Hartslag binnen vs buiten
Oplossing: zonder HR meter trainen.
Zeker als je toch een PM hebt is dat helemaal prima. Ik doe al jaren niet meer anders en ik heb de HR meter geen moment gemist. HR is van zoveel factoren afhankelijk dat je er eigenlijk helemaal niks aan hebt als je een PM hebt.
Zeker als je toch een PM hebt is dat helemaal prima. Ik doe al jaren niet meer anders en ik heb de HR meter geen moment gemist. HR is van zoveel factoren afhankelijk dat je er eigenlijk helemaal niks aan hebt als je een PM hebt.
-
- Forum-lid
jaPatrick VB schreef: ↑27 okt 2024 19:20 Hier is weinig zinnig over te vertellen. Binnen met powermeter, buiten zonder.
Meestal loopt de hartslag binnen hoger op bij gebrek aan koeling en snelle dehydratatie.
Een vraagje: 156 gemiddelde, is dat over je totale rit?
-
- Forum-lid
Puur op gevoel. Ik weet dat het niet super accuraat is, maar ik voel een enorm verschil. Bij het rijde op de fiets binnen is mij hartslag constant laag bij lichte intensiteit. Nog maar ik start op de fiets buiten kruipt die direct al hoger.
-
- Forum-lid
Ik rij ook samen met mijn broer zowel buiten als binnen. Binnen staan we redelijk gelijk qua power/hartslag. Buiten rijdt hij op veel lagere hartslag dan ik
-
- Forum-lid HC
Hoe relaxed zit je buiten op de fiets? Er zijn teveel factoren.
Mijn HR is in de koud ook hoger bij een graad of 20 het laagst en daarboven gaat ie weer licht stijgen.
Maar bij 0 graden is ie echt hoger dan bij 30.
Mijn HR is in de koud ook hoger bij een graad of 20 het laagst en daarboven gaat ie weer licht stijgen.
-
- Forum-lid
Ja dat fenomeen heb ik ook al ondervonden. Maar zo koud was het nu nog niet en in de zomer vaak hetzelfde effect. Op de fiets zit ik relaxed. Ik beweeg zo goed als niet mijn bovenlichaamwasbeer2006 schreef: ↑28 okt 2024 11:26 Hoe relaxed zit je buiten op de fiets? Er zijn teveel factoren.
-
- Forum-lid HC
Nu heb ik ook een vorm van copd dus ik krijg in de koud minder lucht.
Houding kan. Buiten ga je de houding toch aanpassen aan de snelheid/wind.
Binnen hoeft dat niet. Al merk ik met de huidige trainers dat 250watt klimmen heel anders voelt dan 250watt vlak. Toch vrij kanp gedaan.
Voorbeeld stel je gaat buiten in de ochtend rijden, na een licht ontbijtje en 1 kopje koffie of je gaat in de middag na 10 bakken koffie is je hartslag ook hoger. Kleine dingen misschien maar een optelling hiervan kan hard gaan.
Ik ging in de zomer op de MTB rijden een klim van 10%. Ik reed de eerste 20 minuten 240watt gemiddeld met een HR van 136.
Nou dat red ik vlak echt nooit, op een hele goede dag 190 a 200watt maar geen 240.
Zoals aangegeven HR zegt niet alles, hoge cadans is ook hogere hr bij hetzelfde vermogen
Houding kan. Buiten ga je de houding toch aanpassen aan de snelheid/wind.
Binnen hoeft dat niet. Al merk ik met de huidige trainers dat 250watt klimmen heel anders voelt dan 250watt vlak. Toch vrij kanp gedaan.
Voorbeeld stel je gaat buiten in de ochtend rijden, na een licht ontbijtje en 1 kopje koffie of je gaat in de middag na 10 bakken koffie is je hartslag ook hoger. Kleine dingen misschien maar een optelling hiervan kan hard gaan.
Ik ging in de zomer op de MTB rijden een klim van 10%. Ik reed de eerste 20 minuten 240watt gemiddeld met een HR van 136.
Nou dat red ik vlak echt nooit, op een hele goede dag 190 a 200watt maar geen 240.
Zoals aangegeven HR zegt niet alles, hoge cadans is ook hogere hr bij hetzelfde vermogen
-
- Forum-lid
Afhankelijk van je leeftijd en geleverde inspanning lijkt dit een hoog gemiddelde.carlo_verhamme schreef: ↑28 okt 2024 09:27jaPatrick VB schreef: ↑27 okt 2024 19:20 Hier is weinig zinnig over te vertellen. Binnen met powermeter, buiten zonder.
Meestal loopt de hartslag binnen hoger op bij gebrek aan koeling en snelle dehydratatie.
Maar goed, iedere fietser heeft andere waarden die van tal van factoren afhankelijk zijn. Voor velen zou dit gemiddelde betekenen dat ze anaerobe arbeid leveren. Mogelijk zit jouw drempel hoger.
-
- Forum-lid
Volgens mij is men threshold drempel 184. Heb onlangs Olympische afstand triatlon gedaan en heb daar 1u aan 184 gem gefietst. Mijn max is ook 204. Ben 20 jaarPatrick VB schreef: ↑28 okt 2024 16:55Afhankelijk van je leeftijd en geleverde inspanning lijkt dit een hoog gemiddelde.carlo_verhamme schreef: ↑28 okt 2024 09:27jaPatrick VB schreef: ↑27 okt 2024 19:20 Hier is weinig zinnig over te vertellen. Binnen met powermeter, buiten zonder.
Maar goed, iedere fietser heeft andere waarden die van tal van factoren afhankelijk zijn. Voor velen zou dit gemiddelde betekenen dat ze anaerobe arbeid leveren. Mogelijk zit jouw drempel hoger.
-
- Forum-lid HC
Oh 20, daar weet ik niets meer van -:)
156 is dan heel normaal hoor! De meeste zijn hier ruim boven de 40, 50 en 60.
Ik reed toen soms ook 3 a 4 uur met een gemiddelde hr va. 165
-
- Forum-lid
Aah okay. Merci!wasbeer2006 schreef: ↑28 okt 2024 20:19 Oh 20, daar weet ik niets meer van -:)