Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

elektrische racefiets

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39518
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 jun 2024 10:39

havana schreef: 17 jun 2024 09:22 Bosch motoren zijn eenvoudig te chippen. Kost je wel een euro of 100, maar het is kinderspel. Maximaal 10 minuten werk.
Een speedpedelec misschien een optie?
Kan je mooi uit de wind fietsen
Totaal niet handig aangezien je op veel plekken op de weg moet rijden met zo'n ding.
SP's zijn onhandige dingen voor de wet en medeweggebruikers. Je mag niet altijd op het fietspad, maar automobilisten accepteren (of verwachten) je niet op de rijbaan. Ik heb ook best een tijd met zo'n ding naar werk gereden, maar soms best wel lastige situaties ervaren. Je moet echt continue extreem anticiperend rijden, want mensen verwachten jouw snelheid niet.
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13442
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 17 jun 2024 10:54

Ik snap de vraag van de TS heel goed.
Voor dat doel zou het wat mij betreft ook geen enkel probleem zijn de begrenzing eraf te halen.

De andere kant en die zie ik op de UHR al steeds meer op de MTB, luie mensen die een e mtb aanschaffen.
Dat vind ik persoonlijk niet de bedoeling, maarja daar zijn de meningen ook over verdeeld.

Geld met de race ook. Ik hoop niet dat het gebeurt maar als er straks steeds meer op de weg op een onbegernsde racer zitten wordt het gewoon levensgevaarlijk.

Gebruikersavatar
Ivo W
Forum-lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 03 jun 2016 11:10

Gebruikersavatar Ivo W 17 jun 2024 12:38

het doel van mijn vrouw is zeker niet om full power als een dolle over de weg te gaan racen. We willen beiden een gezonde inspanning doen en een lekker rondje fietsen.
Een andere doelgroep zie ik hier bij een buurman. Hij is 78 en fietst nog volop. Jarenlang is hij met ons woensdagavond groepje mee geweest, maar dat lukt nu toch echt niet meer. Als zo iemand nu 50 watt gratis kan krijgen, dan doet hij weer mee.
ga eerstdaags gewoon eens informeren bij een trek dealer hier in de buurt. Ben benieuwd of zij gebruikservaring hebben. Verzekering blijft inderdaad een ding. Dat je je eigen fiets total loss rijdt is voor ons het probleem niet, wij zijn daarvoor nu ook al niet verzekerd. Aansprakelijkheid is wat anders. Het blijft krom: op een fiets zonder hulpmotortje mag je 50 rijden, maar zodra er een hulpmotortje in zit, dan stopt het bij 25... Uiteindelijk gaat het om de bekwaamheid van de berijder. En als ik zo op zondagochtend mijn rondje maak, dan zie ik genoeg berijders die minder bekwaam zijn dan mijn vrouw bij 40/uur.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16736
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 jun 2024 12:42

wasbeer2006 schreef: 17 jun 2024 10:54 Ik snap de vraag van de TS heel goed.
Voor dat doel zou het wat mij betreft ook geen enkel probleem zijn de begrenzing eraf te halen.

De andere kant en die zie ik op de UHR al steeds meer op de MTB, luie mensen die een e mtb aanschaffen.
Dat vind ik persoonlijk niet de bedoeling, maarja daar zijn de meningen ook over verdeeld.

Geld met de race ook. Ik hoop niet dat het gebeurt maar als er straks steeds meer op de weg op een onbegernsde racer zitten wordt het gewoon levensgevaarlijk.
Dat is inderdaad het bezwaar. Die paar wielrenners die overstappen vanwege de gezondheid of die hun vrouw mee willen nemen, zijn het probleem niet, maar voor je het weet denkt iedereen te kunnen "sporten" op een veredelde brommer.

In de buurt van sommige verhuurbedrijven in de Ardennen kan je nog amper fatsoenlijk wandelen of 'echt' mtb-en zonder van je sokken gereden te worden door de familie Speklap.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39518
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 jun 2024 14:54

Ivo W schreef: 17 jun 2024 12:38 Een andere doelgroep zie ik hier bij een buurman. Hij is 78 en fietst nog volop. Jarenlang is hij met ons woensdagavond groepje mee geweest, maar dat lukt nu toch echt niet meer. Als zo iemand nu 50 watt gratis kan krijgen, dan doet hij weer mee.
Die doelgroep zie ik dus echt niet zitten. Als je 78 bent reageer je gewoon minder alert, is vallen vaak ernstiger en vraag ik mij af of je dat moet willen. Als je op die leeftijd niet meer op eigen kracht mee kan, dan moet je dat denk ik ook maar niet meer doen.


