Pagina 2 van 11

Geplaatst: 17 apr 2010 00:18
door rikkert
eric69 schreef:Hallo,

Zorro1,
wat is dan het probleem om een tube te moeten repareren???
Mijn ervaring is dat de meeste mensen wel kunnen fietsen, maar weinig weten omtrent de fiets zelf.
Rij eens op een setje veloflexen of challenge tubes. Een openbaring.
Vraag fdegrove maar eens, internationaal expert, en ECHT deskundig als je het mij vraagt!

Grtz,

Eric


Ik heb mijn fiets zelf gebouwd dus heb echt wel kennis van een fiets. Dus als je geen tube kunt vervangen, je niks van je fiets weet lijkt me onzin. En zoals ik zijn er zoveel. Ik wil het gewoon niet weten omdat qua kosten en gemak de voorkeur geef aan normale banden.

Geplaatst: 17 apr 2010 00:23
door rene
rob74 schreef: Wat een ongelovelijk primitief gedoe is dat, zo'n tube erop leggen. Ik vervang liever even een biba. Klinkt ook een stuk goedkoper.


En wat nu als je een scheur hebt in je buba, dan sta je ook stil langst de kant van de weg...?? Een goede draadband kost tegenwoordig ook al gauw tussen de 25-30 Euro , Veloflex misschien nog wel iets duurder. Een tube kost tussen de 30-50 Euro maar het rijd zoveel fijner en [mijn inziens] comfortabeler.

Ik rij nu met de Continental Sprinter Gatorskin en die was 28 Euro dus dat valt best mee en ook die rijdt heel erg goed.

Geplaatst: 17 apr 2010 00:23
door fdegrove
Hoi,
Rikkert schreef:
eric69 schreef:Hallo,

Zorro1,
wat is dan het probleem om een tube te moeten repareren???
Mijn ervaring is dat de meeste mensen wel kunnen fietsen, maar weinig weten omtrent de fiets zelf.
Rij eens op een setje veloflexen of challenge tubes. Een openbaring.
Vraag fdegrove maar eens, internationaal expert, en ECHT deskundig als je het mij vraagt!

Grtz,

Eric


Ik heb mijn fiets zelf gebouwd dus heb echt wel kennis van een fiets. Dus als je geen tube kunt vervangen, je niks van je fiets weet lijkt me onzin. En zoals ik zijn er zoveel. Ik wil het gewoon niet weten omdat qua kosten en gemak de voorkeur geef aan normale banden.

Ik heb mijn fiets zelf gebouwd dus heb echt wel kennis van een fiets. Dus als je geen tube kunt vervangen, je niks van je fiets weet lijkt me onzin.
Wie zegt dat dan?
Als het je niet interessert waarom kom je je dan bemoeien?

Ciao, ;)

Geplaatst: 17 apr 2010 00:26
door fdegrove
Hoi,
rob74 schreef:Als ik de verhalen van deze tube rijders lees, begrijp ik ineens waarom bijna iedereen met draadbanden of vouwbanden rijdt.

Wat een ongelovelijk primitief gedoe is dat, zo'n tube erop leggen. Ik vervang liever even een biba. Klinkt ook een stuk goedkoper.



Als ik je nu zeg dat kwaliteit om kwaliteit tubes rijden echt niet veel duurder is dan bandjes rijden, geloof je het dan?

Zal ik eens flink in jouw topics komen zeiken of volstaat he zo?

Ciao, ;)

Geplaatst: 17 apr 2010 00:28
door eric69
Hallo,

Ik wil helemaal niet beweren dat je niks van je fiets afweet.
Alleen denken veel mensen over tubes te moeten oordelen alsof ze er al jaren lang (negatieve) ervaring mee hebben.
Wat is duur??
Een fatsoenlijke vouwband met goede rijeigenschappen a la veloflex black, kost ook rond de 35 euro plus een fatsoenlijke latex biba van bv. vredestein ook 10 euro.
Dus waar praten we dan nog over??!!??
Tenzij je natuurlijk op stug duits materiaal wil gaan rijden of op die "superbetrouwbare " ultremo's......
Gun jezelf 1x de investering van een goede tubewielset met dito tubes.
Elke rit een openbaring( en dat zeg ik na hel wat jaartjes).

Grtz,

Eric

Geplaatst: 17 apr 2010 00:40
door fdegrove
Hoi,
ZorroI schreef:
*Cas* schreef:Maar wat ik dus niet begrijp, je neemt dan een tube met uitgedroogde lijm (dat zit er misschien al maanden op als je lang niet lek gereden hebt). Wat voor nut heeft die lijm dan nog?


Die plakt nog steeds. Maar mij in ieder geval niet gezien om met Tubes te rijden. Veel te veel rompslomp om weinig.

Zoals Rob74 al zei is het omleggen van een biba toch net iets even makkelijker.

Tevens zei Eric: 'Het ligt er een beetje aan of ik de kapotte tube repareer of in de vuilbak kieper.
Indien de tube tot de draad is opgereden dan gooi ik hem weg. Anders bewaar ik hem tot in de wintermaanden om hem te repareren. Groetjes, Eric '

Juist ja. En met een dure tube 'moet' je dus wel gaan repareren hetgeen niet zo makkelijk is (openhalen, stikken)


Ik heb in alle geval veel meer respect voor mensen die hun materiaal verzorgen en herstellen dan al dat gespuis dat zijn lekke bibas de gracht inkiepert.

