Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Soms niet heel blij met mijn nieuwe fiets - of ben ik een dinosaurus?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9054
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 01 okt 2024 20:04

Jans schreef: 01 okt 2024 19:54
nijkie schreef: 01 okt 2024 19:17 Minimaal 5 jaar geen interesse getoond in materiaal;)
Als je gelukkig bent met wat je hebt, waarom zou je dan? Misschien mensen die medelijden met me hebben dat ik nog velgremmen heb. Maar ik kan er prima mee afdalen. Ook op hogere leeftijd.
Edit: nog maar even bij gezet, ik zou ook nog graag een triple hebben.
Dat de racefiets veranderd is de laatste 5 jaar,als je dat gemist hebt dan heb je in mijn ogen geen interesse in dit product.
Dus ik begrijp je punt niet met medelijden hebben.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Oude-Kamphuis
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 03 mei 2023 13:14
Locatie: Alkmaar

Oude-Kamphuis 01 okt 2024 20:06

nijkie schreef: 01 okt 2024 19:17 Minimaal 5 jaar geen interesse getoond in materiaal;)
Nee, dat is niet waar. Ik heb wel veel interesse getoond in nieuw materiaal, ging ook naar fietsbeurzen. Ik heb het alleen nooit gehád. En nu ik het héb, valt het een beetje tegen.

Schijfremmen remmen in de regen beter dan velgremmen. Alleen fiets ik nooit in de regen. En die steekassen, ik begrijp dat dit komt met de schijfremmen, maar ik vind ze niet handig, zeker niet als je in de berm staat met een lekke band.

Een groep met DI2 is veel duurder geworden, maar echte voordelen zie ik niet. Het schakelen gaat wel iets soepeler (en dat batterij-issue is nog wel op te lossen), maar ik vind dat de enorme meerprijs niet waard. Verder heb ik dus heb geen idee hoe dat werkt, ik kan het niet meer zelf onderhouden. Wat ik ook raar vind, is dat de tandwiel-keuze bij de cassettes zo beperkt is. Vroeger had je meer keuze en kon je vervelende spongen (bv. van 19 naar 17) vermijden. Maar dat kan niet meer, terwijl ik wel meer versnellingen heb (een 11 die ik nooit gebruik en ook de 24-27-30 gebruik ik nooit).

Gelukkig krijg ik bijval van andere 'dinosaurussen'. :D Ik kijk al regelmatig van die YouTube-filmpjes en daar leer ik steeds van.

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4301
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 01 okt 2024 20:18

Vroeguh hadden we een 18. Maar was het meest gebruikte verzet in training 42x16 (90 rpm, rij je 30).
De volgende racefiets die ik opbouw heeft 52/42- 13-18.

En iedereen wil nu graag als een prof zijn, hoewel het vermogen niet eens de helft is, en daarmee alle verzetten te zwaar.
Niet zijken maar reiden !

1094
Forum-lid
Berichten: 2187
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 01 okt 2024 20:22

Je bent nooit te oud om te leren.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9054
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 01 okt 2024 20:25

Oude-Kamphuis schreef: 01 okt 2024 20:06
nijkie schreef: 01 okt 2024 19:17 Minimaal 5 jaar geen interesse getoond in materiaal;)
Nee, dat is niet waar. Ik heb wel veel interesse getoond in nieuw materiaal, ging ook naar fietsbeurzen. Ik heb het alleen nooit gehád. En nu ik het héb, valt het een beetje tegen.

Schijfremmen remmen in de regen beter dan velgremmen. Alleen fiets ik nooit in de regen. En die steekassen, ik begrijp dat dit komt met de schijfremmen, maar ik vind ze niet handig, zeker niet als je in de berm staat met een lekke band.

