Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Gravelbanden op oude(re) racefiets

Drkjv
Forum-lid

Gebruikersavatar Drkjv 07 jun 2024 14:49

Heb ik spijt dat ik geen schijfremmen heb? Misschien wel, maar voelt toch telkens als een soort nostalgisch gevoel om met een crosser met canti te rijden.
Dit weekend overigens eens de geleverde Avid Shorty Ultimate op monteren want met de remmen die er nu op zitten kan ik in een afdaling gewoon letterlijk niet stoppen enkel afremmen (beetje gevaarlijk, maar wel goed voor mijn techniek :mrgreen: ) Volgens veel reviews zijn de Avid's de beste cantilever's die ooit gemaakt zijn, ik ben benieuwd...

Om nog even op de TS terug te komen. De bandjes (die 35mm) zul je nu al hebben, nu nog een fiets kopen waar deze in passen. Want volgens mij zijn er nooit remmen gemaakt geweest waar meer dan 28-30mm in past? (misschien direct mount remmen dat daar nog 32mm in paste, maar dat is niet het geval op die giant)

Chefske
Forum-lid

Chefske 07 jun 2024 16:15

Ik had ooit Shimano BR-R561 remhoeven op een oud stalen Peugeot-frame: daar pasten 32 mm bandjes in, misschien zelfs wel 35 mm. De banden moesten overigens wel eerst leeg voordat ik ze tussen de remblokken door kon proppen.

Kortom, ik zou het gewoon eens proberen.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 07 jun 2024 20:01

35mm racebanden zijn nog geen 35mm gravelbanden. Door het profiel worden die breder en hoger. Om maar niet te denken aan de modder die zo'n band meeneemt. Dit wordt gegarandeerd aanlopen tegen de remhoeven.

abdr
Forum-lid

abdr 08 jun 2024 02:57

Drkjv schreef: 07 jun 2024 14:49 Dit weekend overigens eens de geleverde Avid Shorty Ultimate op monteren want met de remmen die er nu op zitten kan ik in een afdaling gewoon letterlijk niet stoppen enkel afremmen (beetje gevaarlijk, maar wel goed voor mijn techniek :mrgreen: ) Volgens veel reviews zijn de Avid's de beste cantilever's die ooit gemaakt zijn, ik ben benieuwd...
De performance van velgremmen hangt nauwelijks af van de remhoef maar wel van de remblokken. Ik durf ervoor wedden dat de remblokken van die oude crosser in geen jaren vervangen zijn, upgraden naar Kool Stop zal waarschijnlijk veel helpen. Cantilevers zijn wel heel gevoelig voor de juiste setup, als de levers teveel naar boven wijzen heb je een degressieve curve, dwz de rem presteert slechter hoe dichter ze bij de velg komt.

TKMP
Forum-lid

Gebruikersavatar TKMP 08 jun 2024 16:43

Ik heb met verschillende fietsen met canti aansluitingen op t frame gereden, in cross/gravel en tourfiets. Zelfs in het heuvelland kom ik prima uit. De gravel/cyclocrosser had maar ruimte voor 38mm icm wtb riddler niet te stoppen het profiel zat snel vol, maar de mezcal35mm waren perfect voor de nattere maanden.
De cantilevers remmen prima met juiste pads.
Pads van xtr v brakes in een canti rem deden het beste, gevolgd door de bxp blauwe blokjes op een trp min v brake. Koolstopdoet het ook goed..
Nu heb ik op alle fietsen (vakantie en koers) bxp blokjes de blauwe, die remmen in droog en nat, goed genoeg, lekker eenvoudig en af en toe alu deeltjes uit de pad peuteren.

Bij oude koersfietsjes met long reach remmen kan je behoorlijk wat band kwijt misschien wel> 32mm heg is even proberen.vooral de liggende achter vork niet vergeten. Panaracer gravelking is er in veel soorten en maten. Voor ons zanderige nederland vaak een prima bandje. Ik vind ze zelf altijd lekker bollen maar ook sterk en lekker rubber gevoel met weg en de radius is voor mij ook ok om lekker te zoefen.

Ik heb nu panaracer pasela op de tourfiets daar komt een schwalbe/conti niet in de buurt

Drkjv
Forum-lid

Gebruikersavatar Drkjv 09 jun 2024 10:28

abdr schreef: 08 jun 2024 02:57 ...Ik durf ervoor wedden dat de remblokken van die oude crosser in geen jaren vervangen zijn...
Ok weddenschap aanvaard, graag een bak Stella Artois te leveren bij mij thuis aub.

Het zou uiteraard heel dom zijn om die remmen af te schrijven zonder nieuwe remblokken te plaatsen. M65T shimano blokken voor gekocht. Maar het probleem zit hem vooral in de remhoeven, je ziet op het oog de remhoeven 'flexen' bij aantrekken van de rem (ze zijn zelfs door vorige eigenaar vrij veel verbogen geweest). Waarschijnlijk krijg ik ze wel ietsje beter als ik wat pruts aan lengtes langer/kort er van kabels, maar had er de energie niet meer voor. Gekozen dan voor de beste keuze en nieuwe remmen gekocht. Heb ze wel nog niet kunnen...

Plaats reactie