Hardtail of Race Fully
Ik heb jaren zowel een hardtail als een fully gereden. Ik was zo'n beetje overal sneller met een fully, behalve op rechttoe-rechtaan bos- en gravelpaden. En ik heb ook een slechte rug, de fully was echt heerlijk. Je kunt er ook op andere terrein mee uit de voeten.
Voor 3.000 EUR is er echt wel wat te koop, mits je even goed zoekt. De Canyon Lux trail is in de aanbieding, de CF6 en CF7. Van de CF6 zijn in beide kleuren nog alle maten beschikbaar. Qua budget houdt TS dan nog wat over om evt de wielen te upgraden.
Kijk ook eens naar Cube, de AMS is nu ook in de aanbieding voor net iets meer dan 3K in de Cubestore.
Voor 3.000 EUR is er echt wel wat te koop, mits je even goed zoekt. De Canyon Lux trail is in de aanbieding, de CF6 en CF7. Van de CF6 zijn in beide kleuren nog alle maten beschikbaar. Qua budget houdt TS dan nog wat over om evt de wielen te upgraden.
Kijk ook eens naar Cube, de AMS is nu ook in de aanbieding voor net iets meer dan 3K in de Cubestore.
Ik pak ze wel weer in de afdaling
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16475
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
En als je dan nog iets verder kijkt kan er nog eens 650 Euro af.
https://www.bike24.be/nl/producten/613172?sku=2081922
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Vriend van me ging van een hardtail van 1.000 euro naar een fully van 4.500 euro.
En hij ging ook van 10 meter achter me naar 10 meter voor me.
En dat gewoon op Brabantse bospaden. Een fully kan dus ook hier gewoon sneller zijn.
Merk dat hij vaak nog trapt daar waar ik dat niet meer kan.
En hij ging ook van 10 meter achter me naar 10 meter voor me.
En dat gewoon op Brabantse bospaden. Een fully kan dus ook hier gewoon sneller zijn.
Merk dat hij vaak nog trapt daar waar ik dat niet meer kan.
Als je een fully uit een (flink) hogere prijsklasse dan je HT had, dan wil ik je geloven omdat het gewicht dan dichter in de buurt van de HT komt. Anders betwijfel ik het heel sterk dat je overal sneller bent, behalve dan op rechttoe-rechtaan bos- en gravelpaden. Ik vind je redenering zelfs nogal raar. Een zware fully MTB gaat om rechtdoor te knallen over gravel/bospaden niet echt zwaar in het nadeel zijn tegenover een lichte HT MTB. Gewichtsvoordeel voel je pas bij het klimmen, het keren en draaien, het frequent accelereren, gooien en smijten, obstakels ontwijken/over wippen, enz...marsman schreef: ↑02 sep 2024 17:25 Ik heb jaren zowel een hardtail als een fully gereden. Ik was zo'n beetje overal sneller met een fully, behalve op rechttoe-rechtaan bos- en gravelpaden. En ik heb ook een slechte rug, de fully was echt heerlijk. Je kunt er ook op andere terrein mee uit de voeten.
Nu, voor echt XC MTB werk zoals de UCI WC, OS,... met heel hoge drops, rockgardens,... ongetwijfeld een fully, alhoewel Prévot Olympisch kampioen op een HT geworden is, maar oké. Maar voor de dingen die jij (denk ik toch?) en ik en de andere gemiddelde stervelingen met hun gemiddelde techniek doorgaans rijden en onder de noemer 'mountainbiken' plaatsen, echt niet. Het is een eindeloze discussie, maar veringen worden echt wel flink overschat, uiteraard flink gevoed door de marketingmachine. In de lagere prijsklasse is het al helemaal een ramp, die veringen zijn gewoon belachelijk zwaar en de werking ervan is dan ook nog eens van een bedenkelijk niveau. Bovendien hebben de hedendaagse MTB's bredere banden (2.2 en breder) dan vroeger en 28" wielen (29'er). De tijd van de 1.9/2.0 bandjes op 26" wielen ligt al even achter ons.
Maar... je moet rijden waar je je 't beste bij voelt. En als dat een fully is, om welke reden(en) dan ook, dan is daar helemaal niets mis mee.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4710
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
De tijd dat de 2.0 banden op een 26er achter mij ligt, is er voorlopig nog niet hoor. Ik ben nog steeds elke keer dat ik een mtb route fiets blij met mijn 26er fully.
Maar wat absoluut wel waar is, een beginner met een dito techniek, zal altijd sneller zijn op een fully. Met de juiste techniek wordt het verschil kleiner en kan het zelfs de andere kant op slaan. Een fully maskeert nu eenmaal verkeerde techniek.
Maar wat absoluut wel waar is, een beginner met een dito techniek, zal altijd sneller zijn op een fully. Met de juiste techniek wordt het verschil kleiner en kan het zelfs de andere kant op slaan. Een fully maskeert nu eenmaal verkeerde techniek.
Mijn 2 centen: gewicht is echt volledig ondergeschikt, zeker bij een beperkt budget. Zaken als geometrie, demping, schakelmateriaal zijn veel belangrijker. Voor 3k bouw je zeker weten een fraaie hardtail met fatsoenlijke vork en GX/XT afmontage. Knap setje wielen erin (beetje brede velgen, 2.4 bandjes) en je kunt jaren vooruit. Als je eens niet voor de geijkte 100mm veerweg gaat, maar richting 130-140 (Fox 34, RS Pike), dan heb je bovendien een fiets waar je ook buiten de laaglandse knikkerbaantjes en veldrijparcours (overal in het buitenland waar echte bergen zijn dus) ook nog uit de voeten.
Wil je voor dat bedrag een nieuwe fully, dan moet je compromissen sluiten. Een fully is in de regel zeker 1000 euro duurder bij dezelfde kwaliteit.
Sowieso ligt bij de laaglandfietsers de focus m.i. veel te veel op snelheid. Getuige ook de vele fietsers die met de tong op het stuur langs komen stuiven op de vlakke stukken en makkelijke klimmen, om als een omaatje vervolgens de afdaling in te gaan. Overweeg eens te investeren in techniek, lijnkeuze, speels rijden, dat soort dingen, en kijk eens naar een fiets die wat meer daarbij past. Spoiler: dat is geen racefully..
Zal allemaal wel vloeken in de (racefiets) kerk zijn hier, maar wie weet brengt het je op gedachten.
Wil je voor dat bedrag een nieuwe fully, dan moet je compromissen sluiten. Een fully is in de regel zeker 1000 euro duurder bij dezelfde kwaliteit.
Sowieso ligt bij de laaglandfietsers de focus m.i. veel te veel op snelheid. Getuige ook de vele fietsers die met de tong op het stuur langs komen stuiven op de vlakke stukken en makkelijke klimmen, om als een omaatje vervolgens de afdaling in te gaan. Overweeg eens te investeren in techniek, lijnkeuze, speels rijden, dat soort dingen, en kijk eens naar een fiets die wat meer daarbij past. Spoiler: dat is geen racefully..
Zal allemaal wel vloeken in de (racefiets) kerk zijn hier, maar wie weet brengt het je op gedachten.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?