Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Weer keuzestress

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6318
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 26 jun 2024 20:06

Goede fiets merken zijn niet afhankelijk aan het naampje wat er op staat ( behoudens dan misschien Amazon bikes van een of ander inferieur merk). Ik krijg de vraag ook vaak van mensen die een eerste fiets kopen : Maakt Giant - Merida - Scott - Bulls goede fietsen ? En mijn antwoord is altijd ; dat valt en staat bij de afmontage, dus groepset - wielen - banden - stuur en stuurpen. Op veel instap fietsen zijn de wielen, stuur en stuurpen, banden de sluitpost van de rekening en wordt daar veel op bezuinigd. Naarmate de fietsen duurder worden ( of het frame duurder wordt ) gaat de afmontage vaak evenredig mee omhoog. Dus betere wielen , duurdere tubeless ready banden, lichter stuur enz. enz.

Maar ga eerst eens informeren of laat een goede meting doen. Een goede meting kost je ongeveer 10% van je budget maar je krijgt er zoveel voor terug. Veel mensen stappen op een verkeerd frame omdat het zo mooi is, of omdat de fietsenmaker zegt dat ie zo geweldig bij je past en ook nog eens mega veel korting geeft. Trap er niet in, en neem iemand mee die er verstand van heeft.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 511
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 26 jun 2024 20:09

Heel lastig: elk merk levert van goedkoop tot (heel) duur. Dus een merk kun je niet 1-op-1 vergelijken zonder het segment mee te nemen. Soms heeft een merk vooral heel goede instappers, soms focust een merk zich succesvol op de top vd markt, maar missen ze interessante instappers.

Even mijn persoonlijke (voor)oordelen:
Cannondale maakt heel goede fietsen, maar gebruikt soms ‘eigen’ standaarden die niet altijd beter zijn.
Sensa en Cube bieden vooral veel waar voor het geld.
Canyon biedt (bood?) door eigen distributie ook heel scherpe prijs/kwaliteit.

Het zijn fietsen he; het is nou ook weer geen rocket science om een redelijk tot goed frame te maken….
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4067
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 26 jun 2024 21:04

fietsslak schreef: 26 jun 2024 20:09

Het zijn fietsen he; het is nou ook weer geen rocket science om een redelijk tot goed frame te maken….
Het is veel makkelijker en goedkoper om een dure derailleur aan een fiets te schroeven, dan om een mooi frame te (laten) maken.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 511
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 26 jun 2024 21:12

pino schreef: 26 jun 2024 21:04
Het is veel makkelijker en goedkoper om een dure derailleur aan een fiets te schroeven, dan om een mooi frame te (laten) maken.
Ook waar. Maar mooi <> goed, he ;)
En ik ben van mening dat een groot deel van de fietsbeleving tussen de oren zit. Als de maten en hoeken kloppen, voelt het merendeel van de rijders het verschil niet (te meer omdat de meesten niet 10+ modellen met gelijke afmontage blind gaan testen….
Oprechte vraag: is een ‘goed’ frame met Tiagra en 1800gr wielset slechter of beter dan een ‘redelijk’ frame met ultegra en 1400gr wielset?

Soit, meer iets voor een ander topic denk ik…
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1234
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 27 jun 2024 10:16

Mijn ervaring is dat als je nu lekker fietst op een endurance fiets je goed moet nadenken voordat je op een wat meer race georiënteerd model overstapt.

Dat pakte bij mij verkeerd uit en heeft mij een hoop geld gekost (in de vorm van overmatig hoge afschrijving!)
Courir c'est mourir un peu

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8870
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 27 jun 2024 11:00

Stonewall1971 schreef: 26 jun 2024 19:30 Bedankt allemaal. Eigenlijk bevestigen jullie wat ik zelf ook dacht. Het verschil in gewicht tussen een Scultura en Scultura Endurance is ongeveer 400 gram en ik ben zelf 90 kg. Gewichtswinst moet ik dus eerst bij mij zoeken en niet in de fiets. Ik wou alleen kijken of er invalshoeken waren waar ik zelf niet aan gedacht heb. Die 90mm stuurpen was toentertijd meer ingegeven door het feit dat ik zo lenig was als een lantaarnpaal. Denk dat ik nu meer baat heb bij de "normale" lengte van de stuurpen. Maar voor wat ik wil voldoen alle drie de fietsen en dan kan ik beter voor wat meer comfort gaan

Blijft nog wel mijn vraag of het klopt dat:
Cube
Sensa
Bulls
Goede fietsmerken zijn maar wel een tandje minder dan Cannondale, Merida, Giant, etc.
Sensa heb je zelf keuze in de afmontage,wel zo handig.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16412
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 27 jun 2024 19:14

Stonewall1971 schreef: 26 jun 2024 19:30 ...Blijft nog wel mijn vraag of het klopt dat:
Cube
Sensa
Bulls
Goede fietsmerken zijn maar wel een tandje minder dan Cannondale, Merida, Giant, etc.
Nee, dat klopt niet.
I know myself like no one else
Nothing to defend

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2142
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 27 jun 2024 23:27

Het begint imho nog altijd eerst bij welke maat fiets je nodig hebt. Dan valt er mogelijk al heel veel af (was bij mij namelijk het geval).
Vanaf daar maak je een longlist die een shortlist wordt. Daarvan kies je de mooiste.

Die powermeter kan in de meeste gevallen een 4iiii zijn en dan maakt de keuze qua fietsmerk meestal (niet altijd) niet zo veel uit.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16716
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 28 jun 2024 09:56

Lcsmet schreef: 27 jun 2024 19:14
Stonewall1971 schreef: 26 jun 2024 19:30 ...Blijft nog wel mijn vraag of het klopt dat:
Cube
Sensa
Bulls
Goede fietsmerken zijn maar wel een tandje minder dan Cannondale, Merida, Giant, etc.
Nee, dat klopt niet.
Ik durf zelfs te beweren dat Cannondale het meeste technische problemen kent van alle merken in deze post, ondanks dat de fietsen het duurste zijn.
Campagnolo Ultra Dork

esmeew
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 28 jun 2024 14:19

vergeet ook niet na te denken over de breedte van het stuur! Sommige fietsen komen met heel brede sturen. Dat kan schouderklachten geven, en moet je weer vervangen. Te smal kan juist ook vervelend zijn.
Ik zou toch een bike fit aanraden. Juist omdat je over wilt van een wat meet relaxed fit naar een race fit. Goed om te testen of dit wel echt bij je past.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1229
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 28 jun 2024 14:26

Je kan dit ook makkelijk testen door er een paar spacers tussenuit te halen en een iets langere stuurpen op te zetten. Dan kan je wellicht de geo van een reacto (of andere bike) na bootsen en weet je gelijk of dat prettig fietst.

Zo ja, dan scheelt dat weer de kosten van een bike fit.

Stonewall1971
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 18 aug 2022 15:24

Stonewall1971 01 jul 2024 12:29

Allemaal bedankt voor het reageren. Mijn shortlist wordt steeds shorter dus dat is goed. Ik wil binnenkort eens een paar fietsen "passen" om te kijken of een raceframe bij mij past of dat ik toch bij het endurance spectrum moet blijven

Plaats reactie