Lek gereden
Ik neem hier zelf nul risico mee, al helemaal niet op lange ritten of in de bergen. En als deze scheur goed door en door is, komt de binnenband er al snel doorheen of je moet hem patchen. Met tubeless had je hem nog kunnen pluggen, maar persoonlijk ook dan had ik er een nieuwe omgelegd.
Update: gisteren de band er weer ff afgehaald en een stuk tape geplakt bij de opening, toen merkte ik al dat hij de band haast niet had doorboord. Nog een drupje secondelijm erin laten lopen en vandaag een ritje van 72km gedaan met 35kmh gemiddeld en geen problemen gehad. Futurumshop kon helaas geen garantie geven wat ik natuurlijk helemaal begrijp.
Hoe het bandje er nu uitziet
https://ibb.co/TKHmccf
Hoe het bandje er nu uitziet
https://ibb.co/TKHmccf
Naja, secondelijm is hier niet de juiste keuze.
Cyanoacrylaatlijm, de officiële naam, is vatbaar voor breuk (bros) en hygroscopisch (neemt vocht op). Door het ermee rijden breekt de lijm, en door water breekt de lijm af. Dus om die redenen geen goede keuze. Het "kwaad" is al geschied, dus je kunt nu niet meer anders.
Plakker aan de binnenkant, ducttape werkt niet, maakt geen deugdelijke verbinding door type lijm en grootte van oppervlak (te klein).
Dat kun je nog oplossen, tape eraf, schoonmaken, schuren en op traditionele wijze plakken met solution en plakkers.
Cyanoacrylaatlijm, de officiële naam, is vatbaar voor breuk (bros) en hygroscopisch (neemt vocht op). Door het ermee rijden breekt de lijm, en door water breekt de lijm af. Dus om die redenen geen goede keuze. Het "kwaad" is al geschied, dus je kunt nu niet meer anders.
Plakker aan de binnenkant, ducttape werkt niet, maakt geen deugdelijke verbinding door type lijm en grootte van oppervlak (te klein).
Dat kun je nog oplossen, tape eraf, schoonmaken, schuren en op traditionele wijze plakken met solution en plakkers.
Dogma F
Ik zal je een bericht doen wanneer mijn band is ontploftRamon73 schreef: ↑11 aug 2024 18:56 Naja, secondelijm is hier niet de juiste keuze.
Cyanoacrylaatlijm, de officiële naam, is vatbaar voor breuk (bros) en hygroscopisch (neemt vocht op). Door het ermee rijden breekt de lijm, en door water breekt de lijm af. Dus om die redenen geen goede keuze. Het "kwaad" is al geschied, dus je kunt nu niet meer anders.
Plakker aan de binnenkant, ducttape werkt niet, maakt geen deugdelijke verbinding door type lijm en grootte van oppervlak (te klein).
Dat kun je nog oplossen, tape eraf, schoonmaken, schuren en op traditionele wijze plakken met solution en plakkers.
Laten we hopen dat het niet gebeurt tijdens het rijden. En met wat geluk gaat het prima aflopen en vervang je de band over 6000km omdat het canvas er doorheen komt.
Maar ik sta niet alleen in de benadering dat er betere oplossingen zijn, maar laat je niet afleiden door mensen met een andere mening.
Dogma F
Ik zou in deze net zoals Ramon de band er nog eens vanaf halen, en vanaf de binnenkant een plakker er overheen zetten met solutie of Bison lijm (even zoeken hier op het forum welke precies). Die lijm is flexibel en zal dus beter werken dan secondelijm, die alleen maar hard wordt en zal gaan breken. Maar goed het is jouw keuze of je dit doet of niet.
-
- Forum-lid
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Ten eerste, 28mm en dan met 6 bar gaan rijden is way tot much.RaceJZ schreef: ↑10 aug 2024 19:40 Afgelopen week heb ik 2 nieuwe 28mm bandjes gekocht (Continental grand prix 5000) en ja hoor na de eerste rit lek gereden... nu zit er dus een redelijke scheur in mijn achterband. Binnenband wel weer vervangen en nu tot 6 bar opgepompt.
Kan de scheur kwaad of niet teveel zorgen om maken?
https://ibb.co/CKFHDwy
Dan je vraag: Bison rubber repair bij de bouwmarkt gaan halen en dat gat dichtsmeren terwijl je band op druk staat, een dagje wachten en dan gaan rijden.
De rubber repair blijft soepel/flexibel en misschien helpt het je wanneer het onderliggende karkas niet teveel beschadigd is, ik gebruik dat spul ook, wel voor iets kleinere gaatjes/sneetjes en rij ook met de GP5000 banden...
Anders evt ook zoals Ramon zegt een dunne plakker aan de binnenzijde.
Op hoeveel bar doe jij 28mm banden dan? Ik ben 100kgscottpch64 schreef: ↑12 aug 2024 05:22Ten eerste, 28mm en dan met 6 bar gaan rijden is way tot much.RaceJZ schreef: ↑10 aug 2024 19:40 Afgelopen week heb ik 2 nieuwe 28mm bandjes gekocht (Continental grand prix 5000) en ja hoor na de eerste rit lek gereden... nu zit er dus een redelijke scheur in mijn achterband. Binnenband wel weer vervangen en nu tot 6 bar opgepompt.
Kan de scheur kwaad of niet teveel zorgen om maken?
https://ibb.co/CKFHDwy
Dan je vraag: Bison rubber repair bij de bouwmarkt gaan halen en dat gat dichtsmeren terwijl je band op druk staat, een dagje wachten en dan gaan rijden.
De rubber repair blijft soepel/flexibel en misschien helpt het je wanneer het onderliggende karkas niet teveel beschadigd is, ik gebruik dat spul ook, wel voor iets kleinere gaatjes/sneetjes en rij ook met de GP5000 banden...
Anders evt ook zoals Ramon zegt een dunne plakker aan de binnenzijde.
-
- Forum-lid
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Ik rijd met 25mm banden en 5bar druk, ben wel een stuk lichter,75kg, 28mm met normaal gewicht rond de 4.5bar, met jouw gewicht zoals Derxx al zegt 5bar.
En waarom staat overal wat anders dan?scottpch64 schreef: ↑12 aug 2024 13:22 Ik rijd met 25mm banden en 5bar druk, ben wel een stuk lichter,75kg, 28mm met normaal gewicht rond de 4.5bar, met jouw gewicht zoals Derxx al zegt 5bar.
Zelfs een artikel van fiets.nl dat met mijn lichaams gewicht met een 19mm velg en 28mm banden het eigenlijk op 6.7 bar moet. Hoe komen jullie dan op 4.5 tot 5 bar? https://ibb.co/M5mHgFt