Pagina 2 van 3

Geplaatst: 22 apr 2010 12:52
door boerbas
ciclista schreef:Het is afhankelijk van je leeftijd, hoeveel je traint, of je een beetje normaal gebouwd bent of veel te dik, etc.

Onder de 40 en goed getraind, BMI normaal, 39 25 zou voldoende moeten zijn.
Boven de 40 en toch een buikje en niet zo veel tijd meer om te trainen>compact of triple.


Wat een onzin!!

Gelukkig slaan de andere reacties wel ergens op.

Geplaatst: 22 apr 2010 13:02
door marsman
Verstandige mensen getraind of ongetraind : Triple
Getrainde mensen met ego : Dubbel
Ongetrainde mensen met ego : Compact (maar zouden voor Triple moeten kiezen)

Uiteraard heerlijk kort door de bocht, maar in basis komt het hier op neer. In mijn ogen heeft een compact geen toegevoegde waarde. In de bergen is het vaak nog best stoempen, in de polder is het met het constant schakelen tussen de 2 voorbladen een lastig verzet.

Geplaatst: 22 apr 2010 13:31
door devoorzitter
Ik had vroeger triple en nu compact (omdat campa geen triple meer maakt). Ik vind compact prettiger omdat je voor minder hoeft te schakelen, terwijl het bereik vrijwel identiek is. Heuveltjes voelen in ieder geval niet zwaarder dan voorheen. Overigens ook niet lichter...

Geplaatst: 22 apr 2010 14:11
door bibske
Het hangt volledig van je doel af. Ik heb een bloedhekel aan klimmen dus de 30 is overbodig want ik vermijd gewoon alles wat maar ruikt naar een steile heuvel of een berg. Verder ben ik niet sterk genoeg om een 52 of 53 in combinatie met 11 tot 13 rond te krijgen zonder windkracht 12 in de rug, ik heb volgens mij nog nooit langer dan een minuut op de 50-12 gereden. Ik heb heel bewust voor een compact gekozen en ben nog steeds erg blij met mijn keuze.

Solo rijd ik meestal op mijn binnenblad behalve bij een flinke wind mee en in een groep kies ik over het algemeen voor het buitenblad. Makkelijk zat en ik heb zelden last dat ik moet kiezen tussen binnen of buiten.

Geplaatst: 22 apr 2010 20:45
door petervelits
Bedankt voor de tips. Die 'double' van Marktplaats laat ik dus maar schieten. Nu maar op zoek naar een triple. Tweedehands zijn die toch wat lastiger te vinden.

Moet ik met een budget van 1000 euro genoegen nemen met een fiets die Shimano 105 af is gemonteerd of mag je voor dat geld toch minstens een Ultegra verwachten?

Geplaatst: 22 apr 2010 23:14
door franks14
Ik weet niet of je een nieuwe of een tweedehands zoek:

Tweedehands kan je voor 1000€ wel een fiets vinden met Ultegra afmontage en computertje, bidonhouders en pedalen bij die niet zo oud is (max 1-2 jaar) volgens mij. Voor 700-800€ hetzelfde met een 105 afmontage

Nieuw kan je bijvoorbeeld eens bij Salden kijken... Voor 1000 euro zeker een nieuwe 105 afmontage (zonder pedalen....) en hier en daar een overjaarsmodel die net iets goedkoper zit als je maat er nog in zit. Voor een Ultegra ga je toch 1100 of ietsje meer moeten betalen (zonder pedalen...) ofwel moet je daar ook een overjaarsmodel vinden of eens kijken naar de Wilier Escape, afmontage full Ultegra voor 1000€

Een alternatief is Canyon, heb je een full 105 afmontage voor 1000€ (zonder de pedalen enz...)

Veel plezier met je zoektocht.

Geplaatst: 22 apr 2010 23:28
door galileo
Je hebt al een Bulls met ultegra voor 999 €.

Geplaatst: 22 apr 2010 23:46
door franks14
volledig gelijk, was ik even vergeten en ik dacht een 105 met alu frame 800€ en met carbon voorvork 850€.

Geplaatst: 23 apr 2010 19:20
door fransoos
Ik heb nu een triple, en woon in een glooiende omgeving.
Ik kom zo goed als nooit van mijn middenblad (een 42) af.

Resultaat, als ik dan toch eens moet schakelen dan kraakt en steunt het dat het een plezier is.

Mijn volgende fiets zal er eentje met compact zijn, al heb ik lang getwijfeld omdat ik schrik heb om zoals al vaak aangehaald, tussen mijn 2 voorbladen te vallen.
Een klim starten op je grote blad en dan halfweg vooraan moeten terugschakelen is niet meteen top.
Aan de andere kant kan een amateur met een 52 voor niks aanvangen (behalve tijdens een lange bergaf zijn ego wat opborstelen... kijk ik krijg de grote molen rond).

Tot mijn FM me vertelde dat hij vaak de 34 van de compact vervangt door een 38.
M'n huidige 42 is op langere klimmetjes soms net te zwaar naar t einde, met die 38 moet ik dus hier overal op geraken op lange vlakke of bergaf stukjes kan ik dan wat gaan bijmalen met de 50.
Ga je naar de bergen, dan plaats je die 34 erin. In combinatie met een 28 achter zou je toch niet te fel mogen tekort schieten als ietwat getrainde amateur (want zonder enige training blijf je beter weg uit de bergen).

We zullen wel moeten leren leven met die compact he, nog eventjes en je vindt niks anders meer. Campa maakt er geen meer en ik vraag me af of sram er heeft?

Geplaatst: 23 apr 2010 20:03
door eelcoz
Waarom maakt Campa die dingen eigenlijk niet meer?

Geplaatst: 23 apr 2010 20:27
door fransoos
omdat je met een compact voor en een 11speed achter het gehele bereik van een triple hebt. De mannen die de zware molen efficiënt rondkrijgen hebben heus geen 3O'je nodig. Dus 52-39-30 is een niet logisch bereik.

Of je bent een pro en dan draai je 52 -39 voor in de bergen vlot rond, of je bent geen pro en dan draai je een 50 - 34 voor rond in de bergen.

En als je als oplossing voor de 30 km/h rijders op het vlak, voorin een 38 steekt voor thuis dan hebben ze niet helemaal ongelijk.
Dat ik dit schrijf... was zelf een verwoed triple-addect...

Geplaatst: 23 apr 2010 22:31
door buddo
fransoos schreef: Een klim starten op je grote blad en dan halfweg vooraan moeten terugschakelen is niet meteen top.


Dat begrijp ik niet... ik begin vaak op het grote blad en schakel steeds lichter en dan komt vanzelf het moment dat je naar het kleine blad schakelt (en achter weer een paar tandjes zwaarder). Dat gaat altijd goed!

Ik rij overigens met compact en kom tot nu toe overal boven (NL, Ardennen, Teutoburgerwald, Dolomietenmarathon, noord Spanje).