Een groep met DI2 is veel duurder geworden, maar echte voordelen zie ik niet. Het schakelen gaat wel iets soepeler (en dat batterij-issue is nog wel op te lossen), maar ik vind dat de enorme meerprijs niet waard. Verder heb ik dus heb geen idee hoe dat werkt, ik kan het niet meer zelf onderhouden. Wat ik ook raar vind, is dat de tandwiel-keuze bij de cassettes zo beperkt is. Vroeger had je meer keuze en kon je vervelende spongen (bv. van 19 naar 17) vermijden. Maar dat kan niet meer, terwijl ik wel meer versnellingen heb (een 11 die ik nooit gebruik en ook de 24-27-30 gebruik ik nooit).

Gelukkig krijg ik bijval van andere 'dinosaurussen'. :D Ik kijk al regelmatig van die YouTube-filmpjes en daar leer ik steeds van.
Ik had de indruk dat je het even niet gevolg had de ontwikkeling van de race fiets.
Maar zo gaat het met veel spullen waar ook electronica in zit daarbij denk ik ook regelmatig,toch wel handig of moet dat nu.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

bever
Forum-lid
Berichten: 2253
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 01 okt 2024 20:25

ik word morgen 46, maar ben ook terughoudend in de aanschaf van nieuwe technologieën, omdat het oude nog gewoon goed werkt. Tubeless en 11/12 speed vind ik wel echt een vooruitgang. Verder heb ik nog gewoon velgremmen (ook met carbonwielen in de afdaling), maar weet ik dat ik er ooit aan moet. Kan me ook voorstellen dat het beter remt. Elektronisch schakelen zie ik geen meerwaarde en zal ik ook niet snel aanschaffen. Maar ooit.....hebben we geen keus meer denk ik en daar leg ik me bij neer :)

Gebruikersavatar
koeroeur
Forum-lid
Berichten: 552
Lid geworden op: 27 feb 2024 14:34

Gebruikersavatar koeroeur 01 okt 2024 20:29

Ik kan voor een stuk volgen.

Ik heb op m'n leasefiets elektronisch schakelen genomen omdat de meerprijs die ikzelf moet betalen best meevalt.
Bij een fiets volledig met eigen centen betaald, vind ik het de extra kost niet waard.

Schrijfremmen en de bijhorende steekassen snap ik dan wel weer volledig. Zeker als je carbon wielen hebt.
1. ze slijten niet zoals met velgremmen en 2. ze remmen gewoon goed in de regen waar velgremmen en carbon je zachtjes aan vertragen... Ik rij wel door weer en wind.

Voor de steekassen heb je ook losse hendeltjes die je in de achterzak kan steken. Al hebben velen wel een multitooltje in het zadeltasje zitten denk ik.

Afbeelding

Trek vraagt daar dan wel weer 23+ euro voor.
Canyon heeft er ook eentje merk ik https://www.canyon.com/nl-be/gear/bike- ... 65457.html
2021 Superior X-Road
2023 Atom6 Grava Fast
2021 Orbea Orca

Instagram: @koeroeur

0475
Forum-lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 01 okt 2024 20:40

Niet alle nieuwigheden zijn zuivere vooruitgang en worden je ook min of meer opgelegd, that's life, maar volgens mij somber je wel een beetje heel erg, cheer up!

Steekassen? Vaak hebben ze een hendel of anders heb je ze met imbus zo los, wat is het probleem? Rij je zo vaak lek dan? En het wiel komt altijd weer goed in de vork qua uitlijning.

DI2: onderhoud? welk onderhoud? Ik zeg geen onderhoud. Of niet meer als mechanisch met af en toe een drupje olie op een scharnier. Maar zonder ooit de kabels te moeten vernieuwen, cq de derailleur bij te stellen of zelf te moeten 'trimmen' bij wat schevere kettinglijn want dat doet hij zelf.

Remmen: als je de blokjes van velgremmen kunt vervangen dan zijn die van de schijfrem ook geen probleem. Poepsimpel. En ontluchten? Nog nooit gedaan of nodig geweest in ruim 42000km (Shimano minerale olie, SRAM DOT kan een ander verhaal zijn).

