Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Minimaal niveau van Shimano groep

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40199
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 16 apr 2010 20:44

eelcoz schreef:Als je niet veilig met Tiagra-remmen van een berg af zou kunnen, zouden ze per direct uit de handel genomen moeten worden. Dus dat zal wel wat mee vallen inderdaad.


Niet helemaal. Ga eerst maar eens op een tiagra fiets rijden en dan een 105 (en daarna een SRAM RED oid). Dan voel je absoluut verschil in remvertraging en dosering.
Less is bore

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 16 apr 2010 21:20

Daniel1975 schreef: Niet helemaal. Ga eerst maar eens op een tiagra fiets rijden en dan een 105 (en daarna een SRAM RED oid). Dan voel je absoluut verschil in remvertraging en dosering.


Dat is volgens mij precies de spijker op z'n kop slaan!

Als je Tiagra fiets denk je: prima groep, uitstekend.
Als je dan een 105 groep erop knalt sta je verbaasd van de wereld van verschil.
Dan nog een upgrade naar Ultegra en loopt het ineens nog soepeler en lichter allemaal!
And so on....

Het is misschien wel gewoon wat je gewend bent.

Uiteraard zullen de slijtage delen bij de goedkopere groepen misschien wat sneller slijten.
Maar met goed onderhoud kan je jaren vooruit.
De gebruikte materialen voor gewichtsbesparing maken over het algemeen misschien wel het grootste prijsverschil, hoewel er bij Tiagra/105 natuurlijk een redelijk verschil in techniek is.

Buiten dat is lichter niet altijd beter/betrouwbaarder.
FacebookS3RSSite

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 16 apr 2010 21:33

danny1407 schreef:
Daniel1975 schreef: Niet helemaal. Ga eerst maar eens op een tiagra fiets rijden en dan een 105 (en daarna een SRAM RED oid). Dan voel je absoluut verschil in remvertraging en dosering.


Dat is volgens mij precies de spijker op z'n kop slaan!
Want? Een rem is toch niet zo ingewikkeld? Wat metaal met scharnierpunten en een kabel die met een hefboom ergens aan trekt door een hendel dicht te knijpen. Leg dan eens uit hoe dat technisch anders zit bij een 105-groep dan bij een Ultegra-groep waardoor de prestaties veranderen. En bij een Red-groep is dat weer beter? Hoe en waarom dan?

Als er al zoveel verschil zit zal het met de blokken te maken hebben, gok ik. In de remhoeven zelf of de hendels zie ik geen aanwijzing.

(uiteraard zullen de echte lichtgewicht remmetjes ook door aanpassingen van het materiaal, etc anders presteren, maar daar gaat het nu niet om)
danny1407 schreef:Uiteraard zullen de slijtage delen bij de goedkopere groepen misschien wat sneller slijten.
Dat zal eerder andersom zijn, denk ik.


Ik denk dat de psyche hier weer een grote rol speelt. Er staat Red op dus dat moet wel beter zijn dan Rival en dus zal men het 'voelen' ook.

gijs01
Forum-lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 jun 2009 16:47

gijs01 16 apr 2010 22:35

pinkman schreef:Wat vinden jullie dat het minimale niveau van de onderdelen groep moet zijn voor een fietser die gemiddeld tweemaal per week zo'n 50 kilometer gemiddeld gaat rijden. Ik twijfel namelijk tussen 105 en Tiagra. Over Tiagra hoor ik wisselende geluiden.


Tiagra 2010 vind ik er goed uitzien. Heb je een redelijk goede groep aan
Camerig is prachtig!

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 16 apr 2010 23:09

litespeed schreef:Want? Een rem is toch niet zo ingewikkeld?


Want....ik had het niet over alleen remmetjes, zoals je na die eerste zin kon lezen.
litespeed schreef:Dat zal eerder andersom zijn, denk ik.
Ik denk dat de psyche hier weer een grote rol speelt. Er staat Red op dus dat moet wel beter zijn dan Rival en dus zal men het 'voelen' ook.


En ik denk dat ik het ook daar nog steeds niet over alleen remmetjes had.
Dacht eerder aan een ketting, cassette, kettingbladen.
Dat zijn voor mij de echte slijtage delen van een groep.

Misschien had ik het iets anders in moeten steken!
FacebookS3RSSite

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 17 apr 2010 00:22

Denk dat Tiagra 2010 net zo goed is als Ultegra 2002, alleen een stukje zwaarder.
Maar slijtage delen van de Tiagra kunnen langer meegaan door ander materiaal gebruik.

Tiagra 2010 doe je een prima koop mee !

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 17 apr 2010 01:33

litespeed schreef: Want? Een rem is toch niet zo ingewikkeld? Wat metaal met scharnierpunten en een kabel die met een hefboom ergens aan trekt door een hendel dicht te knijpen. Leg dan eens uit hoe dat technisch anders zit bij een 105-groep dan bij een Ultegra-groep waardoor de prestaties veranderen. En bij een Red-groep is dat weer beter? Hoe en waarom dan?

Als er al zoveel verschil zit zal het met de blokken te maken hebben, gok ik. In de remhoeven zelf of de hendels zie ik geen aanwijzing.