Familie Speklap wordt tegenwoordig al van kinds af aan zo opgevoed. Was gisteren met dochterlief in het zwembad, je schrikt je elke keer weer rot hoe groot de familie Speklap aan het worden is. Gewone slanke kindjes zijn bijna een minderheid aan het worden.
Less is bore

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8827
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 17 jun 2024 15:10

daniel1975 schreef: 17 jun 2024 14:54
Ivo W schreef: 17 jun 2024 12:38 Een andere doelgroep zie ik hier bij een buurman. Hij is 78 en fietst nog volop. Jarenlang is hij met ons woensdagavond groepje mee geweest, maar dat lukt nu toch echt niet meer. Als zo iemand nu 50 watt gratis kan krijgen, dan doet hij weer mee.
Die doelgroep zie ik dus echt niet zitten. Als je 78 bent reageer je gewoon minder alert, is vallen vaak ernstiger en vraag ik mij af of je dat moet willen. Als je op die leeftijd niet meer op eigen kracht mee kan, dan moet je dat denk ik ook maar niet meer doen.


Familie Speklap wordt tegenwoordig al van kinds af aan zo opgevoed. Was gisteren met dochterlief in het zwembad, je schrikt je elke keer weer rot hoe groot de familie Speklap aan het worden is. Gewone slanke kindjes zijn bijna een minderheid aan het worden.
Daniël, je scheert nu wel alle ouderen over één kam.
Ik vraag me wel af of je iemand die zelf misschien wel nooit tot 25km/u (gemiddeld) kwam je nu op een fiets moet zetten die 30/35 gaat.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39518
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 jun 2024 16:05

Jans schreef: 17 jun 2024 15:10
daniel1975 schreef: 17 jun 2024 14:54
Ivo W schreef: 17 jun 2024 12:38 Een andere doelgroep zie ik hier bij een buurman. Hij is 78 en fietst nog volop. Jarenlang is hij met ons woensdagavond groepje mee geweest, maar dat lukt nu toch echt niet meer. Als zo iemand nu 50 watt gratis kan krijgen, dan doet hij weer mee.
Die doelgroep zie ik dus echt niet zitten. Als je 78 bent reageer je gewoon minder alert, is vallen vaak ernstiger en vraag ik mij af of je dat moet willen. Als je op die leeftijd niet meer op eigen kracht mee kan, dan moet je dat denk ik ook maar niet meer doen.


Familie Speklap wordt tegenwoordig al van kinds af aan zo opgevoed. Was gisteren met dochterlief in het zwembad, je schrikt je elke keer weer rot hoe groot de familie Speklap aan het worden is. Gewone slanke kindjes zijn bijna een minderheid aan het worden.
Daniël, je scheert nu wel alle ouderen over één kam.
klopt; laat mij één onderzoek zien wat bewijst dat 78 jarige mensen nog de alertheid hebben van een 50 jarige. Dan trek ik mijn hele opmerking zo terug.
Less is bore

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4596
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 17 jun 2024 16:29

De 78 jarige mag wat mij betreft best een e-racefiets rijden. Alleen niet een exemplaar die boven de 25km/h nog ondersteuning bied.
De reden heeft Daniel al aangegeven.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8827
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 17 jun 2024 17:13

scottwilko schreef: 17 jun 2024 16:29 De 78 jarige mag wat mij betreft best een e-racefiets rijden. Alleen niet een exemplaar die boven de 25km/h nog ondersteuning bied.
De reden heeft Daniel al aangegeven.
Ik heb het al eerder geplaatst, hier reed een paar maanden geleden een 90 jarige zijn laatste rit bij de vereniging. 90km met 900 hoogtemeters, nou ja, ongeveer, maar juist meer. Hij had zelf besloten dat het nu genoeg was.
Maar er zijn ook 50 jarigen waar je niet achter wilt fietsen. Nou ja, nog wel jonger.
Manlief van 72, toch best eindje richting die 78, mag van mij met een gerust hart gaan. En zijn 55-58 jarige medefietsers lijken er geen probleem mee te hebben.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4596
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 17 jun 2024 17:17

Is dat op een elektrisch ondersteunde racefiets? Zo nee, dan klopt het toch dat een senior die niet meer mee kan komen ook niet op een fiets moet stappen die sneller dan 25 gaat?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8827
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 17 jun 2024 17:25

scottwilko schreef: 17 jun 2024 17:17 Is dat op een elektrisch ondersteunde racefiets? Zo nee, dan klopt het toch dat een senior die niet meer mee kan komen ook niet op een fiets moet stappen die sneller dan 25 gaat?
Volgens jou en Daniel zou een senior per definitie niet snel genoeg meer kunnen handelen, dan maakt het toch niet of hij zelf nog trapt of dat hij geholpen wordt? Misschien handelt hij wel sneller omdat hij minder moe is met een e-racer. Maar natuurlijk ben ik er ook van overtuigd dat sommigen onverantwoord bezig zijn. Dat geldt niet alleen voor fietsen.
Die man van 90 trapte 100% zelf.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39518
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 jun 2024 18:03

Kun je als 78 jarige zelf harder fietsen dan 25 km/u? Prima, gaaf dat je nog zo fit bent!
Heb je daar op die leeftijd een ebike voor nodig? Niet doen, 25 is ook een prima maximum snelheid. Snap niet wat daar zo moeilijk aan is.
Less is bore

Plaats reactie