4iiii Powermeter Pro 3+ links defect
-
- Forum-lid HC
Alle trainers die ik spreek of online lees zijn het erover eens dat een vermogensmeter een toegevoegde waarde heeft, naast het gevoel. Maar ook allemaal zijn ze het erover eens dat het voor een amateur vrijwel geen toegevoegde waarde heeft om een dubbele meter te gebruiken. Een enkele meting is meer dan genoeg voor de wielertoerist.
Alleen voor een prof, die het absolute uiterste uit zijn training wil halen, of een fietser met lichamelijk ongemak is een dubbele meting van toegevoegde waarde.
Laten we nou niet doen of dat anders is. Wil je perse de meest nauwkeurige cijfers en je hebt het geld, kies dan ook voor een dubbele meter.
Verder zou ik ook niet weten wat er mis is met een Rotor meter. Ik fiets al 3 jaar met een InPower met Q-rings. Het enigste kleine probleem is dat je wel de goede batterijen moet gebruiken. Normale alkaline batterijen gaan niet zo lang mee, maar Lithium batterijen doen het probleemloos. En de Rotor geeft voor mijn gevoel dezelfde waardes als mijn Sram Rival enkelzijdige Quark meter.
Alleen voor een prof, die het absolute uiterste uit zijn training wil halen, of een fietser met lichamelijk ongemak is een dubbele meting van toegevoegde waarde.
Laten we nou niet doen of dat anders is. Wil je perse de meest nauwkeurige cijfers en je hebt het geld, kies dan ook voor een dubbele meter.
Verder zou ik ook niet weten wat er mis is met een Rotor meter. Ik fiets al 3 jaar met een InPower met Q-rings. Het enigste kleine probleem is dat je wel de goede batterijen moet gebruiken. Normale alkaline batterijen gaan niet zo lang mee, maar Lithium batterijen doen het probleemloos. En de Rotor geeft voor mijn gevoel dezelfde waardes als mijn Sram Rival enkelzijdige Quark meter.
Uiteraard zijn alle trainers van mening dat een vermogensmeter een toegevoegde waarde is, omdat je daarmee een renner veel beter kunt trainen, geeft veel meer inzicht in wat hij doet zonder dat je er naast hoeft te fietsen. Ik heb zelf ook renners getraind en wilde eigenlijk liever ook dat ze dat met vermogensmeter deden.scottwilko schreef: ↑18 sep 2024 11:23 Alle trainers die ik spreek of online lees zijn het erover eens dat een vermogensmeter een toegevoegde waarde heeft, naast het gevoel. Maar ook allemaal zijn ze het erover eens dat het voor een amateur vrijwel geen toegevoegde waarde heeft om een dubbele meter te gebruiken. Een enkele meting is meer dan genoeg voor de wielertoerist.
-
- Forum-lid
DC Rainmaker zet al die vermogenswaarden van enkel, dubbel, pedaal, crank, trapas, achteras, etc allemaal naast elkaar. Er zijn goede, er zijn slechte.
-
- Forum-lid HC
En waar is dat belangrijk voor?
Als je L/R verschil in lage zones anders is dan in de hogere zones, ook nog eens verschillend is in de bergen of vlak en ook nog eens van dag tot dag kan verschillen kan je dat volgens mij vast wel zelf invullen.
-
- Forum-lid HC
Ik kan zeker zelf bedenken dat de cijfers nauwkeuriger zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat ik weet wat ik met die extra nauwkeurigheid zou kunnen doen. Waar is die nauwkeurigheid belangrijk voor?
Stel ik ga serieus trainen voor een tijdrit van 40 km over 20 weken. Hoeveel sneller zal ik na die 20 weken zijn, wanneer ik gebruik maak van een dubbelzijdige powermeter ten opzichte van een enkelzijdige. Ik verwacht nog geen 5 seconde, maar laat mij graag door jou verrassen.
Of is er in de praktijk iets anders waar het belangrijk voor kan zijn. Want niemand heeft mij dat ooit kunnen vertellen.
Stel ik ga serieus trainen voor een tijdrit van 40 km over 20 weken. Hoeveel sneller zal ik na die 20 weken zijn, wanneer ik gebruik maak van een dubbelzijdige powermeter ten opzichte van een enkelzijdige. Ik verwacht nog geen 5 seconde, maar laat mij graag door jou verrassen.
Of is er in de praktijk iets anders waar het belangrijk voor kan zijn. Want niemand heeft mij dat ooit kunnen vertellen.
Als je wilt gaan klimmen op je ftp dan maakt het natuurlijk wel uit of de afwijking 1% kan zijn zoals meeste powermeters opgeven.
Of 5-10% omdat je linkerbeen toevallig die dag meer of minder trapt dan je rechterbeen.
Zo heb ik dagen dat ik uitkom op 46-54 maar ook dagen dat ik 54-46, maar ook regelmatig 51/49 oid.
