Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

ik ben aan de cortisonen ...

diogenes
Forum-lid

diogenes 30 apr 2010 00:48

Ik weet trouwens wel, dat die cortisonen sprays flinke schimmelinfecties kunnen veroorzaken.

>..gebruik het nu ook steeds vaker uit voorzorg.
Fout: alleen gebruiken indien noodzakelijk. Verder heb ik begrepen, dat er ook gewenning optreedt op lange termijn, dus beter zo weinig mogelijk gebruiken.
Velgenfluisteraar

Florezido

rhambo
Forum-lid

rhambo 30 apr 2010 11:32

die dingen (corticosteroid sprays en inhalers) werken juist pas nas enkele weken.....incidenteel innemen heeft geen enkel effect.

je kunt er idd schimmelinfecties van krijgen (bv achter in je keel, daarom goed spoelen na dat je je inhaler gebruikt hebt.

Het komt btw echt vrijwel iet in je bloedbaan terecht, daar zal je echt voor aan de prednison moeten (in pilvorm)

Ventolin werkt anders, direct op bepaalde zenuwen (een soort sympaticus activatie, waarbij je kleine luchtwegen acuut worden opengezet). Bij-effect is dus een soort adrenaline achtig effect: hartkloppingen, zweten etc.

diogenes
Forum-lid

diogenes 30 apr 2010 12:19

>die dingen (corticosteroid sprays en inhalers) werken juist pas nas enkele weken.....incidenteel innemen heeft geen enkel effect.
Ik had het over Ventolin. Het heeft geen zin dat preventief te gaan gebruiken als je het eigenlijk maar incidenteel nodig hebt. Het is beter je asthma medicatie eens nader te bekijken als de benauwdheid vaker optreedt, dan dat je continu Ventolin gaat innemen.

Bij sommige mensen heeft Ventolin nauwelijks effect. Ik ben er ooit op getest en het verschil was minder dan 10%, dus niet de moeite.

Velgenfluisteraar

Florezido

Plaats reactie