Pagina 2 van 3

Geplaatst: 03 mei 2010 19:36
door de zwarten
Zoals continental het optelt is het appels met peren vergelijken. Vittoria heeft gewoon voor 1 laag 320 TPI, terwijl conti enkele stugge lagen boven elkaar legt met minder TPI.

Geplaatst: 03 mei 2010 21:36
door fdegrove
Hoi,

Precies.
Komt nog bij dat ze de TPI waarde van elke laag optellen om zo tot een totaal te komen.
In wezen is die band dus een pak stijver dan de echte TPI waarde van een enkele laag stof dus.

Ciao, ;)

Geplaatst: 03 mei 2010 22:58
door warrior4jah
Hmm heb ik juist voor de Open Corsa CX butyl binnenbanden gekocht... Lees ik hier dat vooral latex in een goede open tubular kan stoppen.
Nou ja, ik ga er hoe dan ook op vooruit tov. van mijn versleten normale Rubino's als het goed is. :)

Geplaatst: 04 mei 2010 13:31
door vinkhugo
Kan iemand een aantal voorbeelden geven van open tubular banden met een tpi van +300?

Geplaatst: 04 mei 2010 13:35
door perik
Gewoon de duurste vouwbandjes van een willekeurig italiaans merk nemen.

Geplaatst: 05 mei 2010 02:38
door ericpeters
vinkhugo schreef:Kan iemand een aantal voorbeelden geven van open tubular banden met een tpi van +300?


Vittoria EVO CXII
Torelli Gavia
Veloflex Master, Corsa en Record (Master is opvolger van Pave en Corsa opvolger van Black als ik me niet vergis)
Allen met 320 Tpi

Dan heb je nog Zipp Tangente, Diverse Vittoria's en Bontrager Race X lite's met 290TPI


Trouvens op deze (klik hier) pagina staat het verschil tussen de twee soorten Tubulars aangegeven, ze hebben het over Vulcanized en Handmade Tubulars. Analoog hieraan zou je kunnen zeggen dat Vulcanized Open tubulars normaal gesproken vouwbandjes worden genoemd en Handmade open tubulars normaal gesprokken öpen tubulars worden genoemd.

Geplaatst: 05 mei 2010 04:48
door fdegrove
Hoi,
ericpeters schreef:
vinkhugo schreef:Kan iemand een aantal voorbeelden geven van open tubular banden met een tpi van +300?


Vittoria EVO CXII
Torelli Gavia
Veloflex Master, Corsa en Record (Master is opvolger van Pave en Corsa opvolger van Black als ik me niet vergis)
Allen met 320 Tpi

Dan heb je nog Zipp Tangente, Diverse Vittoria's en Bontrager Race X lite's met 290TPI


Trouvens op deze (klik hier) pagina staat het verschil tussen de twee soorten Tubulars aangegeven, ze hebben het over Vulcanized en Handmade Tubulars. Analoog hieraan zou je kunnen zeggen dat Vulcanized Open tubulars normaal gesproken vouwbandjes worden genoemd en Handmade open tubulars normaal gesprokken öpen tubulars worden genoemd.


Sorry Eric, maar je haalt een aantal zaken door mekaar.

Dat zowel Zipp en Bontie (en nog enkele waaronder Spez en Vredestein) met een gelijke tpi waarde als een Vitto CX komen aandraven is niet toevallig.
Zelfde schoen, ander voetje.

Torelli is dan weer zo'n voorbeeld van wat net zo goed Gios had kunnen heten mocht Alfredo beslist hebben ergens bandjes te laten maken met zijn naam op. Zowat het enige waar zijn naam nog niet op prijkt trouwens...
M.a.w. een italo-amerikaanse framebouwer die bouwt op de naam van de italiaanse meesters.

Het al of niet gebruiken van een vulcanisatie proces bij het maken van een band heeft niks van doen met open tubular of geen open tubular.

Zo wordt b.v. bij de fabricage van een Vittoria EVo CX een vulcanisatie proces gebruikt terwijl erbij een Veloflex Black er helemaal geen vulcanisatie aan te pas komt.
Beide banden vallen onder het label "Open Tubular" omdat ze allebei een tube band als voorouder hebben.

Mvg,

Frank

Geplaatst: 05 mei 2010 18:36
door ericpeters
Frank,

Dat heel veel verschillende "merken" uit vaak dezelfde fabrieken komen is wel duidelijk. (Dat geld voor zo een beetje alles wat je kunt kopen: naast Vouwbandjes ook Carbon Frames, kofiie, melk, Suzuki Splash en Opel Agila en heel veel meer) Maar ik trachte gewoon antwoord geven op de vraag.

Betreft het vulcanizeren ik denk alleen te weten wat ik lees en in de bovengenoemde link staat toch duidelijk deze zin
the high-thread-count unwoven casing and the cold-treated tread application are used in the manufacture of Open Tubulars.
en
Clinchers, being vulcanized, are generally cheaper than open tubulars.
en wat eerdere uitleg waarop ik mijn opmerking baseerde.... Maar goed niet alles wat je leest hoeft waar te zijn. Dus moet ik concluderen dat de term "open tubular" enigzins open is te interpretatie.

Geplaatst: 05 mei 2010 19:18
door compdiver
ericpeters schreef:Vittoria EVO CXII
Torelli Gavia
Veloflex Master, Corsa en Record (Master is opvolger van Pave en Corsa opvolger van Black als ik me niet vergis)
Allen met 320 Tpi
Dan heb je nog Zipp Tangente, Diverse Vittoria's en Bontrager Race X lite's met 290TPI


Zijn deze bovenstaande banden nu beter-sneller dan de Conti GP 4000S? En zijn er ook al testresultaten van bekend?

Geplaatst: 05 mei 2010 19:37
door daniel1975
Mwa, ik rij met de GP4000s op mijn Shamals en met de Vitt Evo's op mijn hoge wielen icm latex. Vind het niet echt een wereld van verschil, behalve dat de montage bij latex veel nauwkeuriger komt.
Als de Vitt's versleten zijn koop ik gewoon weer een extra setje GP4000s. Of ik probeer de nieuwe Conti RS een keer.

Geplaatst: 05 mei 2010 19:45
door fdegrove
Hoi,

Wat voor jou beter is moet je voor jezelf uitmaken maar bij de snelste vouwbandjes zijn in alle geval een heel pak "Open Tubulars" terug te vinden.

CRR Test

Ciao, ;)

Geplaatst: 05 mei 2010 20:08
door sharkman113
Imho. is de term open tubular gewoon een verkoopterm en eigenlijk gebakken lucht. Het grote voordeel van een tube is dat deze door het dichtnaaien volkomen rond is en niet zoals een vouwband "vierkant" is.
Tube heeft m.a.w. geen kantelpunt op de zijkanten waardoor het ronden van de bochten gevoelsmatig iets makkelijker zou moeten zijn t.o.v. een vouwband..
Alles wat dus niet is dichtgenaaid is dus geen tube en gewoon draadband omdat het deze eigenschap gewoon niet heeft.

Tussen draadbanden bestaat overigens wel degelijk voelbaar verschil maar wat een goede draadband is is van zoveel factoren afhankelijk dat de beste vouwband voor iedereen gewoon niet bestaat (hooguit kun je discussieren over je favoriete draadband).
Eigenlijk is het net zoals met autobanden, de beste band voor elke auto bestaat niet en voor wedstrijden komen heel andere banden in aanmerking als voor dagelijks gebruik.