Pagina 2 van 6

Geplaatst: 24 apr 2010 15:48
door superrose
Weetje veel heft te maken met ons gedrag ook, ik rijd weleens met groepjes die dan vollebak langs een gezin crosses, dat is niet tof, als ik alleen fiets houd ik vaak ene beetje in en vraag of ik er langs mag en roep ff ebdankt, daar zal ik wel een doos in zijn, maar het is echt niet zo'n moeite. Voordat ik fietste begreep ik groepjes fietsers ook niet en vond ze zeer intimiderend.

Geplaatst: 24 apr 2010 19:17
door idske
Idd... Het haantjesgedrag verpest het voornamelijk voor de rest maar dat is met de opgevoerde scooters hetzelfde. Normale scooters heb je ook geen last van..

Geplaatst: 24 apr 2010 19:51
door rbr
Ik heb sinds dit jaar een bel op mijn toolbox gezet die in de tweede bidonhouder zit. Standaard bel ik even voordat ik bij de medefietsers ben, ze gaan netjes aan de kant en ik bedank in het passeren. Kleine moeite, groot genoegen.

Dit gaat perfect als je alleen of met een klein aantal renners. Met grotere groepen is dit al moeilijker en vorm je al een grotere belasting voor de rest van het wegverkeer. Dan vind ik dat de kop van de groep het tempo aan moet passen aan de omstandigheden. Dit gebeurt naar mijn mening te vaak niet.

Ik snap echt niet de groepen die volle bak voorbij een gezin rijden. Het gevaar is heel erg groot en voor wat? Om te zeggen dat je met 32,5 thuis gekomen bent in plaats van met 32,1? Ik ben ook zo'n sukkel die de mede weggebruikers bedankt voor het stoppen op een rotonde waar ik al dan niet voorrang had.

Als je de reacties leest op geenstijl.nl dan schrik ik hier van hoeveel mensen een te kort lontje hebben. Het op de bullbar nemen van een fietser wordt daar gebezigd alsof je op kalkoenen jacht bent.

Het is langs alle kanten een compleet afwezig zijn van wederzijds respect en inlevingsvermogen, ook aan de kant van grote groepen renners.

Geplaatst: 24 apr 2010 20:13
door tourpretendent
De reacties op Geen Stijl e.d. vind ik ook erg stuitend.

Maar men heeft in mijn ogen wel een punt, het is niet bepaald veilig rijden op een rijbaan waar 60 mag worden gereden.

Vandaag ben ik ook op een weg terecht waar fietsers op een stroken aan de zijkanten rijden. Auto's mogen op dit soort wegen, buiten de bebouwde kom, 60 rijden. Dat deden meerdere voertuigen dan ook van harte.

Bij een inschattingsfout van een van de bestuurders maak je als fietser geen kans en is de sloot of de berm de enige optie, als je de kans krijgt.

Moeten we dit wel willen als fietsers?

Geplaatst: 24 apr 2010 20:43
door race-niek
ik kan begrijpen dat mensen schrikken als er zo 10 racefietsers voorbij denderen.
daarom fietsen we ook zo veel mogelijk op de weg.
maar het gevolg daar van is dat het verkeer zich er aan ergeren.
en dan haalt een auto je in raampje open "fiets pad is er niets voor niets!''

en zoals toer pretendent zegt, autos maken een inschattings fout, en dat zit je.

ag als wielrenner kan ik me ook aan zoveel dingen ergeren zowel op het fiets pad als op de weg.

Geplaatst: 24 apr 2010 21:03
door superrose
Ik hoor net een verhaal van mijn buurman, een gewone fietser sloeg linksaf en ze maakten een botsing en hij vertelde me dat hij onwijs is gaan schelden. En het hele punt is met ons dat we er erg anoniem bijrijden met helm en bril, we zien eruit als 1 en dezelfde, dus de negatieve indruk die een fietser achterlaat kleurt de weg ook voor anderen.
Ik las vandaag op iemands blog dat een oud vrouwtje een praatje met hem ging maken bij het stoplicht en hij beschreef hoe hij ervoor koos om vriendelijk te reageren, dat vond ik reuze leuk om te lezen.
Er zijn ook van die idioten die boos hun fietscomputer op pauze zetten als ze even moeten inhouden, alsof dat gemiddelde zo belangerijk is.
Dat zijn de mensen die een negatief beeld van de sport neerzetten, onkunde is het.

Nu met het rijden met een ploegje is het soms jammer dat er geen uniformiteit is in de communicatie, soms hoor je achter je iemand "tegen" roepen, omdat de mensen voor je niet opletten. Als iedereen meedoet zullen ploegjes aanzienelijk minder gevaarlijk en irritant voor auto's rondrijden.
We kunnen wel klagen over wat anderen over ons zeggen..... feit, we kunnen niet veranderen wat anderen zeggen, we kunnen wel aan onze eigen houding op de weg werken zodat het niet erger wordt.
Dat is moeilijk, dat weet ik, ik zou soms gewoon een bidon willen gooien, maar ik houd me dan in.

Geplaatst: 24 apr 2010 23:34
door depiespaal
Ikzelf fiets veel en regelmatig, maar zal altijd op de fietspad rijden en ik erger me ook mateloos aan sommige toeristen.

Ik heb dan zelfs zin om er iets tegen te zeggen, maar laat dat dan verstandig varen. Iedereen heeft op de openbare weg een plaats gekregen, dat moet iedereen dan ook respecteren. Ik erger me dus ook aan automobilisten die fout parkeren of andere onverantwoorde zaken doen. De wegcode is er niets voor niets, dat zijn regels die zorgen voor zekerheid en een inschattingsvermogen over het weggedrag van de andere weggebruikers.

