Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Momentsleutel

abdr
Forum-lid

abdr 23 mar 2025 20:11

Ik heb dat hier al eerder gesteld maar ga het toch herhalen: heel die discussie over nauwkeurigheid van momentsleutels is onzinnig zolang fabrikanten niet specifiëren of en met welk smeermiddel de bouten moeten ingesmeerd worden.

Ik heb een half uur gezocht achter een experiment dat ik lang geleden op het internet tegenkwam maar niet terug gevonden: iemand had de clamping force, de klemkracht, van een reeks identieke bouten van hetzelfde zakje gemeten die allemaal met hetzelfde moment vast gezet werden. Een deel van de bouten werd maagdelijk gebruikt, een ander deel werd in de olie gedoopt en een ander deel werd op de grond gelegd en in vuile toestand gebruikt. Er zat een gigantische verschil tot 400% op de verschillende klemkrachten waarbij de vuile bouten beduidend andere cijfers gaven dan de maagdelijke bouten.

haka78
Forum-lid

Gebruikersavatar haka78 23 mar 2025 20:40

Snap ik. Maar ik wil met mijn lompe kracht liever niet de boel stukdraaien. Voor mij gevoel is een schone bout met montagepasta een goede manier om dit te voorkomen.

martinbo
Forum-lid

Gebruikersavatar martinbo 23 mar 2025 21:04

10 Nm is ongeveer 1 kgf op 1 m. Is de sleutel 0,25 m lang, dan dus een kracht van 4 kgf ofwel het gewicht van 4 pakken suiker. Kan je, in overeenstemming met het antwoord van abdr zelf naukeurig genoeg inschatten.

abdr
Forum-lid

abdr 23 mar 2025 21:20

haka78 schreef: 23 mar 2025 20:40 Snap ik. Maar ik wil met mijn lompe kracht liever niet de boel stukdraaien. Voor mij gevoel is een schone bout met montagepasta een goede manier om dit te voorkomen.
Maar de fabrikant van een fancy lichtgewicht carbon stuur wil dat de klemkracht waarmee het stuur wordt vastgezet een bepaalde waarde niet overstijgt. Als jouw schone bout met montagepasta dubbel of driedubbel(*) zoveel klemkracht oplevert als een droge bout zonder montagepasta, zoals de fabrikant getest heeft, dan is heel die momentsleutel een maat voor niets.

(*) Ik weet niet hoeveel het verschil was, ik zou graag dat experiment terug vinden.

walters
Forum-lid

walters 23 mar 2025 21:39

abdr schreef: 23 mar 2025 21:20
haka78 schreef: 23 mar 2025 20:40 Snap ik. Maar ik wil met mijn lompe kracht liever niet de boel stukdraaien. Voor mij gevoel is een schone bout met montagepasta een goede manier om dit te voorkomen.
Maar de fabrikant van een fancy lichtgewicht carbon stuur wil dat de klemkracht waarmee het stuur wordt vastgezet een bepaalde waarde niet overstijgt. Als jouw schone bout met montagepasta dubbel of driedubbel(*) zoveel klemkracht oplevert als een droge bout zonder montagepasta, zoals de fabrikant getest heeft, dan is heel die momentsleutel een maat voor niets.

(*) Ik weet niet hoeveel het verschil was, ik zou graag dat experiment terug vinden.
Ik gebruik 30 jaar al momentsleutels met bouten met montagepasta, altijd perfect verlopen, niets stuk, niets te los. Ik draai ze met de hand handvest en vervolgens de momentsleutel .

Enige tijd geleden van overbuurman gehoord dat de sleutel weer naar 0 gezet moest worden. 2x syntactisch momentsleutel niet meer betrouwbaar , nu een Wera.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 24 mar 2025 08:28

abdr schreef: 23 mar 2025 21:20

Helemaal eens. Ik gebruik ook voor sommige dingen een moment sleutel. Maar zelf zit ik vaak al goed zonder.
Nu heeft de een daar wat meer gevoel voor als de andere.

Het is een richtlijn omdat inderdaad met bv vet, locktite je hele andere uitkomsten krijgt,

Was het niet Ernie Frieke die dat getest heeft?? even zoeken.

Bedoelde je deze
http://www.bikeboosting.nl/index.php?id=196,199,0,0,1,0

race doc
Forum-lid

race doc 24 mar 2025 10:07

Ik gebruik voor de carbon zaken altijd een Parktool momentsleutel. Mijn sleutel wordt nooit geijkt en is al meer dan 10 jaar oud, dus is het slechts een leidraad voor mij.

fietsslak
Forum-lid

Gebruikersavatar fietsslak 24 mar 2025 11:33

FYI: Specialized geeft aan dat voor aanhaalmomenten voor alle bouten geldt: gesmeerd (vet of borgmiddel wordt aangegeven per bout).
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 24 mar 2025 11:46

De meeste merken doen dan wel. Scott, Trek en Cannondale staat het ook in de handleiding.

Maargoed, gebruik hem als leidraad om iig niet te ver te gaan.
Ik draai het vaak juist veel minder vast meestal 20% zeker bij sturen en zadelpennen, pas als het problemen geeft, maar 1x gehad dan ga ik omhoog.

De hogere momenten vind ik veel lastiger, Crank met 50nm bv, remschijf 40nm etc. Dat voel ik persoonlijk niet.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 24 mar 2025 12:07

Die momenten boeien mij ook niet. Vast=vast is een prima referentie voor schijven en cranks.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Plaats reactie