Slapende handen na hoger zetten zadel
Gezien je binnenbeenlengte lijkt me je zadelhoogte oké te zijn. Je krijgt nu wel meer druk op je armen daar uw drop met 4 cm gegroeid is. Probeer eens wat spacers onder je stuurpen te steken, als je vorkbuislengte dat nog toelaat tenminste.
Zadelhoogte mocht hoger volgens de gangbare adviezen (ik weet het, sommigen vinden de 0.883 regel onzin).
De bikefit van de MTB kwam trouwens ook uit op een zadelhoogte van 75cm. Ik zal het zadel op de racer dus alvast 1cm laten zakken.
Ik check dit weekend even de vorkbuis, maar ik vrees dat ik daar geen overschot meer heb om nog extra spacers te gebruiken, er zitten er nu al 4 denk ik onder. Ik heb nu 6cm drop tot bovenkant stuur, dat is best veel denk ik.
Core strength is momenteel inderdaad belabberd, met sterkere rug- en buikspieren zal ik minder als een zak op het stuur vallen.
Als ik op de hoods rij, probeer ik alvast de pols mooi in lijn met onderarm te houden, dus polsen niet naar binnen geknikt.
Ik heb de indruk dat de hele handpalm tintelt, maar ik zal volgende keer beter opletten welk gebied precies.
De bikefit van de MTB kwam trouwens ook uit op een zadelhoogte van 75cm. Ik zal het zadel op de racer dus alvast 1cm laten zakken.
Ik check dit weekend even de vorkbuis, maar ik vrees dat ik daar geen overschot meer heb om nog extra spacers te gebruiken, er zitten er nu al 4 denk ik onder. Ik heb nu 6cm drop tot bovenkant stuur, dat is best veel denk ik.
Core strength is momenteel inderdaad belabberd, met sterkere rug- en buikspieren zal ik minder als een zak op het stuur vallen.
Als ik op de hoods rij, probeer ik alvast de pols mooi in lijn met onderarm te houden, dus polsen niet naar binnen geknikt.
Ik heb de indruk dat de hele handpalm tintelt, maar ik zal volgende keer beter opletten welk gebied precies.
alles is dubbel uitgevoerd in de hand. Dus twee zenuwbanen, tweemaal bloedtoevoer, tweemaal afvoer. Supergoed bedacht door de Schepper.Dubbeldekker schreef: ↑06 sep 2024 13:14 +1
De nuances zijn enorm. Als ik in één keer een cm hoger ga heb ik geheid tintelende handen.
Overigens is er nog wel een verschil in wáár die tintelingen precies optreden. Is het je hele hand? Het gebied duim- wijs- middelvinger? Of juist ringvinger en pink?
Dit zijn namelijk verschillende zenuwbanen
hun fietsen.
6cm drop is niet zoveel. Je kunt je stuur nog een klein beetje omhoog kantelen. Dan kom je waarschijnlijk iets rustiger te zitten qua druk.Stofken79 schreef: ↑06 sep 2024 14:16 Zadelhoogte mocht hoger volgens de gangbare adviezen (ik weet het, sommigen vinden de 0.883 regel onzin).
De bikefit van de MTB kwam trouwens ook uit op een zadelhoogte van 75cm. Ik zal het zadel op de racer dus alvast 1cm laten zakken.
Ik check dit weekend even de vorkbuis, maar ik vrees dat ik daar geen overschot meer heb om nog extra spacers te gebruiken, er zitten er nu al 4 denk ik onder. Ik heb nu 6cm drop tot bovenkant stuur, dat is best veel denk ik.
Core strength is momenteel inderdaad belabberd, met sterkere rug- en buikspieren zal ik minder als een zak op het stuur vallen.
Als ik op de hoods rij, probeer ik alvast de pols mooi in lijn met onderarm te houden, dus polsen niet naar binnen geknikt.
Ik heb de indruk dat de hele handpalm tintelt, maar ik zal volgende keer beter opletten welk gebied precies.
Vaak is die 0.833 regel te hoog. Je kunt hem prima een cm lager zetten om te kijken wat dat doet.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
6 cm is niet super veel, maar wel 4 cm meer dan tot voor kort voor jou (als ik je goed begrijp).
Los daarvan;
- voor de zadelhoogte kun je ook eens kijken hoe hoog het komt te staan als je heel eenvoudig met je hak op het pedaal je been gestrekt houdt --> dat is een methode die voor mij eigenlijk goed werkt en (toevallig?) overeen komt met een behoorlijk uitgebreide bikefit jaren terug
- als je de zadelhoogte hebt bepaald, kun je je stuurpen eens omdraaien om te kijken of je dan minder last van tintelingen hebt. Een goedkopere test om te kijken of het verbetert is er niet.
Zie ook eens hier: https://racefietsblog.nl/drie-manieren- ... e-bepalen/
Mocht je tot de conclusie komen dat jouw stuur hoger moet en er is geen mogelijkheid voor spacers onder de stuurpen en de stuurpen is ook al omgedraaid. Kun je kijken naar een riser stuur.
Daar kun je ook gemiddeld 1.5cm hoger mee komen qua contactpunten. Hopelijk zijn je leidingen lang genoeg voor deze exercitie.
https://www.google.com/search?q=riser+d ... s-wiz-serp
Daar kun je ook gemiddeld 1.5cm hoger mee komen qua contactpunten. Hopelijk zijn je leidingen lang genoeg voor deze exercitie.
https://www.google.com/search?q=riser+d ... s-wiz-serp
Door je zadel hoger te zetten is je ook naar achteren gegaan; zonder je persoonlijke fit te kennen, zou ik je zadel een 5mm naar voren zetten….
En evt je stuurpen omkeren (mag niet van de stijlpolitie, maar geeft je wel snel een idee of je daar de oplossing moet zoeken.
En evt je stuurpen omkeren (mag niet van de stijlpolitie, maar geeft je wel snel een idee of je daar de oplossing moet zoeken.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
-
- Forum-lid
- Berichten: 1114
- Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53
Zadelpen (zadelbuishoek 72º ?) 4cm omhoog betekent dat het zadel exact 4xCOS(72º) cm naar achteren is verschoven. Afgerond 1,24cm.
Ik zou het simpeler aanpakken. Terug naar je uitgangspositie. En van daaruit met kleine stapjes gaan aanpassen, als het persé moet.
Bedenk je wel, de verhoging die jezelf oplegt is op basis van een algemene stelregel. Niet meer dan dat.
Bedenk je wel, de verhoging die jezelf oplegt is op basis van een algemene stelregel. Niet meer dan dat.
Moet of gaat vanwege de hoek van je zitbuis?Klein_Verzet schreef: ↑08 sep 2024 14:11 Zadelpen (zadelbuishoek 72º ?) 4cm omhoog betekent dat het zadel exact 4xCOS(72º) cm naar achteren is verschoven. Afgerond 1,24cm.
Er moet just niks. Afstand trapas tot zadel zorgt voor je kniehoek. Setback zorgt voor stabiliteit, hoe meer setback, hoe minder druk op je polsen. Feitelijk moet je bij hard trappen je handen boven het stuur kunnen houden, of tenminste nauwelijks druk ervaren (core stability helpt ook een stevig handje).
De positie van je stuur t.o.v. die twee bepaalt je heuphoek. Is die scherp, dan zit je aërodynamisch, is hij te scherp, dan verlies je kracht omdat je ademhaling en buikje in het gedrang komen.
Campagnolo Ultra Dork