Ketting te lang?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40103
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Niks mis met die lengte. Zou eerder nog een extra schakel erin laten zitten (maar dat is even trail and error om te zien of het kan).
Ik ga dus ook voor de suggestie van de derrie-afstelling.
Ik ga dus ook voor de suggestie van de derrie-afstelling.
Less is bore
Daniel1975 schreef:Niks mis met die lengte. Zou eerder nog een extra schakel erin laten zitten (maar dat is even trail and error om te zien of het kan).
Ik ga dus ook voor de suggestie van de derrie-afstelling.
Je bedoelt de voorderailleur?
Vanmorgen nog een stukje wezen fietsen, de JZC, bij Leiderdorp heb je een fietspad waaronder boomwortels lopen, ongeveer hobbels van 10 cm. Ketting viel er toen af. Daarna kom je op het kasseien strookje. Daar goed door getrapt en de ketting bleef er netjes op liggen.
Voordat ik wegging heb ik de achterderailleur wel met teflon behandeld.
Wat zou ik verder nog kunnen doen?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Hoi,
Aan de achterderrie kan het niet liggen.
Als je ketting naar buiten toe van het buitenblad er af valt (rechts dus) dien je eerst en vooral na te gaan of de binnenzijde van de kooi van de voorderrie mooi parallel met het grote blad loopt.
Is dat het geval stel je de derrie zo af dat je vanaf alle kransjes mooi van het binnenblad op het buitenblad schakelen kan, maar ook niet meer dan dat.
Schroefje indraaien is verloop inperken, uitdraaien is meer bewegingsvrijheid naar buiten toe.
Is je voorderrie een universeel model of enkel voor normale dubbel, geen CT?
Ciao,
Aan de achterderrie kan het niet liggen.
Als je ketting naar buiten toe van het buitenblad er af valt (rechts dus) dien je eerst en vooral na te gaan of de binnenzijde van de kooi van de voorderrie mooi parallel met het grote blad loopt.
Is dat het geval stel je de derrie zo af dat je vanaf alle kransjes mooi van het binnenblad op het buitenblad schakelen kan, maar ook niet meer dan dat.
Schroefje indraaien is verloop inperken, uitdraaien is meer bewegingsvrijheid naar buiten toe.
Is je voorderrie een universeel model of enkel voor normale dubbel, geen CT?
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Hoi,
Normaal gezien wel ja.
Alleen kan het in sommige gevallen zo zijn dat ie op de stand perfect draait terwijl er zich al rijdend toch situaties voordoen waar het toch nog net fout gaat.
Ciao,
superrose schreef:dat die een tikje meer naar binnne moet afgesteld bedoel je? Zou het dan niet ook gebeuren als hij schakelt?
Normaal gezien wel ja.
Alleen kan het in sommige gevallen zo zijn dat ie op de stand perfect draait terwijl er zich al rijdend toch situaties voordoen waar het toch nog net fout gaat.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
De ketting valt er niet af aan de buitenkant maar valt juist op het binnenblad. Als ik de derailleur dan een tikkeltje naar buiten zet dan zal ie aanlopen. De derailleur loop precies langs de ketting zo te zien. Als de voorderailleur tegen de ketting aanloopt dan gebruik ik natuurlijk de correctie klikjes, Chorus kent er drie.
Wat Fdegrove aanhaalt kan natuurlijk altijd gebeuren maar het moet niet te vaak gebeuren.
Wat Fdegrove aanhaalt kan natuurlijk altijd gebeuren maar het moet niet te vaak gebeuren.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Hoi,
Je voorderrie lijkt me toch echt niet goed afgesteld.
Schakel eens op je binnenste kransje en kleine blad en onstpan je kabel, regel dan de derrie zo af tot je ongeveer een halve mm speling hebt tussen ketting en binnenkant van het vorkje.
Nu breng je de kabel terug onder voldoende spanning zodat ie vanaf elk kransje van het binnenblad naar het buitenblad schakelt zonder dat je je ketting over het buitenblad gooit.
Het aantal tikken in een voorderrie is trouwens niet 3 maar een pak meer, tel maar eens bij een ontspannen kabel.
