Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Kniepijn

ND12
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 28 okt 2023 18:27

ND12 13 aug 2024 13:07

Ernie C. schreef: 05 aug 2024 23:39 Heb je ook klachten als je op de gravelbike fietst?
Ik heb tijdens de vakantie geen last gehad op de gravelbike. Heb bij thuiskomst mijn zadel van de racer iets hoger gezet en dat ging al meteen stuk beter. Geen last bovenop de knie. Dus dat is mooi.

Was nog wel even benieuwd naar schoenplaatjes. Mijn linkervoet (hak) heeft de neiging om wat naar buiten te gaan staan. Hierdoor heb ik schoenplaatje iets gedraaid. Staat 'ie kaasrecht dan heb ik het idee dat mijn knie op slot komt te staan en ik voortdurend geneigd ben mijn hak naar buiten te forceren. Kan dit kwaad of moeten schoenplaatjes altijd kaasrecht staan?

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1805
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 13 aug 2024 14:05

Je knie hoort recht te staan. Je voet mag wel een beetje gedraaid staan. Dat compenseer je in je onderbeen.
Let op: een beetje.
hun fietsen.

ND12
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 28 okt 2023 18:27

ND12 16 aug 2024 09:46

Eergisteren weer een poging gewaagd. Ondanks een positievere rit zondag, was ik woensdag weer niet tevreden. Bij thuiskomst meteen de bikefitter een bericht gedaan en binnenkort met de racefiets die kant op. Ik ben nu wel klaar met zelf proberen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16732
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 aug 2024 12:19

ND12 schreef: 13 aug 2024 13:07
Ernie C. schreef: 05 aug 2024 23:39 Heb je ook klachten als je op de gravelbike fietst?
Ik heb tijdens de vakantie geen last gehad op de gravelbike. Heb bij thuiskomst mijn zadel van de racer iets hoger gezet en dat ging al meteen stuk beter. Geen last bovenop de knie. Dus dat is mooi.

Was nog wel even benieuwd naar schoenplaatjes. Mijn linkervoet (hak) heeft de neiging om wat naar buiten te gaan staan. Hierdoor heb ik schoenplaatje iets gedraaid. Staat 'ie kaasrecht dan heb ik het idee dat mijn knie op slot komt te staan en ik voortdurend geneigd ben mijn hak naar buiten te forceren. Kan dit kwaad of moeten schoenplaatjes altijd kaasrecht staan?
Pedalen met lossere float proberen (Time Xpresso/Xpro)? Bij mij scheelt dat heel veel en met SPD of Time ATAC mtb pedalen heb ik ook geen last.
viewtopic.php?t=100178

Verder de fiets zoveel mogelijk afstellen als de gravelbike. Neem die desnoods ook mee naar de bikefitter.
Campagnolo Ultra Dork

Maikie18
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 jul 2024 17:36

Maikie18 21 aug 2024 22:34

Vorige week 6 dagen gefietst (200km over de hele week) allemaal vrij rustige ritjes eigenlijk geen last gehad. Ma en di niks gedaan, vandaag een ritje van 30km rond ftp en voelde het al vrij snel weer, niet echt midden bovenop maar meer rechts voor onder. Ik zou zeggen dit komt toch gewoon van de onervarenheid? Heb nu ongeveer 750km gefietst

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13435
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 aug 2024 10:11

Het is soms heel ongrijpbaar, we denken allemaal maar met een bikefit en/of aanpassing dat problemen weg zijn.
Ik heb ook twee jaar pijn in mijn knie gehad en na een winter gedwongen vier maanden niet kunnen sporten was het weg en nooit meer terug gekomen.

Voor bepaalde blessures is rust de enige remedie.

Ga na, wat doe je anders als je voluit gaat rijden?? Gaat je hiel omhoog, gaat je cadans omhoog, ga je (over) fixeren.
Spanning in je bovenlijf.

Groot probleem wat ik vooral bij heel veel racefietsers zie is gestrekte armen, dat kan heel veel problemen geven.
Kortom kijk is goed naar je houding, ga bv eens met platform pedalen rijden, wat doen je voeten dan?

Ga eens naar een goede sportmassage bv, als ze je quadri of peesplaten maseren en jij gaat door het plafond dan kan dat ook zomaar een oorzaak zijn.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1805
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 22 aug 2024 12:19

Na 750km fietskilometers is er op een afstand via een forum niet veel zinnigs te zeggen over pijnen en pijntjes.
Maar als ik in m’n herinneringen graaf, dan weet ik nog dat zo’n beetje alles pijn deed toen ik begon met fietsen.
hun fietsen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16732
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 aug 2024 11:18

Op zich wel als er op een andere fiets geen klachten zijn. Als het om knieën gaat je blijven de afstelling en het pedaalsysteem over.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
didi641
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 16 feb 2010 19:32

Gebruikersavatar didi641 25 aug 2024 21:57

wasbeer2006 schreef: 22 aug 2024 10:11 Het is soms heel ongrijpbaar, we denken allemaal maar met een bikefit en/of aanpassing dat problemen weg zijn.
Ik heb ook twee jaar pijn in mijn knie gehad en na een winter gedwongen vier maanden niet kunnen sporten was het weg en nooit meer terug gekomen.

Voor bepaalde blessures is rust de enige remedie.

Ga na, wat doe je anders als je voluit gaat rijden?? Gaat je hiel omhoog, gaat je cadans omhoog, ga je (over) fixeren.
Spanning in je bovenlijf.

Groot probleem wat ik vooral bij heel veel racefietsers zie is gestrekte armen, dat kan heel veel problemen geven.
Kortom kijk is goed naar je houding, ga bv eens met platform pedalen rijden, wat doen je voeten dan?

Ga eens naar een goede sportmassage bv, als ze je quadri of peesplaten maseren en jij gaat door het plafond dan kan dat ook zomaar een oorzaak zijn.
+1. Knie issues komen heel vaak niet uit de knie zelf (indien geen structureel letsel in de knie).
~ Each cyclist has its story ~
~ Scott Addict - di2 12 speed - Roval C38 ~

ND12
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 28 okt 2023 18:27

ND12 06 sep 2024 09:01

Even een update. Ik heb vorige week de Green Divide gereden en dit met geen centje pijn gedaan op de gravelbike! Daarnaast ben ik met mijn racefiets terug naar de fitter gegaan en ook dat is nu in orde. De schoenplaatjes stonden niet helemaal goed en het zadel moest een stukje naar voren. Het waren minimale wijzigingen, maar een grote impact. Gisteren pijnloos gefietst. Ik ben weer blij!

Dubbeldekker
Forum-lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 16 jul 2024 14:54

Dubbeldekker 06 sep 2024 13:24

Dank voor de update!
Toch wel bizar dat zulke kleine verschillen het comfort zo kunnen beïnvloeden

ND12
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 28 okt 2023 18:27

ND12 06 sep 2024 14:02

Dubbeldekker schreef: 06 sep 2024 13:24 Dank voor de update!
Toch wel bizar dat zulke kleine verschillen het comfort zo kunnen beïnvloeden
Vind ik ook! Al zal het ook gedeeltelijk psychologisch zijn: dat je het begint te 'voelen' zodra je wanhopig/radeloos wordt. Een bevestiging vanuit de fitter is dan fijn, maar tegelijkertijd zijn er wijzigingen gedaan en die werken. Ik hoop dat andere mensen dus mogen weten dat ze niet per se een verkeerde fiets hebben gekocht als het even niet lekker zit of zo zit als je oude fiets. Ik ben daar nogal gevoelig voor in ieder geval. :D

Plaats reactie