Die beperktere keuze in cassettes is wel een ding.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9218
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 01 okt 2024 20:47

bever schreef: 01 okt 2024 20:25 ik word morgen 46, maar ben ook terughoudend in de aanschaf van nieuwe technologieën, omdat het oude nog gewoon goed werkt. Tubeless en 11/12 speed vind ik wel echt een vooruitgang. Verder heb ik nog gewoon velgremmen (ook met carbonwielen in de afdaling), maar weet ik dat ik er ooit aan moet. Kan me ook voorstellen dat het beter remt. Elektronisch schakelen zie ik geen meerwaarde en zal ik ook niet snel aanschaffen. Maar ooit.....hebben we geen keus meer denk ik en daar leg ik me bij neer :)
Same here. Leeftijdsgenoot ook. Ik heb twee racefietsen, mechanisch 11 speed, velgremmen, alles aan kabels buitenom. Daar kan ik hopelijk de komende tien jaar nog mee vooruit...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4301
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 01 okt 2024 20:51

Mocht je ooit een geintegreerde cockpit willen, dan is electronisch schakelen een absolute must. De bochtjes waarin de versnellingskabels zich moeten wringen zijn een ramp voor soepel schakelen (en voor onderhoud).
Niet zijken maar reiden !

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5296
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 01 okt 2024 20:53

Steekassen: ja kan soms wat lastiger zijn om wiel terug te plaatsen.
Maar hangt ook van frame af hoe wiel zit, ik heb 1 fiets waar je wel iets meer moeite moet doen om niet te zogen dat wiel te hoog uitkomt zegmaar.
Waar die bij een wiel met snelspanner dus nooit te hoog kan eindigen.

Di2: ik zou niet echt weten wat voor meer onderhoud je zou hebben, ja in de gaten houden dat je batterij niet leeg is.
Gewoon regelmatig even kijken en als je garmin/wahoo hebt met connectie krijg je ook vanzelf melding dat je moet opladen.

Schijfremmen: onderhoud is wel wat lastiger, je kan minder makkelijk zien hoe de slijtage van de blokken is bijvoorbeeld.
En als er wat mis is heb je wel wat meer tools nodig, reden dat als ik op vliegvakantie ga met fiets ik liever velgrem fiets meeneem.
En soms bij vervangen van blokken wat gedoe om ruimte bij de zuigers te krijgen. (vooral bij sram is mijn ervaring)

En wat sommige mensen noemen het krijsen van schijfremmen, nou dat kunnen mijn velgremmen ook in de bergen als ze beetje warm geremd zijn. (carbon velgen)

buddo
Forum-lid
Berichten: 1984
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 01 okt 2024 21:04

Hier een dinosaurus van 47 ;)
Ik snap je visie volkomen...

Schijfremmen heb ik op de MTB en zijn daar ideaal. En ik heb ze in combinatie met snelspanners. En op de MTB van mijn vrouw net zo.

In ons huis drie racefietsen, waarvan 1 met elektronisch schakelen. Ja, het schakelt mooi, maar de andere twee kan ik zelf goed afstellen en schakelen ook erg goed.

De racer met elektronisch schakelen heeft ook een geïntegreerde cockpit... Wat een gepruts bij onderhoud.

Alle racers hebben velgremmen, super makkelijk in onderhoud en de omstandigheden dat wij fietsen meer dan voldoende, ook in de bergen redden we ons prima. Oh ja... Er is er ook nog 1 met een triple ;)

Bijkomend voordeel: onze racers zijn merkbaar lichter dan de meeste fietsen van onze bekenden.

En ander effect... De duurste fiets met elektronisch schakelen en geïntegreerde cockpit staat altijd op de tacx omdat deze aero fiets het minst prettig fietst.

Wij doen dus aan de meeste trends niet mee, zien er voor ons gebruik geen meerwaarde in, en dat kan doordat we zelf bouwen of samenstellen, dan kan er veel meer. We rijden vast niet goedkoper, maar wel precies hoe wij het willen. Al wordt het wel steeds lastiger...

Plaats reactie