Neem nu voorrang van rechts, omdat ik die regel ken en ervan uitga dat iedereen die toepast kan ik inschatten wat de andere gaat doen. Daarnaast denk ik persoonlijk dat fietsers vooral moeten zorgen dat ze zelf gezien worden (nee, ik trek geen domme fluo vestjes aan) maar ik kijk naar de bestuurders (in de spiegels van de wagens of ze me gezien hebben).

Ook voor mij is er een fietspad niets voor niets en voor de rest is het heel simpel; groep groter dan 15 mag je op de rijbaan anders niet (en dan nog kan je hoffelijk zijn). Als je als wielertoerist lekker wil koersen, moet je je conditie opbouwen en ervoor gaan op legale wedstrijden (eventueel afgesloten circuits knn ook een alternatief bieden).

Geplaatst: 25 apr 2010 01:26
door rene1
En hoe dan te handelen in het geval van een toeristisch fietspad? (Blauw rechthoekig bord met de letters:"FIETSPAD".

Geplaatst: 25 apr 2010 01:37
door janvr
rene1 schreef:En hoe dan te handelen in het geval van een toeristisch fietspad? (Blauw rechthoekig bord met de letters:"FIETSPAD".


Simpel. Is geen verplicht fietspad, dus je mag van de rijbaan gebruik maken. Alleen geldt daar ook dat je anderen zo min mogelijk moet hinderen. En dat betekent rechts rijden en niet met zijn tweeën of drieën naast elkaar gaan rijden als dat het achterop komend verkeer hindert.

Geplaatst: 25 apr 2010 12:58
door sharkman113
Denk dat het probleem al snel op te lossen is door in Nederland verplicht te stellen dat fietsers niet meer naast maar enkel nog achter elkaar mogen rijden.
Strikt genomen staat dit al zo in de wet (enkel als de situatie het toelaat mag je naast elkaar rijden en dit is eigenlijk nergens).
Wil niet lullig doen maar de gemiddelde toerder snap gewoon niet waar een stuur voor is (m.a.w. totaal geen fietsbeheersing, aandacht voor vanalles behalve de wegsituatie en denken dat de hele weg voor hen is). Als ze dan zonodig in groep moeten rijden dan maar de weg op (wordt het riskanter en gaan ze misschien beter opletten i.p.v. met elkaar te ouwenelen.

Overigens is in den Haag een ambtenaar losgeslagen die allerlei onhaalbare plannen aan het bedenken is om toch maar te laten zien dat er wel gewerkt wordt (en dat hij in ieder geval niet wegbezuinigd dient te worden).
Lagere hypotheken voor gezinnen met kinderen, motoren max. 100 pk, Auto's max. 150 kmh. Stuk voor stuk zaken die zich met gezond verstand laten regelen (en zonder enorme kosten).

Wat ik bijvoorbeeld niet snap is dat fietsers nog steeds rijdend mogen bellen, sms'en en nog veel meer (die in een auto veel makkerlijker zijn maar waar wel voor wordt beboet).

Denk dat het opheffen van de status van de fietser als "zwakke verkeersgebruiker" voor de Nederlandse situatie al een hele verbetering zou zijn. Nu heb ik als autogebruiker dagelijks te maken met fietsers die zich aan geen enkele verkeersregel houden en er waarschijnlijk ook nog vanuit gaan dat het overige verkeer wel stopt omdat zij uiteindelijk toch aan het langste eind trekken. Gewoon een dure verzekering met No claim zou deze mentaliteit waarschijnlijk al een heel stuk verbeteren.

Geplaatst: 25 apr 2010 13:27
door obbe
Ik rijd zelf nooit met meer dan 3 man en dan moet je je meestal al door het verkeer wurmen. Ik woon in Delft en waar je ook naar toegaat op een dag als vandaag, het is veel te druk. Ik wacht liever zoals gister tot een uur of half zes als iedereen aan de prak zit. Dat geeft veel meer rust.

Ik kan me de reacties over groepen overigens goed voorstellen. Tijdens het boodschappen doen met de auto gister kwam er een grote groep voorbij in Delft. 2 motoren erbij om ze te begeleiden (geen wedstrijd). Over de trambrug in Delft waar je gemakkelijk met z'n 2en naast elkaar kan rijden op het fietspad vond deze groep het zeer nodig om met z'n 3en á 4en naast elkaar te riiden en zo de rechterbaan voor de auto's totaal te blokkeren met de 25km/h die ze reden. Ik kan er vervolgens niet langs omdat er auto's op de linkerbaan rijden en ik geen fietser op mijn morotrkap wil hebben. Op zo'n moment denk ik wel: ASO's!!! En dan fiets ik zelf nog en kan ik het dus beter begrijpen. Ik vraag me op zo'n moment echt af wie die mensen denken dat ze zijn....Dit soort mensen verpesten het wel voor de rest van de fietsers.

Obbe

Geplaatst: 26 apr 2010 15:53
door kort
Mensen moeten wat meer rekenig met elkaar houden denk ik. Het is in Nederland vaak druk omdat het een van de dichtst bevolkte landen ter wereld is.
Overal regeltjes en een woud aan paaltjes, bordjes, stoplichten, kruizingen. Je zou ze eigenlijk moeten gaan tellen...
Daarbij dan nog andere mensen. Dat is een recept voor irritatie en korte lontjes. Niet alleen ten opzichte van wielrenners. Probeer je maar eens aan de maximum snelheid te houden op de snelweg met de auto. En dan moeten wij de weg op?
Als we wat beschaafder doen hoeft het misschien niet.
Het gevaar is dat door de publieke opinie men straks besluit dat we alleen maar rondjes mogen fietsen in een sporthal.