TiesT schreef:litespeed schreef:Want? Een rem is toch niet zo ingewikkeld? Wat metaal met scharnierpunten en een kabel die met een hefboom ergens aan trekt door een hendel dicht te knijpen. Leg dan eens uit hoe dat technisch anders zit bij een 105-groep dan bij een Ultegra-groep waardoor de prestaties veranderen. En bij een Red-groep is dat weer beter? Hoe en waarom dan?
Als er al zoveel verschil zit zal het met de blokken te maken hebben, gok ik. In de remhoeven zelf of de hendels zie ik geen aanwijzing.
(uiteraard zullen de echte lichtgewicht remmetjes ook door aanpassingen van het materiaal, etc anders presteren, maar daar gaat het nu niet om)
Sorry Peter maar dit klopt echt van geen kanten. Met hoeveel verschillende remmen heb jij gefietst?
3 (6500, 6600 en Rival) Hoeveel km heb jij naar beneden gereden op een fiets met 7900?
TiesT schreef:Geloof me, Dura-ace 7700, 7800 of 7900 is echt een wereld van verschil!!. In aangrijpen en remkracht. De nieuwe 7900(Imho de rem met de beste werking van allemaal in de handel) remt zo absurd hard dat je op moet passen dat je niet veel te snel remt. Beetje schijfrem-hard zeg maar. Dat ga ik met een tiagra, no-name of ander simpeler(cane-creek oid)remmetje nooit voor elkaar krijgen. Veel sponsiger en veel minder snel. En dat verschil zit hem niet in de remblokken want die zijn over het algemeen hetzelfde. Stijfheid, gebruikte materiaal ed bepalen echt wel veel!
Een vergelijking van een kleine 10 jaar ontwikkeling (7700 > 7800 > 7900) is niet echt overeenkomstig de vraag van de TS en mijn reactie daarop (de blokjes van de 7700 zijn hetzelfde als die van de 7900?). Ik dacht meer aan het vergelijken van 7800/6600/5600. Of 7900 en 6700. Maar dan nog. Jij en anderen schetsen een enorm verschil, maar als dat verschil daadwerkelijk zo groot is, moet het toch redelijk simpel uitgelegd kunnen worden? Dat mag dan toch geen problemen geven?
En wat holle begrippen als 'beter materiaal' en 'stijver', worden te pas en te onpas gebruikt op dit forum, terwijl er maar weinig mensen zijn die daadwerkelijk weten wat de rol daarvan is. Leg maar eens uit welke materialen veranderd zijn van 7700 naar 7900, waardoor de stijfheid is toegenomen? Is het aluminium vervangen door staal dat veel stijver is? Nee, dat zal wel niet ivm het gewicht. Is de vorm van de 'armen' van de hoeven dan aangepast om stijfheid te genereren? Mwah, die 'armpjes' zien er grofweg nog hetzelfde uit als 10 jaar geleden. Die zijn niet enorm veel stijver geworden. Vergeet niet dat er nog iets paradoxaals in zit dat jullie de lichtere remmen veel stijver vinden. Minder materiaal (minder gewicht), betekent over het algemeen minder stijfheid namelijk. Uiteraard kan je met iets lichters wel stijver zijn of even stijf, maar dan moet het helemaal makkelijk te duiden zijn voor een technisch onderlegd iemand hoe dat bereikt is.
Ik wil heel veel van je aannemen (zoals je weet
), maar ik ben hier gewoon erg nieuwsgierig (dat is ook de reden dat ik aanvankelijk vooral veel vragen stelde) naar de achtergrond van die enorme vooruitgang die geboekt is volgens velen. Jammer genoeg lees je nooit iets over de technische achtergronden van die verbeteringen en de fabrikanten blijven ook maar hangen in termen als 'beter materiaal' en 'zoveel procent stijver', etc. Een duidelijke uitleg daarbij ontbreekt.
Ik kan niet veel verder komen dan de remblokken. Een verschil van rubbersamenstelling kan een grote invloed hebben, denk ik. En wellicht is de passing op de assen van de draaipunten in de loop van de tijd verbeterd. Dat met kleinere toleranties daarop, minder speling ontstaat en dat je dan ook een stijvere rem krijgt. Maar nogmaals, ik hoor het graag! Dus als iemand de ontwikkeling van de stijfheid van de remmen kan schetsen, graag!