Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Help! Eerste gravelbike ooit kopen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16862
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 sep 2024 09:15

Eerlijk gezegd geeft een lichtere, levendige gravelbike in verhouding meer plezier dan een lichtere racefiets. Je hebt voordeel op de technische stroken en de inzetbaarheid als racer in de bergen wordt serieus hoger.

Mocht ik 1000€ kunnen bedteden om of mijn racer of mijn gravelbike een kilo lichter te maken, dan koos ik zonder twijfel voor de gravel. Voor de bikepackers onder ons zal dat wellicht anders zijn.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6139
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 25 sep 2024 09:25

Gewicht merk je zeker wel. Hoe lichter een fiets, hoe prettiger dat rijdt. 11 kg tov 9,5 kg is echt een verschil dat je merkt, maar dat komt uiteraard ook met een prijskaartje. Ik heb mijn gravel fiets voornamelijk gekocht als vakantie-met-bagage-fiets en niet als lekker-door-de-velden-raggen-fiets. Daarom heb ik gekozen voor aluminium. Sterker, met veel nokken om bagage te monteren en ook zwaarder. Maar er kwam toch al 12 kg bagage op. Als het puur om het fietsen ging in het weekend, dan had ik een lichtere carbon fiets aangeschaft.
Live fast; die young. mijn blog

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 25 sep 2024 10:03

rob74 schreef: 25 sep 2024 09:25 Gewicht merk je zeker wel. Hoe lichter een fiets, hoe prettiger dat rijdt. 11 kg tov 9,5 kg is echt een verschil dat je merkt, maar dat komt uiteraard ook met een prijskaartje.
Die Stevens is ook wel erg zwaar met z'n 11kg. Een Revolt zit op iets meer dan 10 en de gelinkte Superior zit onder de 10. Dan heb je bijna hetzelfde gewicht voor ongeveer hetzelfde prijskaartje. Hang er voor het prijsverschil een betere wielset in en het argument voor carbon wordt een stuk minder sterk.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3586
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 25 sep 2024 10:37

Carbon vs Alu maakt ook los van het gewicht wel degelijk een verschil bij een gravelbike, meer dan bij een racefiets. Comfort en demping van oneffenheden is gewoon een stuk beter met carbon, met gevolgen voor de snelheid en de beleving bij het gravellen.
Afbeelding

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 25 sep 2024 11:08

Dikke banden doen meer dan een low end carbon frame

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3586
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 25 sep 2024 11:17

Goh ja, ik had er moeten bijzetten: 'ceteris paribus'. Boek je winst daar waar ze te halen is.
Afbeelding

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 25 sep 2024 11:31

Dit topic is gestart door iemand die advies vraagt over een instap gravelfiets. Lijkt me goed om een beetje helder te houden wat de nuances zijn.

scottpch64
Forum-lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00

scottpch64 25 sep 2024 12:59

De Giant Revolt zou mijn keuze zijn tov de Conway (bouwmarktfiets zoals Ernie al zei).
Ook de Superior zou een goede keus zijn, 2 man in ons groepje hebben zo'n fiets in het carbon, allebei met een 2x drivetrain en dat bevalt ze kwa gravelen erg goed!
Terwijl er eentje in het gebruik is als "one bike to do it all" racer en graveler met 2 wielsets.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1943
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 25 sep 2024 14:59

Weet je eigenlijk wel wat je zoekt? Strikvraag.
Een fiets die op een crosser lijkt, dus banden van 33 á 35mm, steil en scherp sturend?
Of een fiets die meer op een mtb lijkt, dus 45mm of nog bredere sloffen, comfortgericht en langzaam.
2x of 1x voor?
hun fietsen.

Plaats reactie