Öztaler Rad Marathon
Leuk geschreven en beschrevenGoudhaantje schreef: ↑22 feb 2025 19:46 Moeilijk om een advies te geven over accommodatie als we je budget niet weten. Ik vond Hotel Bäckelarwirt erg fijn en Hotel Hubertus. Of een appartement op de camping Sölden.
Hier al veel opmerkingen over het weer. Ik heb deelgenomen in de jaren 2016, 2017, 2019, 2021 en 2022. Altijd goed weer gehad (ook als je van erg warm weer houd). 2018 was een hele slechte editie qua weer, maar die heb ik dus gemist. Maar alle jaren die ik heb deelgenomen werd het wel soms slecht aan het eind van de middag. Dus de late finishers hadden soms wel (ijs)regen. Een beetje vergelijkbaar met de Dolomieten Marathon, daar wordt het ook vaak slecht weer einde middag.
Nog een paar tips: als je een bidon (eventueel met wat extra koolhydraten) meeneemt voor de 1e klim (scheelt weer wat gewicht), dan kan je twee bidons vullen op de Kühtai. Voor mij altijd voldoende voor de Brenner en de Jaufen. De bevoorrading op de Brenner is druk en ligt wat van de weg af. Dan kan je ook weer twee bidons vullen op de Jaufen (vlak onder de top). Hangt een beetje van de temperatuur en de tijd die je nodig hebt voor de Timmel of je het daarmee redt. Na de Timmel heb je echt geen water of eten meer nodig. Dan ruik je de stal al.
De Kühtal is meteen al een stevige klim. Bij Ochsengarten vlakt het even af (opschakelen als je nog wat energie hebt!). Daarna krijg je het steilste stuk, vooral door de gallerei (waar je ook vee kan tegenkomen). Blik op oneindig en dapper doortrappen.
De afdaling van de Kühtai is geweldig. Daar kan je echt je max verbeteren. Laat je niet afschrikken door de veeroosters. Die lopen horizontaal en daar kan je gewoon in volle vaart overheen (wel je stuur goed vasthouden uiteraard). Wel oppassen voor eventueel wild op de weg uiteraard.
Bij de tunnels begint het af te vlakken en ga je naar Kematen en Innsbruck (klein klimmetje).
Probeer bij de Brenner in een goede groep te zitten. Meestal begint het al te klitten in aanloop naar de Brenner. Als de groep erg groot is en je je goed voelt, probeer dan naar voren te rijden voor het geval de groep opbreekt. De Brenner is niet echt een klim. Het begint en eindigt met een klim, maar daar tussen is het meer vlak/vals plat.
Houdt de tijdsloten goed voor ogen. De Jaufen is het meest kritisch, daarna kan je bijna al gaan lopen. Mijn vriend mocht een keer niet verder op de Jaufen nog voor de formele tijd.
De afdaling van de Jaufen is best technisch, veel bochten en soms wat slechter asfalt. Ook een erg lange afdaling (vond ik altijd). Ik was blij als ik weer mocht klimmen.
In St Leonhard kan het bij mooi weer erg warm zijn. Probeer bij het begin van de klim zoveel mogelijk links te rijden, zo ver mogelijk van de warme steentjes in de wand. Die zijn zo warm als een steenoven. En houd verder in gedachten: hoe meer ik klim, hoe koeler het wordt. Probeer daarnaast de klim in twee delen op te delen. Halverwege vlakt het af bij Schönau en kan je een beetje herstellen. Daarna volgt eigenlijk het zwaarste gedeelte. Als je bij de tunnel komt (even afkoelen) heb je het ergste (leukste!) achter de rug. Dan alleen nog een klein stukje tot de formele top. Daarna weer een hele snelle afdaling (pas op voor beesten op de weg!). Als je goed de vaart er in houdt, dan pak je alvast wat meter mee van het laatste klimmetje tot de Mautstelle. Vanaf de Mautstelle is het eigenlijk alleen nog maar dalen (op een heel kort klimmetje na) en genieten!
Het is echt een geweldige gran fondo! Absoluut mijn favoriet.Deze mis is het meeste nu ik niet meer competitief mag wielrennen. Zulke mooie herinneringen. De start alleen al. Kippenvel.

