Is 28mm merkbaar comfortabeler dan 25mm?
Op mijn goede racefiets rijd ik nog met (inmiddels) old skool 25 mm banden. Dat is prima te doen. Op mijn winter- / slechtweerfiets heb ik 28 mm bandjes, waarmee ik ook met iets minder druk rijd. In principe iets comfortabeler, maar ik moet zeggen dat ik ver verschil niet heel groot vind.
Kleinste punt, dat is tussen de chainstays?scottwilko schreef: ↑07 mar 2025 08:47 Ts geeft aan 96kg te zijn, dan is 4 bar niet aan te raden bij een setup met binnenband.
Ik zou eens opmeten hoeveel ruimte nu aanwezig is op het kleinste punt tussen de band en het frame. Als je die maat weet, dan kan je bepalen welke breedte band je kwijt kunt. Als je dan ook nog overweeg een tubeless setup te maken, dan kan je echt lager in druk en ga je zeker verschil merken in comfort.
-
- Forum-lid HC
Even kijken waar, waarschijnlijk bij het bracket. En nu ik beter lees, zie ik velgrem. De remmen zijn ook een beperkende factor. Daar zeker ook kijken.Stofken79 schreef: ↑07 mar 2025 20:02Kleinste punt, dat is tussen de chainstays?scottwilko schreef: ↑07 mar 2025 08:47 Ts geeft aan 96kg te zijn, dan is 4 bar niet aan te raden bij een setup met binnenband.
Ik zou eens opmeten hoeveel ruimte nu aanwezig is op het kleinste punt tussen de band en het frame. Als je die maat weet, dan kan je bepalen welke breedte band je kwijt kunt. Als je dan ook nog overweeg een tubeless setup te maken, dan kan je echt lager in druk en ga je zeker verschil merken in comfort.
Latex is meer soepel dan butyl, rijdt merkbaar zachter.
Dogma F
Vandaag de 25mm GP5000 banden op 5,5bar gezet. Merkbaar verschil. Gedaan met botsen op de fiets. Putdeksels, voegen, spleten, nauwelijks iets van gemerkt.
Nu denk ik wel dat 5,5bar met mijn 96kg het absolute minimum is.
Wel een hoop PRs bij elkaar gereden, woehoe!
Frame gemeten, ongeveer overal 5mm aan elke kant over. 28mm mag geen probleem zijn.
Nu denk ik wel dat 5,5bar met mijn 96kg het absolute minimum is.
Wel een hoop PRs bij elkaar gereden, woehoe!
Frame gemeten, ongeveer overal 5mm aan elke kant over. 28mm mag geen probleem zijn.
- borgmonster
- Forum-lid
Michelin 18 mm buitenband op 9 bar op de racefiets en 28 mm vredestein buitenbanden voor de fietsvakanties vol bepakt voor én achter plus stuurtas.
Mooie tijden.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Nog even drie tips:
-Doordat fabrikanten hun banden zijn gaan aanpassen aan de toegenomen velgbreedtes, waarop banden breder vallen, kan het zijn dat je oudere GP5000 25 mm net zo breed zijn als een nieuwe in 28 mm.
-Met velgremmen uit 2016 is de kans groot dat de snelontspanner van de rem niet ver genoeg open kan om je opgepompte bredere band tussen de remblokken door te krijgen. Tenzij je die niet te strak afstelt.
-Let op of je bredere band bij het uitnemen niet tegen de zitbuis aankomt. Heb ervaren dat de ruimte soms voldoende lijkt, maar bij het uitnemen van het wiel je toch je eerst wat lucht uit de band moet laten lopen voor je deze uit het frame kunt halen.
Ik vind persoonlijk het verschil in comfort niet overdreven en zou zeker eerst de 25 mm op rijden. Met het gewicht dat je hebt, kun je toch niet met een hele lage bandendruk rijden. Dan is het verschil in comfort tussen 25 en 28 ook beperkt. Ik ervaar zelf wel verschil t.o.v. conti door soepele veloflex banden te monteren. Dat zijn wel mooiweer banden. Met nattigheid sneller lek. Ben je een echte mooiweer fietser dan kunnen dat soort soepele banden nog ietsje helpen.
-Doordat fabrikanten hun banden zijn gaan aanpassen aan de toegenomen velgbreedtes, waarop banden breder vallen, kan het zijn dat je oudere GP5000 25 mm net zo breed zijn als een nieuwe in 28 mm.
-Met velgremmen uit 2016 is de kans groot dat de snelontspanner van de rem niet ver genoeg open kan om je opgepompte bredere band tussen de remblokken door te krijgen. Tenzij je die niet te strak afstelt.
-Let op of je bredere band bij het uitnemen niet tegen de zitbuis aankomt. Heb ervaren dat de ruimte soms voldoende lijkt, maar bij het uitnemen van het wiel je toch je eerst wat lucht uit de band moet laten lopen voor je deze uit het frame kunt halen.
Ik vind persoonlijk het verschil in comfort niet overdreven en zou zeker eerst de 25 mm op rijden. Met het gewicht dat je hebt, kun je toch niet met een hele lage bandendruk rijden. Dan is het verschil in comfort tussen 25 en 28 ook beperkt. Ik ervaar zelf wel verschil t.o.v. conti door soepele veloflex banden te monteren. Dat zijn wel mooiweer banden. Met nattigheid sneller lek. Ben je een echte mooiweer fietser dan kunnen dat soort soepele banden nog ietsje helpen.