Eerlijk gezegd geeft een lichtere, levendige gravelbike in verhouding meer plezier dan een lichtere racefiets. Je hebt voordeel op de technische stroken en de inzetbaarheid als racer in de bergen wordt serieus hoger.
Mocht ik 1000€ kunnen bedteden om of mijn racer of mijn gravelbike een kilo lichter te maken, dan koos ik zonder twijfel voor de gravel. Voor de bikepackers onder ons zal dat wellicht anders zijn.
Help! Eerste gravelbike ooit kopen.
Gewicht merk je zeker wel. Hoe lichter een fiets, hoe prettiger dat rijdt. 11 kg tov 9,5 kg is echt een verschil dat je merkt, maar dat komt uiteraard ook met een prijskaartje. Ik heb mijn gravel fiets voornamelijk gekocht als vakantie-met-bagage-fiets en niet als lekker-door-de-velden-raggen-fiets. Daarom heb ik gekozen voor aluminium. Sterker, met veel nokken om bagage te monteren en ook zwaarder. Maar er kwam toch al 12 kg bagage op. Als het puur om het fietsen ging in het weekend, dan had ik een lichtere carbon fiets aangeschaft.
Live fast; die young. mijn blog
Die Stevens is ook wel erg zwaar met z'n 11kg. Een Revolt zit op iets meer dan 10 en de gelinkte Superior zit onder de 10. Dan heb je bijna hetzelfde gewicht voor ongeveer hetzelfde prijskaartje. Hang er voor het prijsverschil een betere wielset in en het argument voor carbon wordt een stuk minder sterk.
Carbon vs Alu maakt ook los van het gewicht wel degelijk een verschil bij een gravelbike, meer dan bij een racefiets. Comfort en demping van oneffenheden is gewoon een stuk beter met carbon, met gevolgen voor de snelheid en de beleving bij het gravellen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 469
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
De Giant Revolt zou mijn keuze zijn tov de Conway (bouwmarktfiets zoals Ernie al zei).
Ook de Superior zou een goede keus zijn, 2 man in ons groepje hebben zo'n fiets in het carbon, allebei met een 2x drivetrain en dat bevalt ze kwa gravelen erg goed!
Terwijl er eentje in het gebruik is als "one bike to do it all" racer en graveler met 2 wielsets.
Ook de Superior zou een goede keus zijn, 2 man in ons groepje hebben zo'n fiets in het carbon, allebei met een 2x drivetrain en dat bevalt ze kwa gravelen erg goed!
Terwijl er eentje in het gebruik is als "one bike to do it all" racer en graveler met 2 wielsets.
Weet je eigenlijk wel wat je zoekt? Strikvraag.
Een fiets die op een crosser lijkt, dus banden van 33 á 35mm, steil en scherp sturend?
Of een fiets die meer op een mtb lijkt, dus 45mm of nog bredere sloffen, comfortgericht en langzaam.
2x of 1x voor?
Een fiets die op een crosser lijkt, dus banden van 33 á 35mm, steil en scherp sturend?
Of een fiets die meer op een mtb lijkt, dus 45mm of nog bredere sloffen, comfortgericht en langzaam.
2x of 1x voor?
hun fietsen.