Goede tips inderdaad, maar Brenner stop vond ik eigenlijk best prima en lag echt direct naast de route. Dus herken niet dat die van de route zou liggen.Goudhaantje schreef: ↑22 feb 2025 19:46 Nog een paar tips: als je een bidon (eventueel met wat extra koolhydraten) meeneemt voor de 1e klim (scheelt weer wat gewicht), dan kan je twee bidons vullen op de Kühtai. Voor mij altijd voldoende voor de Brenner en de Jaufen. De bevoorrading op de Brenner is druk en ligt wat van de weg af. Dan kan je ook weer twee bidons vullen op de Jaufen (vlak onder de top). Hangt een beetje van de temperatuur en de tijd die je nodig hebt voor de Timmel of je het daarmee redt. Na de Timmel heb je echt geen water of eten meer nodig. Dan ruik je de stal al.
De Kühtal is meteen al een stevige klim. Bij Ochsengarten vlakt het even af (opschakelen als je nog wat energie hebt!). Daarna krijg je het steilste stuk, vooral door de gallerei (waar je ook vee kan tegenkomen). Blik op oneindig en dapper doortrappen.
De afdaling van de Kühtai is geweldig. Daar kan je echt je max verbeteren. Laat je niet afschrikken door de veeroosters. Die lopen horizontaal en daar kan je gewoon in volle vaart overheen (wel je stuur goed vasthouden uiteraard). Wel oppassen voor eventueel wild op de weg uiteraard.
Bij de tunnels begint het af te vlakken en ga je naar Kematen en Innsbruck (klein klimmetje).
Probeer bij de Brenner in een goede groep te zitten. Meestal begint het al te klitten in aanloop naar de Brenner. Als de groep erg groot is en je je goed voelt, probeer dan naar voren te rijden voor het geval de groep opbreekt. De Brenner is niet echt een klim. Het begint en eindigt met een klim, maar daar tussen is het meer vlak/vals plat.
Houdt de tijdsloten goed voor ogen. De Jaufen is het meest kritisch, daarna kan je bijna al gaan lopen. Mijn vriend mocht een keer niet verder op de Jaufen nog voor de formele tijd.
De afdaling van de Jaufen is best technisch, veel bochten en soms wat slechter asfalt. Ook een erg lange afdaling (vond ik altijd). Ik was blij als ik weer mocht klimmen.
Daarnaast vond ik vooral de start toch best tricky: met ruim 4000 man en 60 km/h naar beneden is gewoon niet mijn hobby

- Goudhaantje
- Forum-lid
@Rtw2001
Het klopt wat je zegt, de bevoorrading op de Brenner ligt wel direct naast de weg, maar het terrein is wel veel groter. Daardoor lijkt het mss wat verder weg. Ik vond het zelf geen fijne plek en voor mij ook niet nodig.
En de start van een gran fondo, daar moet je van houden, zeker als het tempo behoorlijk hoog ligt omdat de weg wat daalt. Ik vond het altijd verschrikkelijk en begon altijd met samengeknepen billen. Ik hield veel te veel afstand (voor het geval er geremd zou worden), waardoor iedereen in dat gat dook. Ik mocht altijd helemaal vooraan starten, maar zo gauw de klim begon, was ik al behoorlijk achterop geraakt. Niet handig voor een klassementsrenner. Vervolgens moest ik iedereen weer inhalen, waarbij veel renners ook nog bezig waren met het weer uittrekken van de jasjes.
Het klopt wat je zegt, de bevoorrading op de Brenner ligt wel direct naast de weg, maar het terrein is wel veel groter. Daardoor lijkt het mss wat verder weg. Ik vond het zelf geen fijne plek en voor mij ook niet nodig.
En de start van een gran fondo, daar moet je van houden, zeker als het tempo behoorlijk hoog ligt omdat de weg wat daalt. Ik vond het altijd verschrikkelijk en begon altijd met samengeknepen billen. Ik hield veel te veel afstand (voor het geval er geremd zou worden), waardoor iedereen in dat gat dook. Ik mocht altijd helemaal vooraan starten, maar zo gauw de klim begon, was ik al behoorlijk achterop geraakt. Niet handig voor een klassementsrenner. Vervolgens moest ik iedereen weer inhalen, waarbij veel renners ook nog bezig waren met het weer uittrekken van de jasjes.