In alle geval dien je als je op het buitenblad rijdt zo geschakeld te hebben dat je geen klikje meer kan geven met je linker shifter want als je dat niet doet kan je ketting inderdaad naar binnen droppen.
Zo, nu ben ik wel einde latijn....
Ciao,
body schreef:De ketting valt er niet af aan de buitenkant maar valt juist op het binnenblad. Als ik de derailleur dan een tikkeltje naar buiten zet dan zal ie aanlopen. De derailleur loop precies langs de ketting zo te zien. Als de voorderailleur tegen de ketting aanloopt dan gebruik ik natuurlijk de correctie klikjes, Chorus kent er drie.
Wat Fdegrove aanhaalt kan natuurlijk altijd gebeuren maar het moet niet te vaak gebeuren.
Je voorderrie lijkt me toch echt niet goed afgesteld.
Schakel eens op je binnenste kransje en kleine blad en onstpan je kabel, regel dan de derrie zo af tot je ongeveer een halve mm speling hebt tussen ketting en binnenkant van het vorkje.
Nu breng je de kabel terug onder voldoende spanning zodat ie vanaf elk kransje van het binnenblad naar het buitenblad schakelt zonder dat je je ketting over het buitenblad gooit.
Het aantal tikken in een voorderrie is trouwens niet 3 maar een pak meer, tel maar eens bij een ontspannen kabel.
In alle geval dien je als je op het buitenblad rijdt zo geschakeld te hebben dat je geen klikje meer kan geven met je linker shifter want als je dat niet doet kan je ketting inderdaad naar binnen droppen.
Zo, nu ben ik wel einde latijn....
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
fdegrove schreef:Hoi,
body schreef:De ketting valt er niet af aan de buitenkant maar valt juist op het binnenblad. Als ik de derailleur dan een tikkeltje naar buiten zet dan zal ie aanlopen. De derailleur loop precies langs de ketting zo te zien. Als de voorderailleur tegen de ketting aanloopt dan gebruik ik natuurlijk de correctie klikjes, Chorus kent er drie.
Wat Fdegrove aanhaalt kan natuurlijk altijd gebeuren maar het moet niet te vaak gebeuren.
Je voorderrie lijkt me toch echt niet goed afgesteld.
Schakel eens op je binnenste kransje en kleine blad en onstpan je kabel, regel dan de derrie zo af tot je ongeveer een halve mm speling hebt tussen ketting en binnenkant van het vorkje.
Nu breng je de kabel terug onder voldoende spanning zodat ie vanaf elk kransje van het binnenblad naar het buitenblad schakelt zonder dat je je ketting over het buitenblad gooit.
Het aantal tikken in een voorderrie is trouwens niet 3 maar een pak meer, tel maar eens bij een ontspannen kabel.
In alle geval dien je als je op het buitenblad rijdt zo geschakeld te hebben dat je geen klikje meer kan geven met je linker shifter want als je dat niet doet kan je ketting inderdaad naar binnen droppen.
Zo, nu ben ik wel einde latijn....
Ciao,
Wow,
Bedankt voor je uitvoerige uitleggen, we gaan aan de slag.
Groetjes
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
-
- Forum-lid
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 20 feb 2007 13:30
De veerspanning van de achterderailleur kan je ook nog instellen! Waar de kooi in het 'vaste'deel draait zit een schroef die over een tandkam draait! Op Campagnolo.com kan je ook de gebruiksaanwijzing in pdf downloaden!
Frank Schneider schreef:De veerspanning van de achterderailleur kan je ook nog instellen! Waar de kooi in het 'vaste'deel draait zit een schroef die over een tandkam draait! Op Campagnolo.com kan je ook de gebruiksaanwijzing in pdf downloaden!
Moet deze dan strakker aangedraaid worden?
Als de ketting voor op het kleine blad ligt en achter op de grote, ligt de ketting een dikke mm langs de kooi. Ik heb iets bijgesteld maar hij loopt dan wel iets aan in deze stand. Ik ben nu net terug van het Kopje (Bloemendaal) en de ketting bleef erop liggen. Ik moet natuurlijk niet in de eerste versnelling gaan rijden want dan loopt ie iets aan :/
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein