Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Canyon Aeroad, ja of nee? Door de bomen het bos niet meer zien...

giant39
Forum-lid

giant39 09 aug 2024 16:52

rene schreef: 09 aug 2024 16:45
raven14 schreef: 29 jul 2024 13:35 Iedereen is anders mbt een proefrit. Ik heb het nog nooit gedaan (ook niet bij aankoop van nieuwe wagens die ettelijke keren duurder zijn dan racefietsen). Mijn redenering is dat de fiets qua geo moet passen, en voor de rest komen we er na aankoop samen (fiets en ik) wel uit - dat is op zich al een interessant proces. Eerst moet er verliefdheid zijn (looks), en verder ga ik eerder af op de reputatie van het merk, algemene feedback over de fiets in kwestie en de aanwezigheid van goeie support voor het produkt. En 'k heb zo eigenlijk qua fietsen nog nooit een miskoop gedaan.

Een Aeroad zou ik ook blind (= zonder testen) durven kopen.
+1 zo sta ik er ook in. Qua geometrie moet het passen. Ik snap ook nooit dat mensen een nieuwe fiets kopen, en dan met 3 of meer cm spacers rijden. En dan zeggen dat ná een fit er misschien wel iets onderuit kan.

Dan was of de vorige fiets niet goed, of flink gegroeid of gekrompen.

Ik snap best dat geometrie lezen best lastig kan zijn, ondanks goede internet tools. Ik heb nooit proef gereden op mijn fietsen. Want ook dan heb ik misschien een totaal andere zit nodig, dan zoals hij bij de fietsenboer staat.

* kortere of langere stuurpen
* breder of smaller stuur
* meer of minder setback
Daar is hij weer. De spacer obsessie.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 09 aug 2024 19:20

Ik heb het ook niet zo voor spacers.
Er zijn ondertussen zat verschillende frames dat je perfect een fiets zonder spacers kan rijden.
I know myself like no one else
Nothing to defend

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 09 aug 2024 19:46

@Giant39 : je moet wel lezen wat er staat.

Ik ben niet tegen spacers ( heb zelf ook 1cm spacer ). Maar als ik nu voor een nieuwe fiets ga kijken met een juiste geometrie zal ik niet met 3 cm spacers gaan rijden. En dan zeker niet ook nog zeggen dat er misschien wel eentje tussenuit kan.

Dan was of mijn vorige fiets qua passing niet goed, of de nieuwe is qua geometrie totaal anders.

Nogmaals : ik ben niet tegen spacers, maar 4cm spacers vind ik minder mooi ja..
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Djemz
Forum-lid

Djemz 10 aug 2024 07:44

rene schreef: 09 aug 2024 16:45
raven14 schreef: 29 jul 2024 13:35 Iedereen is anders mbt een proefrit. Ik heb het nog nooit gedaan (ook niet bij aankoop van nieuwe wagens die ettelijke keren duurder zijn dan racefietsen). Mijn redenering is dat de fiets qua geo moet passen, en voor de rest komen we er na aankoop samen (fiets en ik) wel uit - dat is op zich al een interessant proces. Eerst moet er verliefdheid zijn (looks), en verder ga ik eerder af op de reputatie van het merk, algemene feedback over de fiets in kwestie en de aanwezigheid van goeie support voor het produkt. En 'k heb zo eigenlijk qua fietsen nog nooit een miskoop gedaan.

Een Aeroad zou ik ook blind (= zonder testen) durven kopen.
+1 zo sta ik er ook in. Qua geometrie moet het passen. Ik snap ook nooit dat mensen een nieuwe fiets kopen, en dan met 3 of meer cm spacers rijden. En dan zeggen dat ná een fit er misschien wel iets onderuit kan.

Dan was of de vorige fiets niet goed, of flink gegroeid of gekrompen.

Ik snap best dat geometrie lezen best lastig kan zijn, ondanks goede internet tools. Ik heb nooit proef gereden op mijn fietsen. Want ook dan heb ik misschien een totaal andere zit nodig, dan zoals hij bij de fietsenboer staat.

* kortere of langere stuurpen
* breder of smaller stuur
* meer of minder setback
Ik zie het probleem met spacers eigenlijk totaal niet (tot 3 dan). Als je net zoals ik lange benen en een kort bovenlichaam hebt en met die paar spacers er perfect op past? Ik ga echt niet op een endurace zitten die ik van model totaal niet graag zie omwille van die paar spacers op de aeroad.

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 10 aug 2024 10:38

Ik vind zelf een Endurace zonder spacers mooier dan een Aeroad met een behoorlijk aantal spacers. Je verklooit qua looks een aero fiets volledig als je er veel spacers aan hangt. Maar iedereen doet wat ie wil natuurlijk.
Afbeelding

chris80
Forum-lid

chris80 10 aug 2024 10:44

Djemz schreef: 10 aug 2024 07:44
Ik zie het probleem met spacers eigenlijk totaal niet (tot 3 dan). Als je net zoals ik lange benen en een kort bovenlichaam hebt en met die paar spacers er perfect op past? Ik ga echt niet op een endurace zitten die ik van model totaal niet graag zie omwille van die paar spacers op de aeroad.
Precies, zo zit ik er ook in. Liever een klein beetje spacers met een droom frame dan geen spacers op een precies passend minder mooi frame.

Daarnaast maakt de maat fiets imo ook wel uit hoe het optisch oogt. Ik heb een grote maat (1,90meter), dan vallen spacers veel minder op dan wanneer je een klein maatje hebt.

Onderaan de streep is het heel persoonlijk en uiteindelijk rijdt 90% van de mensen met veel spacers op hun droomframe en zijn ze daar intens gelukkig mee. En dat is uiteindelijk waar het om draait, dat je zelf blij bent en gelukkig rijdt op je eigen fiets en niet wat andere er van vinden.

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 10 aug 2024 11:11

Waarom geen Van Reysel aerobike van de Decathlon ?? Is minder ver rijden dan naar een Canyon center denk ik. Veel waar voor je geld, en wordt met spacers geleverd. ;)

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 10 aug 2024 11:17

rene schreef: 10 aug 2024 11:11 Waarom geen Van Reysel aerobike van de Decathlon ?? Is minder ver rijden dan naar een Canyon center denk ik. Veel waar voor je geld, en wordt met spacers geleverd. ;)
Ik had hem nog niet gezien, maar je krijgt serieus veel waar voor geld.
Helaas hangt de garage al vol, misschien als ze eens een mooie gravel bike in de handel zetten.

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 10 aug 2024 11:37

giant39
Forum-lid

giant39 10 aug 2024 11:53

Een toren van 5 cm is idd niet goed, maar 3 cm is echt prima voor het gros. Wil je het niet is het vaak vooral voor de looks. En dan zou ik eerder me storen aan kabels als aan spacers.

ric
Forum-lid

Gebruikersavatar ric 10 aug 2024 12:03

Aeroad heeft twee spacers, 10&5mm.
Of iig die van mij.
Denk dat de topic starter inmiddels wel genoeg weet over spacer torens 😁
Canyon Aeroad / Canyon Grizl / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 10 aug 2024 15:20

ric schreef: 10 aug 2024 12:03 ..
Denk dat de topic starter
..... misschien ondertussen al een heel andere fiets heeft gekocht.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie