Boven de 50 jaar oud wordt dat een ander verhaal, maar met 33 ben je een jonkie.
Kort hogere wattages volhouden (300 watt)
Ik word volgende maand 53, ik voel nog niks verval, integendeel zelfs. Mijn waardes stijgen elk jaar nog licht. Hoe dat komt? Ik rijd meer kilometers dan vroeger.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1448
- Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36
Had je 33 geweest, dan waren je waardes nu (een stuk) beter geweest. Je kunt de tand des tijds vertragen, maar verslaan is voor zover bekend onmogelijk. Wel een fijn vooruitzicht dat je op je 53e nog hartstikke fit kunt zijn, uiteraard moet je daar het nodige voor doen en laten.
Natuurlijk is kilometers maken een goede tip, maar als je een beperkte hoeveelheid aan tijd te besteden hebt, dan lijkt het mij verstandig om de kilometers die je maakt nuttig te gebruiken. Dit in het geval je jezelf wil verbeteren zoals TS aangeeft. Beetje inlezen, podcasts (Beter worden van Laurens ten Dam en Jim van den Berg van Join) beluisteren, youtube (GCN) afstruinen geeft ook interessante inzichten.
Voldoende slaap en een gebalanceerd dieet worden ook genoemd ter verbetering van je fysiek/herstel. Wel iets om wat mee te kunnen doen als je elke dag een paar uur slaap pakt en regelmatig in de snackbar staat, maar dat is een inschatting die je zelf beter kunt maken.
Zoals eerder aangegeven is een goede brede basis waarop je terug kan vallen op de momenten dat je niet op hoge intensiteit hoeft te rijden essentieel.
Weet niet zeker of je met een vermogens meter of hartslag meter rijdt. Maar je kan je voorstellen dat hoe minder relatieve energie je hoeft te besteden in het wiel, hoe meer je over hebt op de momenten dat je aan de bak moet.
Voor het tweede deel van het antwoord ligt het misschien wat genuanceerder. Voor wat betreft het rijden van kopbeurten hangt het er vanaf hoe lang deze duren, maar hier zouden de trainingen zoals 40 seconden intensief afwisselen met 20 rustig al een hoop kunnen helpen.
Voor het makkelijker mee komen bij de club wedstrijden zou ik toch eerder denken aan krachttraining gericht op maximaal kracht omdat dat om kortere inspanningen gaat van veel hogere intensiteit. Zoals bijvoorbeeld het uit accelereren van een bocht.
Weet niet zeker of je met een vermogens meter of hartslag meter rijdt. Maar je kan je voorstellen dat hoe minder relatieve energie je hoeft te besteden in het wiel, hoe meer je over hebt op de momenten dat je aan de bak moet.
Voor het tweede deel van het antwoord ligt het misschien wat genuanceerder. Voor wat betreft het rijden van kopbeurten hangt het er vanaf hoe lang deze duren, maar hier zouden de trainingen zoals 40 seconden intensief afwisselen met 20 rustig al een hoop kunnen helpen.
Voor het makkelijker mee komen bij de club wedstrijden zou ik toch eerder denken aan krachttraining gericht op maximaal kracht omdat dat om kortere inspanningen gaat van veel hogere intensiteit. Zoals bijvoorbeeld het uit accelereren van een bocht.
Uiteraard zouden op m'n 33 m'n waardes hoger liggen bij dezelfde trainingsintensiteit. Ik wil gewoon meegeven dat kilometers maken de eerste vereiste is om op te bouwen naar een bepaald doel dat je voorop stelt. Wil je gaan MTB'en, Granfondo's rijden, korte of lange wedstrijden gaan rijden, in de bergen, enz...ColumsbusMJ schreef: ↑19 aug 2024 12:11
Had je 33 geweest, dan waren je waardes nu (een stuk) beter geweest. Je kunt de tand des tijds vertragen, maar verslaan is voor zover bekend onmogelijk. Wel een fijn vooruitzicht dat je op je 53e nog hartstikke fit kunt zijn, uiteraard moet je daar het nodige voor doen en laten.
Natuurlijk is kilometers maken een goede tip, maar als je een beperkte hoeveelheid aan tijd te besteden hebt, dan lijkt het mij verstandig om de kilometers die je maakt nuttig te gebruiken. Dit in het geval je jezelf wil verbeteren zoals TS aangeeft. Beetje inlezen, podcasts (Beter worden van Laurens ten Dam en Jim van den Berg van Join) beluisteren, youtube (GCN) afstruinen geeft ook interessante inzichten.
Voldoende slaap en een gebalanceerd dieet worden ook genoemd ter verbetering van je fysiek/herstel. Wel iets om wat mee te kunnen doen als je elke dag een paar uur slaap pakt en regelmatig in de snackbar staat, maar dat is een inschatting die je zelf beter kunt maken.
Eerst die basis, dan de rest.
Basis verbreden, top verhogen. In de juiste volgorde en verhouding - daar bestaat meer dan genoeg literatuur over om je eens in te verdiepen. Ik heb veel gehad aan deze: https://www.bol.com/be/nl/p/training-an ... oductTitle
Ah ja, en niet vergeten te genieten van de fiets, want anders is het een oefening van korte duur.
Ah ja, en niet vergeten te genieten van de fiets, want anders is het een oefening van korte duur.
Nooit geen literatuur of dergelijke geraadpleegd, zou ik misschien wel eens kunnen doen. Sinds ik met een power- en hartslagmeter rijd had ik na een tijd wel door waar mijn bepaalde limieten en dergelijke zo ongeveer wel liggen. De Garmin gegevens helpen me ook wel wat. Alhoewel ik eigenlijk totaal niet weet hoe accuraat dat allemaal wel of niet is. Maar inderdaad, genieten blijft het belangrijkste.raven14 schreef: ↑19 aug 2024 12:28 Basis verbreden, top verhogen. In de juiste volgorde en verhouding - daar bestaat meer dan genoeg literatuur over om je eens in te verdiepen. Ik heb veel gehad aan deze: https://www.bol.com/be/nl/p/training-an ... oductTitle
Ah ja, en niet vergeten te genieten van de fiets, want anders is het een oefening van korte duur.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1448
- Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36
Ben ik met je eens.jakkel schreef: ↑19 aug 2024 12:28Uiteraard zouden op m'n 33 m'n waardes hoger liggen bij dezelfde trainingsintensiteit. Ik wil gewoon meegeven dat kilometers maken de eerste vereiste is om op te bouwen naar een bepaald doel dat je voorop stelt. Wil je gaan MTB'en, Granfondo's rijden, korte of lange wedstrijden gaan rijden, in de bergen, enz...ColumsbusMJ schreef: ↑19 aug 2024 12:11
Had je 33 geweest, dan waren je waardes nu (een stuk) beter geweest. Je kunt de tand des tijds vertragen, maar verslaan is voor zover bekend onmogelijk. Wel een fijn vooruitzicht dat je op je 53e nog hartstikke fit kunt zijn, uiteraard moet je daar het nodige voor doen en laten.
Natuurlijk is kilometers maken een goede tip, maar als je een beperkte hoeveelheid aan tijd te besteden hebt, dan lijkt het mij verstandig om de kilometers die je maakt nuttig te gebruiken. Dit in het geval je jezelf wil verbeteren zoals TS aangeeft. Beetje inlezen, podcasts (Beter worden van Laurens ten Dam en Jim van den Berg van Join) beluisteren, youtube (GCN) afstruinen geeft ook interessante inzichten.
Voldoende slaap en een gebalanceerd dieet worden ook genoemd ter verbetering van je fysiek/herstel. Wel iets om wat mee te kunnen doen als je elke dag een paar uur slaap pakt en regelmatig in de snackbar staat, maar dat is een inschatting die je zelf beter kunt maken.
Eerst die basis, dan de rest.
Ik geef alleen de nuance dat je met veel kilometers maken meer progressie kunt maken als je die kilometers variabel uitvoert. Volgens mij is de stelregel 80/20 waar 80 procent van je tijd duurtraining zou moeten zijn en de overige 20 procent van je tijd besteed kan worden aan interval/krachttraining om die snelheid te vergroten.
Dat hoeft ook niet, maar TS zijn vraag stuurt aan op zoveel verschillende elementen in het antwoord (trainingsleer) dat ik ipv een enkele suggestie liever een goed boek tip.
Als het dan toch een enkele tip mag zijn: snelle groepsritten in de lage landen zijn de beste manier om jezelf en anderen wat wijs te maken over je eigenlijke niveau (38km/h gemiddeld! wow!) en daarenboven op zich onvoldoende als trainingsprikkel. Maar 't is wel plezant natuurlijk.
Naar gemiddeldes kijk ik al lang niet meer, wattages in combinatie met hartslagen zijn een echte indicatie van m'n conditie, vind ik. Ik rijd geregeld alleen langs jaagpaden, meestal ritten tot zo'n 100 km, dikwijls met veel wind. Dan kan je lang constante vermogens aanhouden. Daar haal ik, naar mijn gevoel, het beste rendement uit en als ik me goed voel of er zin in heb haal ik daar ook hoge gemiddeldes. Maar... ik rijd dan ook wel eens geregeld groepsritten. Lekker in 't wiel tegen dikwijls 40 per uur met amper 200W. Maar 'de finales' maken dan wel weer wat goed. En 's zondags en feestdagen wordt er gewoon hard gereden. Afgelopen donderdag 62 km tegen 41,3 gemiddeld, waarvan 40 km met zes man ronddraaien. Tegen dat ik thuis kwam had ik 109 km en nog 37,5 gemiddeld. Dan is 't na de douche beentjes omhoog.raven14 schreef: ↑19 aug 2024 13:21Dat hoeft ook niet, maar TS zijn vraag stuurt aan op zoveel verschillende elementen in het antwoord (trainingsleer) dat ik ipv een enkele suggestie liever een goed boek tip.
Als het dan toch een enkele tip mag zijn: snelle groepsritten in de lage landen zijn de beste manier om jezelf en anderen wat wijs te maken over je eigenlijke niveau (38km/h gemiddeld! wow!) en daarenboven op zich onvoldoende als trainingsprikkel. Maar 't is wel plezant natuurlijk.
Kei plezant!