kan jou echter een beter advies dan ik.![]()
-
- Forum-lid
Ah ja ik zie het. Ik geloof ook niet in een gouden standaard. Zelf fiets ik prettiger met een wat hogere cadans (90-100), naar 80 gaan zou heel onnatuurlijk aanvoelen. Goed hier heeft de TS niet zoveel aan. Succes met het vinden van het euvel.
Een massagegun kan ook helpen om je bovenbenen los te krijgen (helpt bij mij alleszins). Maar dat is enkel tijdelijk oplossen, maar het probleem niet verhelpen/voorkomen.
En recovery shakes! Merkbaar minder spierpijn als ik een shake drink.
En recovery shakes! Merkbaar minder spierpijn als ik een shake drink.
Recovery shakes werken ook alleen bij onderzoeken gesponsord door de producenten van genoemde recovery shakes.
Is aangetoond dat het voor herstel geen verschil maakt of je proteine (recovery shakes) of koolhydraten eet. Tenzij je in je natuurlijke dieet te weinig proteine binnen krijgt natuurlijk, maar we gaan uit van een gebalanceerd dieet.
Ik zeg niet dat meer proteine slecht is he, maar die dure "recovery shakes" is gewoon geldklopperij.
Is aangetoond dat het voor herstel geen verschil maakt of je proteine (recovery shakes) of koolhydraten eet. Tenzij je in je natuurlijke dieet te weinig proteine binnen krijgt natuurlijk, maar we gaan uit van een gebalanceerd dieet.
Ik zeg niet dat meer proteine slecht is he, maar die dure "recovery shakes" is gewoon geldklopperij.
Meestal kan ik geen al te grote maaltijden meer verdragen na het fietsen. Dus in mijn geval is het zo'n dingetje van te weinig proteïnen/koolhydraten binnen na de rit.
Als ik wel of geen recovery shake drink voel ik echt verschil in mijn benen. Zit zeker niet enkel in mijn hoofd
en ik word niet gesponsord door de producenten van genoemde recovery shakes 
Als ik wel of geen recovery shake drink voel ik echt verschil in mijn benen. Zit zeker niet enkel in mijn hoofd

-
- Forum-lid HC
Je moet er gewoon iemand naar laten kijken. Echter ga je dan ook verschillende dingen horen.
Wat heel veel mensen en zeker fietsers hebben is dat ze de quadriceps overbelasten en de spieren boven in het been en/of hamstrings bijna niet meer (kunnen) activeren. Dat kan allerlei redenen hebben, core, buikspieren, trauma etc.
Een fysio kan dat zo testen, echter merk ik dat dit ook een best onbekend iets is bij een fysio.
Je moet gewoon even en lijstje af met mogelijke klachten.
Cadans heeft wel met je conditie te maken. maar om het meteen goed of slecht te noemen gaat ver. Als je twee keer twee uurtjes per week fiets zal je sneller de neiging hebben naar een lagere cadans, die is namelijk efficiënter voor je cardio systeem. Een hoge is efficiënter/minder belastend voor je spieren.
Wat heel veel mensen en zeker fietsers hebben is dat ze de quadriceps overbelasten en de spieren boven in het been en/of hamstrings bijna niet meer (kunnen) activeren. Dat kan allerlei redenen hebben, core, buikspieren, trauma etc.
Een fysio kan dat zo testen, echter merk ik dat dit ook een best onbekend iets is bij een fysio.
Je moet gewoon even en lijstje af met mogelijke klachten.
Cadans heeft wel met je conditie te maken. maar om het meteen goed of slecht te noemen gaat ver. Als je twee keer twee uurtjes per week fiets zal je sneller de neiging hebben naar een lagere cadans, die is namelijk efficiënter voor je cardio systeem. Een hoge is efficiënter/minder belastend voor je spieren.