Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

DT Swiss 350 freehub komt niet los

Swokey
Forum-lid

Swokey 29 mar 2025 16:14

thestudent schreef: 29 mar 2025 10:36 Sla eerst eens gewoon met de rubber hamer een aantal keer op de zijkant van de freehub. Soms is dat al meer dan genoeg geweld en komt hij gewoon los.
Dit net geprobeerd, maar werkt ook niet. Ga nu eerst even afwachten tot de poelietrekker binnen is. Als dat niet lukt ga ik voor de oplossing om de as eruit te tikken. Alleen morgen een lange rit gepland en wil niet het risico lopen dat ik morgen niet kan fietsen.

Maatwielen
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 30 mar 2025 14:48

Swokey schreef: 29 mar 2025 16:14
thestudent schreef: 29 mar 2025 10:36 Sla eerst eens gewoon met de rubber hamer een aantal keer op de zijkant van de freehub. Soms is dat al meer dan genoeg geweld en komt hij gewoon los.
Dit net geprobeerd, maar werkt ook niet. Ga nu eerst even afwachten tot de poelietrekker binnen is. Als dat niet lukt ga ik voor de oplossing om de as eruit te tikken. Alleen morgen een lange rit gepland en wil niet het risico lopen dat ik morgen niet kan fietsen.
De as moet er in ieder geval vanaf de body-kant uit worden geslagen, zoals al is gezegd. Caps aan beide kanten en cassette eerst eraf. Kruipolie aanbrengen en nachtje laten liggen (op zijkant), kan helpen. Hetzelfde geldt voor verhitten. Het probleem is dat de as wel vaak een stukje in beweging te krijgen is, maar dat je bij de body niet verder komt omdat 1) je geen goede tool hebt om de as verder in en voorbij de body te slaan en 2) het uiteinde van de as wat breder is geworden door het 'geweld' en dus nooit meer mooi door de body te slaan is. Om probleem 1) op te lossen, gebruik ik een toevallig gevonden tool dat precies past evenals een 2de hands as, die natuurlijk precies dezelfde afmeting heeft. Om probleem 2) te voorkomen, moet je niet al te veel geweld gebruiken. De onderdelen zijn trouwens in principe los te verkrijgen.

Succes,

Hans

wezep
Forum-lid

Gebruikersavatar wezep 31 mar 2025 11:44

Swokey schreef: 29 mar 2025 16:14
Met een poelietrekker werkt dit perfect. Zelf ook al diverse keren gedaan.
Op de body monteer je alleen de sluitring van de cassette.
Verder heb je waarschijnlijk iets nodig wat je in de as kunt stoppen, want een poelietrekker is waarschijnlijk iets dunner dan de as.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

Plaats reactie