Nieuwe wielset velgrem
Als ik dit allemaal lees maakt het uiteindelijk helemaal niet uit wat je neemt
- Carbon wielen gaan passen in jouw fiets, want daar heb je ervaring mee.
- Je verwacht niet in het de regen te fietsen, rem issue valt dan weg.
- Gewicht en prijs zijn zowat gelijk
- 20mm intern vs 21mm intern is maar een heel klein verschil
De punten waar ik nu over na zou denken
- Vol carbon is mooier (geen remvlak die afsteekt qua kleur, maar is voor jou geen issue)
- Zijn de naven goed te servicen en zijn vervangingsondedelen makkelijk te krijgen (palletjes/ratchets/veren/body's/endcaps etc)?
- Geen exotische spaken/nippels combinatie?
Als dit allemaal niet uitmaakt. Pak de wielset waarvan de velgen zelf het minst gewicht hebben. Die zullen wat vlotter aanvoelen.
Ik ben wel heel benieuwd welke alu velg van 35mm hoog en 20mm intern voor velgremmen, een sub 1500gr gewicht voor de set als resultaat heeft. Als je dat zou willen delen, graag. Mag ook privé.
@René: Veloflex stopt er mee.
- Carbon wielen gaan passen in jouw fiets, want daar heb je ervaring mee.
- Je verwacht niet in het de regen te fietsen, rem issue valt dan weg.
- Gewicht en prijs zijn zowat gelijk
- 20mm intern vs 21mm intern is maar een heel klein verschil
De punten waar ik nu over na zou denken
- Vol carbon is mooier (geen remvlak die afsteekt qua kleur, maar is voor jou geen issue)
- Zijn de naven goed te servicen en zijn vervangingsondedelen makkelijk te krijgen (palletjes/ratchets/veren/body's/endcaps etc)?
- Geen exotische spaken/nippels combinatie?
Als dit allemaal niet uitmaakt. Pak de wielset waarvan de velgen zelf het minst gewicht hebben. Die zullen wat vlotter aanvoelen.
Ik ben wel heel benieuwd welke alu velg van 35mm hoog en 20mm intern voor velgremmen, een sub 1500gr gewicht voor de set als resultaat heeft. Als je dat zou willen delen, graag. Mag ook privé.
@René: Veloflex stopt er mee.
Laatst gewijzigd door Philippos op 25 sep 2024 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
Moet kiezen tussen alu wielset:
35mm hoge velg
20mm interne velgbreedte
24 externe velgbreedte
1460 gr
600 euro
Of
Carbon wielset:
36mm hoge velg
21mm interne velgbreedte
28 externe velgbreedte
1400 gr
600 euro
Ik snap dat dit je vraag niet beantwoordt, maar zijn dit de specificaties waar naar je op zoek bent of heb je deze twee wielsets ergens gevonden? Ben ook wel benieuwd om welke wielsets dit gaat.
35mm hoge velg
20mm interne velgbreedte
24 externe velgbreedte
1460 gr
600 euro
Of
Carbon wielset:
36mm hoge velg
21mm interne velgbreedte
28 externe velgbreedte
1400 gr
600 euro
Ik snap dat dit je vraag niet beantwoordt, maar zijn dit de specificaties waar naar je op zoek bent of heb je deze twee wielsets ergens gevonden? Ben ook wel benieuwd om welke wielsets dit gaat.
-
- Forum-lid
Alu set =
https://leeze.de/products/ac-35-road?_g ... 5252285691
Carbon set = is geconfigureerd via Lightbicycle
https://www.lightbicycle.com/700C-V-sha ... tible.html
https://leeze.de/products/ac-35-road?_g ... 5252285691
Carbon set = is geconfigureerd via Lightbicycle
https://www.lightbicycle.com/700C-V-sha ... tible.html
-
- Forum-lid
Zelf rijd ik met een wielset van carbon en ik fiets voornamelijk vlak en zo nu en dan een heuveltje hier en daar. Met remmen heb ik geen moeite zowel op het vlakke niet als in een wat heuvelachtiger terrein. Vorig jaar heb ik ook wat bergen aangedaan met de carbon wielset en door de verhalen over verbuigingen van het carbon tijdens het afdalen bij hogere temperaturen (door het remmen) zat ik niet altijd even lekker in de wedstrijd bij een afdaling. Uiteindelijk is dit allemaal goed gegaan en kom je met je carbon set prima naar beneden. Als je nooit de bergen ingaat met deze fiets, dan kan ik een carbon wielset van harte aanbevelen. Ikzelf zal wanneer ik weer de bergen inga een setje Zonda's aanschaffen of iets van vergelijkbare aard en prijsklasse, puur omdat ik een klein beetje een angsthaas ben. Over de precieze specificaties durf ik geen uitspraken te doen, alleen mijn ervaring met een carbon set en dat het gevoelsmatig net wat lekkerder fietst dan een zwaardere aluminium set.
