Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Topic Geenstijl

Supergrover
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Supergrover 24 apr 2010 17:52

Sander B schreef:Grappig stukje idd.

Maar hier kan net zo goed gesproken worden over héél fietsend NL en niet over de wielertoerist in het bijzonder.
Heel het jaar door worden alle verkeersregels door scholieren en ww-fietsers aan de laars gelapt.
Door rood rijden met de fiets? Wie doet het niet?
Stukje over de stoep fietsen met je boodschappentas.
Aan de verkeerde kant van de weg rijden omdat je toch zo af moet slaan.
's avonds zonder goedwerkende verlichting rijden.
enz.

Maar mannen in flitsende pakjes vallen gewoon meer op dan opa en oma die de hele breedte van de weg nodig hebben om op hun tweewieler te balanceren.
Zoveel harder dan scholieren rijden ze in de regel ook niet en het zijn lieverdjes vergeleken met de gemiddelde scooterbestuurder (met amper verkeersinzicht.)

Fietsbel:
In mijn geval zit de fietsbel er niet meer op omdat ie niet werkt.
Later nog een andere geprobeerd maar die werkte ook niet.
Mensen horen dat ding niet. Ze horen je al amper roepen/schreeuwen (op een zo voorzichtig en vriendelijk mogelijke toon.)

-zucht-

+1

en ik denk dat de gemiddelde wielrenner voorzichtiger is en omgaat met zijn karretje dan de gemiddelde scholier/student alleen al omdat die van de wielrenner een stukkie duurder zijn dan die andere barrels...
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

mauricev
Forum-lid

mauricev 24 apr 2010 17:54

Zelf snap ik eerlijk gezegd nog steeds niet waarom veel wielrenners geen fietsbel hebben. Ik heb er zelf wel één en het is veel handiger en wat socialer dan te schreeuwen of te roepen.

En wielrenners zijn echt niet de enige die soms voor overlast geven. Alle fietser denken dat er geen regels zijn. Oude mensen die heel de breedte van het fietspad gebruiken en totaal niet aan de kant gaan, zelf als je me je fietsbel belt, kunnen ook onwijs irritant zijn.

Maar het topic van Geenstijl gaat uit eindelijk om een voorstel van fietsbonden om peletons met meer dan vijf wielrenners van het fietspad te halen en op de weg mogen fietsen. Ik ben er wel voor.

uphillonly
Forum-lid

uphillonly 24 apr 2010 18:03

Elboutero schreef:
Daniel1975 schreef:Een vriendelijk "pardon" werkt vaak nog het beste. Alhoewel sommigen dan nog gaan foeteren. Ik gooi er dan steevast 'bedankt!" uit en dan zoeken ze het verder zelf maar uit.

Dit doe ik ook. Sommige mensen blijven inderdaad zeuren "heb je geen bel?" Nee dus en wel om redenen die hier al genoemd zijn. Maar meestal probeer ik een route te fietsen waar ik in ieder geval geen 'zondagsfietsers' tegenkom.

Ik doe dit ook zo. Krijg inderdaad dan ook vaak de vraag of ik geen bel heb. Ik antwoord dan maar dat ik nog aan het sparen ben voor spatborden, bedank de fietser en maak vrolijk mijn rondje af.

janvr
Forum-lid

janvr 24 apr 2010 19:18

Daniel1975 schreef:Een vriendelijk "pardon" werkt vaak nog het beste. Alhoewel sommigen dan nog gaan foeteren. Ik gooi er dan steevast 'bedankt!" uit en dan zoeken ze het verder zelf maar uit.

+1. Als je roept is het niet goed, als je belt ook niet. Net even de reacties op het voorstel van de NFTU in de Telegraaf doorgelezen. Je zou bijna je fiets aan de wilgen hangen. Toch maar niet. Het is al een oude discussie maar uiteindelijk komt het gewoon neer op verdraagzaamheid en begrip voor elkaar. Van beide zijden!

timbo16
Forum-lid
Contact

timbo16 24 apr 2010 19:37

JanVr schreef:

+1
Dat werkt over het algemeen het beste.
Meestal doe ik er nog een bedankje achteraan en dan is het goed.

En als ze idd gaan foeteren jammer dan hoor, kom vaak zat voetgangers op het fietspad tegen, moet ik die ook iedere keer gaan lopen uitfoeteren omdat ze niet op het voetpad lopen.
Cube litening super hpc race sram red (total los)
Cube aerium super hpc race ultegra 11spd
Flanders CX ultegra/dura-ace

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 24 apr 2010 21:17

mauricev schreef:Zelf snap ik eerlijk gezegd nog steeds niet waarom veel wielrenners geen fietsbel hebben. Ik heb er zelf wel één en het is veel handiger en wat socialer dan te schreeuwen of te roepen..

