Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Thru axle naar QR (achterwiel)

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1815
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 31 aug 2024 15:43

Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd.
hun fietsen.

baron062
Forum-lid
Berichten: 1145
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 31 aug 2024 16:03

Zo is dat Bert L.

Bij bijvoorbeelde de duitse wielenbouwer ActionSports kan je een wielset laten bouwen met een 141mm QR naaf (ofwel, een DTSwiss naaf met de juiste einddoppen) voor ca 400 euro. Maar dit truukje zou iedere wielenbouwer moeten kunnen

https://www.fun-works.com/dt-swiss-350- ... f972479adb
Laatst gewijzigd door baron062 op 31 aug 2024 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5511
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 31 aug 2024 16:08

Hmm maar het waarom van deze standaard ontgaat me wel een beetje. Hoe veel goedkoper kan een 141 QR naaf en frame nu zijn TOV een gewone simpele steekas.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4104
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 31 aug 2024 16:38

thestudent schreef: 31 aug 2024 16:08 Hmm maar het waarom van deze standaard ontgaat me wel een beetje. Hoe veel goedkoper kan een 141 QR naaf en frame nu zijn TOV een gewone simpele steekas.
Ik denk dat het mooi recht maken van een frame voor steekas strengere toleranties vereist dan voor een QR-frame.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 sep 2024 08:18

Het is inderdaad wel een interessante vraag WAAROM je voor zo'n afwijkende standaard zou kiezen. Ik denk ook dat het met de productiekosten te maken heeft. Als je ook ziet hoe die goedkopere alu frames in elkaar gelast zijn dan snap je wel dat iedere euro telt.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13449
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 sep 2024 13:42

Je kan er ook wel een 142mm naaf inzetten. Alleen zit je dan nog met de endcaps.
Als je naar 10mm kan kun je een DT thru BOLT nemen, misschien is dan het probleem ook opgelost.

Gebruikersavatar
wezep
Forum-lid
Berichten: 1641
Lid geworden op: 04 mei 2005 10:06

Gebruikersavatar wezep 02 sep 2024 14:19

Je hebt echt een 148mm boost wiel/naaf nodig en vervolgens de juist endcaps.
Makkelijkste is een DT Swiss wiel/naaf. Zelf heb ik ooit een set Dt Swiss X1900 boost wielen in een Trek ATB geplaatst.
Voorwiel: 110mm steekas. Dat was geen probleem.
Achterwiel: 141mm snelspanner. De steekas endcaps vervangen door snelsnapper endcaps.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 02 sep 2024 14:45

Voor zover ik weet is een boost qr naaf eigenlijk een boost naaf met QR endcaps.
Dus hetzelfde als voorheem 137vc 142

Plaats reactie