Als je dan toch zo op je comfort gesteld bent, blijf je dan niet beter in luie zetel voor de kachel hangen?

Life's too short to ride crap, my friend. :D

Ciao, ;)

P.S. Voor wie het nog gemerkt heeft, ik word pisnijdig van al die betweters die oordelen zonder dat ze er ook maar iets van kennen.

Geplaatst: 17 apr 2010 01:07
door rene
fdegrove schreef: Life's too short to ride crap, my friend. :D

Ciao, ;)

P.S. Voor wie het nog gemerkt heeft, ik word pisnijdig van al die betweters die oordelen zonder dat ze er ook maar iets van kennen.


+1

p.s. Zondag ... 260 km koers 180 rijders in koers veelal met tubes - hoeveel rijden er lek ?? En hoeveel toerrijders zullen er morgen lekrijden met draadbandjes tijdens de toer editie van de AGR ?

Geplaatst: 17 apr 2010 01:08
door eric69
Hallo,

Mijn ervaring is nog steeds dat de meeste sceptici tav het rijden van tubes,
het van horen zeggen hebben....
Waar je mee rond rijdt moet iedereen zelf weten, maar neem nou maar van mij aan dat het verwisselen van een tube onderweg echt vele malen eenvoudiger is als dat men denkt.
Mijn laatste afloper is al een hele tijd geleden en met ontzettend slecht weer.
Na max 5 minuten weer terug op fiets en verder! No problemo

Grtz,

Eric

Geplaatst: 17 apr 2010 01:22
door fdegrove
Hoi,
*Cas* schreef:Maar wat ik dus niet begrijp, je neemt dan een tube met uitgedroogde lijm (dat zit er misschien al maanden op als je lang niet lek gereden hebt). Wat voor nut heeft die lijm dan nog?


Ten eerste, als je de verlijmde tube met de lijm naar binnen toe opvouwt droogt die lijm niet snel op. Dat kan echt meerdere maanden duren.
Bovendien hou je op die manier alle vuil op afstand.

Ten tweede zitten in de lijm chemicalieen die ervoor zorgen dat de lijm gaat hechten als ie in contact komt met een tweede laag lijm. Tubelijm is dus een typische contactlijm.
Dus, ook al lijkt de lijm ietwat opgedroogd en gehard, van zodra ie in contact komt met een andere laag lijm gaat ie zich daarmee gaan binden en krijg je een hechting, mede door de druk in de tube uiteraard.

Uit ervaring weet ik dat als je met je reservetube gaat rijden, je na een paar honderden km je tube er nagenoeg net zo moeilijk af gaat als bij een normaal verlijmde tube.

Je kan stellen dat de verbinding ruwweg 85% is van het normale en daar doe je best niet al te gekke dingen mee.
Kamikaze afdalingen zijn er onder die omstandigheden dus niet meer bij.

Ciao, ;)

Geplaatst: 17 apr 2010 11:13
door edwin01
Ik heb zelf ervaring met tubes én draadbanden, dus niet beginnen te zeuren over horen zeggen en zo hè!
Voor een wedstrijd zou ik het misschien nog een keer overwegen, maar trainen of toeren? NOOIT MEER!!! De ellende als je lek rijdt is het mijns inziens niet waard. De huidige generatie vouwbandjes rijdt zeer goed tot uitstekend.

PS fdegrove: ik vind je reacties naar Rikkert en Rob74 beneden peil. TS vraagt duidelijk welke toerfietsers er met tubes rijden en waarom, dus waarom niet heeft hier ook een plek. Het begint er een beetje op te lijken dat je je vooral niet negatief over een tube (of een latex biba...) mag uitlaten, anders ben je een prutser, een zeikerd of een topicverzieker....

Geplaatst: 17 apr 2010 11:58
door rene
Edwin01 schreef: PS fdegrove: ik vind je reacties naar Rikkert en Rob74 beneden peil.


rob74 schreef:Als ik de verhalen van deze tube rijders lees, begrijp ik ineens waarom bijna iedereen met draadbanden of vouwbanden rijdt.

Wat een ongelovelijk primitief gedoe is dat, zo'n tube erop leggen. Ik vervang liever even een biba. Klinkt ook een stuk goedkoper.


Is dit laatste stukje van Rob 74 niet negatief en beneden peil als je er geen verstand van hebt. Net zoiets als lopen zeiken op bv. Inductiekoken als je alleen maar op gas hebt gekookt of op een Pinarello als je alleen een Gazelle kent.

Geplaatst: 17 apr 2010 12:04
door eric69
Hallo,

Zucht, dan nog maar en keer....
Vertel me nou eens wat er nu zoooo moeilijk is aan het vervangen van een tube bij lekrijden!?!?
Of anders geformuleerd: hoe vaak heb je al een tube verwisseld in de achterliggende fietsjaren???

Grtz,

Eric