Die aluminium wielen zullen na verloop van tijd niet meer geheel zwart zijn.
Die aluminium wielen zullen na verloop van tijd niet meer geheel zwart zijn.
-
- Forum-lid
Technisch vraagje: zie dat de bewuste alu set Quick release heeft van 5x100mm, 5x130mm terwijl mijn fiets 9x100mm, 9x130mm heeft. Is dat een probleem of niet? Indien probleem, is dat op te lossen? Hoe?
Waarschijnlijk een geheel overbodige vraag, zitten de verzendkosten van LB in die 600,- inbegrepen? Bij de LB velgen zou ik de Grooved rem oppervlak overwegen voor zover je dat niet aangeklikt hebt, dat remt stukken beter dan de "standaard" remvlak, ook in het natte (ja ik weet het, je fietst alleen als het droog is ). En bij voorkeur messing nippels.
Voor alle naven die LB gebruikt zijn onderdelen te krijgen in de EU. De naven van Leeze lijken qua vorm op Bitex naven. Als dat klopt, daar ook onderdelen voor te krijgen.
Voor alle naven die LB gebruikt zijn onderdelen te krijgen in de EU. De naven van Leeze lijken qua vorm op Bitex naven. Als dat klopt, daar ook onderdelen voor te krijgen.
5mm is de diameter van je snelspannerpjorre funk schreef: ↑25 sep 2024 11:16 Technisch vraagje: zie dat de bewuste alu set Quick release heeft van 5x100mm, 5x130mm terwijl mijn fiets 9x100mm, 9x130mm heeft. Is dat een probleem of niet? Indien probleem, is dat op te lossen? Hoe?
9mm (of soms ook als 10mm aangeduid) is de diameter van de buitenkant van de endcap (bij het gat waar de snelspanner er uit komt of er in gaat)
-
- Forum-lid
@Philippos: dank u voor alle antwoorden.
Stel dat de ene set duurder uitkomt dan de andere (door eventuele verzendkosten) gaat ook geen doorslag geven.
Dat van die quick release is dus geen probleem?
Stel dat de ene set duurder uitkomt dan de andere (door eventuele verzendkosten) gaat ook geen doorslag geven.
Dat van die quick release is dus geen probleem?
Nee
-
- Forum-lid
Leeze heeft ondertussen ook geantwoord op mijn technische vraag en zij bevestigen
"if your bike has quick releases with 9 x 100 mm and 9 x 130 mm, our wheels will not fit and we have no possibility to fit a different hub"
Had bij mijn huiswerk daar dus overgekeken. Bewuste alu set valt dus af.
"if your bike has quick releases with 9 x 100 mm and 9 x 130 mm, our wheels will not fit and we have no possibility to fit a different hub"
Had bij mijn huiswerk daar dus overgekeken. Bewuste alu set valt dus af.
Meet eens de endcaps van jouw huidige wielen, wat is de diameter daarvan?
Hier bij 3 verschillende achterwielen meet ik 9.85, 9.95 en 9.92mm ( Novatec, DT en DT)
Als jouw Zonda's ook daar in die contreien vallen, dan passen die 10mm alu wielen ook. Het is nooit exact 10mm zoals je hierboven ziet, 10mm is de uitgangspunt. Het mag in ieder geval niet meer dan 10mm zijn.
Meet ook even wat de diameter is van jouw huidige snelspanners.
Hier bij 3 verschillende achterwielen meet ik 9.85, 9.95 en 9.92mm ( Novatec, DT en DT)
Als jouw Zonda's ook daar in die contreien vallen, dan passen die 10mm alu wielen ook. Het is nooit exact 10mm zoals je hierboven ziet, 10mm is de uitgangspunt. Het mag in ieder geval niet meer dan 10mm zijn.
Meet ook even wat de diameter is van jouw huidige snelspanners.