Als jij mij dan de absolute garantie geeft dat iedereen dan keurig direct opzij gaat schaf ik hem maandag direct aan!
Less is bore

IBAN
Forum-lid

IBAN 24 apr 2010 21:22

ik roep meestal heel hard pardon! en als ik er langs ben een bedankje. Toch heb ik de indruk dat het niet veel uitmaakt of je belt of roept. Er is sowieso irritatie!

danny1407
Forum-lid

danny1407 24 apr 2010 21:44

Vaak blijf ik gewoon eventjes enigzins achter de fietsers voor me rijden.
Zeker bij een ouder stelletje.
De persoon meest aan de binnenzijde valt dan wel op dat er iemand niet langs kan en zegt wat tegen de fietsgenoot.
Dan even een bedankje.

Ik heb al redelijk vaak gezien dat iemand roept of belt, waarop de fietser ervoor omkijkt en tegelijkertijd een flinke slinger naar links maakt.
Er zal net iemand van de andere kant aankomen of de slinger zal iets meer ruimte nodig hebben dan de breedte van het fietspad......
Dat zie ik liever niet voor me gebeuren.
FacebookS3RSSite

roeieber
Forum-lid

roeieber 24 apr 2010 21:51

Frank86 schreef:Haha ik moest er wel om lachen, zeker dat stukje van: "En dan die ploegjes; elf knakkers in een door de plaatselijke bakker gesponsord kerstboomshirt, die voorjaarsklassiekertje spelen. En maar schreeuwen: "hoei, aan de kant" want ze hebben de fietsbel van 12 gram wegbezuinigd om nog sneller te kunnen."

Dit moet je natuurlijk wel met een korreltje zout of wat nemen. Zeker gezien minstens 1 van hun redactieleden ook een fanatieke wielrenner schijnt te zijn.

Ja, de schrijver van het stuk.
I Am SpeCiAliZed

fructus
Forum-lid

fructus 24 apr 2010 22:18

Als er maar een beetje ruimte is, twijfel ik om te bellen. Je krijgt zo'n oncontroleerbare zwiep over de breedte van de weg, wanneer ze omkijken. "Huh, een belletje? Wat zou dat kunnen betekenen?"

Zondagsrijders...

(ik doe trouwens ook het voorbij-rijd-bedankje. Onderdeel van de "Aardige wielrenner"-campagne. Stukje beeldvorming.)
The truth is rarely pure and never simple � Oscar Wilde

Wilier La Triestina � Ultegra SL

waterman
Forum-lid

waterman 24 apr 2010 22:25

Tommeke14 schreef:Geenstijl...
Die puisterige pubertjes met hun grote mond, natuurlijk anoniem, neem je toch niet serieus?

die puisterige pubertjes halen zelf de gekste dingen uit met scooters en fietsen. Onlangs
nog mogen meemaken, gewoon door rood fietsen die gasten bijvoorbeeld, en dan nog
een grote waffel als je er wat van zegt, nadat ze er bijna een ongeval mee veroorzaakt hadden!
Weer een eindeloze discussie over verdraagzaamheid en mentaliteit. Het IS de mentaliteit
van sommige mensen, of het nu fietsers, wandelaars, automobilisten zijn, het maakt niet uit.
Het zijn de mensen, en vooral hier in NL (heb ik al eens eerder in een ander topic gezegd)
die a-sociaal gedrag vertonen.

Ik heb Woensdag met de training, zodra ik over de grens van Belgie naar Nl kwam gelijk
een aantal situaties van a-sociaal weggedrag meegemaakt. Ben ik in Duitsland ??...
weinig last van.

Ik word er onpasselijk van, dat gezeik in de media van de "anti-fietsers" over ons wieler
liefhebbers. Men gunt zich elkaar zeer weinig hier. Terwijl ons land nota bene een fietsland is!
Zie je maar weer hoe lekker wij met elkaar kunnen opschieten, niet dus.

utflecht
Forum-lid

utflecht 24 apr 2010 22:31

voetgangers vinden dat fietsers en auto's niet deugen
fietsers vinden dat voetgangers en auto's niet deugen
automobilisten vinden dat voetgangers en fietsers niet deugen.
En het leuke is dat we (bijna) allemaal regelmatig in alle 3 categoriën vallen.
We passen ons dus goed aan...;-)

Plaats reactie