Of 5-10% omdat je linkerbeen toevallig die dag meer of minder trapt dan je rechterbeen.
Zo heb ik dagen dat ik uitkom op 46-54 maar ook dagen dat ik 54-46, maar ook regelmatig 51/49 oid.
-
- Forum-lid
Heb je ook voor alle verdelingen van je vermogen over l/r een ander ftp? Of blijft je ftp gelijk bij 54-46 en 46-54?
Daarnaast is klimmen op je ftp best gevaarlijk als sterveling. De ene dag zul je als een stervende zwaan bovenkomen en de andere dag gaat het makkelijker. De vorm van een doorsnee amateur is wat minder gemakkelijk te vatten dan voor een professional. Ik denk dat met gevoel klimmen voor de meeste amateurs nog het beste werkt, maar wellicht is dit een wat achterhaalde opvatting.
Daarnaast is klimmen op je ftp best gevaarlijk als sterveling. De ene dag zul je als een stervende zwaan bovenkomen en de andere dag gaat het makkelijker. De vorm van een doorsnee amateur is wat minder gemakkelijk te vatten dan voor een professional. Ik denk dat met gevoel klimmen voor de meeste amateurs nog het beste werkt, maar wellicht is dit een wat achterhaalde opvatting.
Laatst gewijzigd door ColumsbusMJ op 18 sep 2024 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik kan geen info geven hoeveel sneller je het gaat opleveren, maar wanneer je een L/R afwijking hebt in bijv je Z2 vermogen en je baseert je zones op je FTP dan kan dat zomaar 20w afwijken van je doelzone. Nu is het allemaal idd niet zo spannend, maar ik heb ook keer een enkelzijdige meter gehad op mijn ene fiets en op mijn andere fiets had ik toen een Quarq. Ik kreeg die vermogens gewoon niet gelijk en dat vervuild nogal de data. Dan fiets je de ene training volgens de meter met meer vermogen dan de andere en dat had weer direct invloed op je TSS en indirect op je PMC (Performance Management Chart). Als ik wat meet wil ik het nauwkeurig hebben over al mijn fietsen. Voor mensen die altijd 50/50 trappen zal het allemaal prima zijn, maar zoveel zijn er niet die altijd en overal 50/50 draaien.scottwilko schreef: ↑18 sep 2024 16:58 Ik kan zeker zelf bedenken dat de cijfers nauwkeuriger zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat ik weet wat ik met die extra nauwkeurigheid zou kunnen doen. Waar is die nauwkeurigheid belangrijk voor?
+1thestudent schreef: ↑17 sep 2024 22:54
Powermeter Pedalen kunnen overigens prima werken. Maar pedalen zijn slijtagedelen en kan je kapotvallen.
De Garmin vector pedalen heb ik het rvs slijtplaatje volledig doorgesleten in circa 3 jaar. Dat is geen spare part en mag je de complete bodies kopen. Hogere prijs dan enkelzijdige 4iiii of stages.
Maar. Alweer topic ontspoort. Ik heb gevraagd naar technische oplossingen en beter alternatieven voor de 4iiii. Wat krijg ik? Anderhalve pagina gedoe over enkelzijdig/dubbelzijdig.
Dogma F
Bij Favero kosten de vervangings bodies 60,- per zijde. Tel daarbij op dat je PM in de aanbieding ong 600,- kost, en deze pedalen door de meeste wel gezien worden als zeer betrouwbaar, dan zou ik zeggen: dat is een goede optie.Ramon73 schreef: ↑18 sep 2024 18:20+1thestudent schreef: ↑17 sep 2024 22:54
Powermeter Pedalen kunnen overigens prima werken. Maar pedalen zijn slijtagedelen en kan je kapotvallen.
De Garmin vector pedalen heb ik het rvs slijtplaatje volledig doorgesleten in circa 3 jaar. Dat is geen spare part en mag je de complete bodies kopen. Hogere prijs dan enkelzijdige 4iiii of stages.
Maar. Alweer topic ontspoort. Ik heb gevraagd naar technische oplossingen en beter alternatieven voor de 4iiii. Wat krijg ik? Anderhalve pagina gedoe over enkelzijdig/dubbelzijdig.
De lagers zijn ook gewoon makkelijk los te vervangen. Ik heb deze afgelopen winter na ong 25k km vervangen (zelf de lagers bij een lagerboer gekocht ipv de officiele set). De oude lagers die ik eruit haalde waren zeker niet slecht en hadden nog zeker 10k meegekund, maar had het toch al uitelkaar liggen, dus gewoon vervangen.
Ondertussen bijna 33k erop zitten, en werken nog steeds als een zonnetje. Opladen is 1x maand ofzo (denk dat ik ze 4x heb opgeladen sinds ze op m'n BMC zitten, wat nu zo'n 3500km is sinds mei).