(uiteraard zullen de echte lichtgewicht remmetjes ook door aanpassingen van het materiaal, etc anders presteren, maar daar gaat het nu niet om)



Sorry Peter maar dit klopt echt van geen kanten. Met hoeveel verschillende remmen heb jij gefietst? Geloof me, Dura-ace 7700, 7800 of 7900 is echt een wereld van verschil!!. In aangrijpen en remkracht. De nieuwe 7900(Imho de rem met de beste werking van allemaal in de handel) remt zo absurd hard dat je op moet passen dat je niet veel te snel remt. Beetje schijfrem-hard zeg maar. Dat ga ik met een tiagra, no-name of ander simpeler(cane-creek oid)remmetje nooit voor elkaar krijgen. Veel sponsiger en veel minder snel.
En dat verschil zit hem niet in de remblokken want die zijn over het algemeen hetzelfde. Stijfheid, gebruikte materiaal ed bepalen echt wel veel!

Met een simpelere rem kom ik veilig beneden maar moet ik echt wel harder werken en eerder afremmen dan met een toprem(7900)

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 17 apr 2010 10:28

Ik ben dit jaar overgestapt van 105 naar Super Record. Er zit absoluut verschil tussen een mid-range groep en een top groep. Het verschil zit in details. Ook in de remmen voel ik verschil.

Je moet je wel afvragen of het prijsverschil voor jezelf te rechtvaardigen is met je gebruik en wat je eraan uit wil geven. Dat is in mijn ogen een vraag die je alleen zelf kunt beantwoorden.
Twitter: @rbruijns

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 17 apr 2010 11:07

TiesT schreef:
litespeed schreef:Want? Een rem is toch niet zo ingewikkeld? Wat metaal met scharnierpunten en een kabel die met een hefboom ergens aan trekt door een hendel dicht te knijpen. Leg dan eens uit hoe dat technisch anders zit bij een 105-groep dan bij een Ultegra-groep waardoor de prestaties veranderen. En bij een Red-groep is dat weer beter? Hoe en waarom dan?

Als er al zoveel verschil zit zal het met de blokken te maken hebben, gok ik. In de remhoeven zelf of de hendels zie ik geen aanwijzing.

(uiteraard zullen de echte lichtgewicht remmetjes ook door aanpassingen van het materiaal, etc anders presteren, maar daar gaat het nu niet om)
Sorry Peter maar dit klopt echt van geen kanten. Met hoeveel verschillende remmen heb jij gefietst?
3 (6500, 6600 en Rival) Hoeveel km heb jij naar beneden gereden op een fiets met 7900? ;)
TiesT schreef:Geloof me, Dura-ace 7700, 7800 of 7900 is echt een wereld van verschil!!. In aangrijpen en remkracht. De nieuwe 7900(Imho de rem met de beste werking van allemaal in de handel) remt zo absurd hard dat je op moet passen dat je niet veel te snel remt. Beetje schijfrem-hard zeg maar. Dat ga ik met een tiagra, no-name of ander simpeler(cane-creek oid)remmetje nooit voor elkaar krijgen. Veel sponsiger en veel minder snel. En dat verschil zit hem niet in de remblokken want die zijn over het algemeen hetzelfde. Stijfheid, gebruikte materiaal ed bepalen echt wel veel!
Een vergelijking van een kleine 10 jaar ontwikkeling (7700 > 7800 > 7900) is niet echt overeenkomstig de vraag van de TS en mijn reactie daarop (de blokjes van de 7700 zijn hetzelfde als die van de 7900?). Ik dacht meer aan het vergelijken van 7800/6600/5600. Of 7900 en 6700. Maar dan nog. Jij en anderen schetsen een enorm verschil, maar als dat verschil daadwerkelijk zo groot is, moet het toch redelijk simpel uitgelegd kunnen worden? Dat mag dan toch geen problemen geven?

En wat holle begrippen als 'beter materiaal' en 'stijver', worden te pas en te onpas gebruikt op dit forum, terwijl er maar weinig mensen zijn die daadwerkelijk weten wat de rol daarvan is. Leg maar eens uit welke materialen veranderd zijn van 7700 naar 7900, waardoor de stijfheid is toegenomen? Is het aluminium vervangen door staal dat veel stijver is? Nee, dat zal wel niet ivm het gewicht. Is de vorm van de 'armen' van de hoeven dan aangepast om stijfheid te genereren? Mwah, die 'armpjes' zien er grofweg nog hetzelfde uit als 10 jaar geleden. Die zijn niet enorm veel stijver geworden. Vergeet niet dat er nog iets paradoxaals in zit dat jullie de lichtere remmen veel stijver vinden. Minder materiaal (minder gewicht), betekent over het algemeen minder stijfheid namelijk. Uiteraard kan je met iets lichters wel stijver zijn of even stijf, maar dan moet het helemaal makkelijk te duiden zijn voor een technisch onderlegd iemand hoe dat bereikt is.

Ik wil heel veel van je aannemen (zoals je weet ;) ), maar ik ben hier gewoon erg nieuwsgierig (dat is ook de reden dat ik aanvankelijk vooral veel vragen stelde) naar de achtergrond van die enorme vooruitgang die geboekt is volgens velen. Jammer genoeg lees je nooit iets over de technische achtergronden van die verbeteringen en de fabrikanten blijven ook maar hangen in termen als 'beter materiaal' en 'zoveel procent stijver', etc. Een duidelijke uitleg daarbij ontbreekt.

Ik kan niet veel verder komen dan de remblokken. Een verschil van rubbersamenstelling kan een grote invloed hebben, denk ik. En wellicht is de passing op de assen van de draaipunten in de loop van de tijd verbeterd. Dat met kleinere toleranties daarop, minder speling ontstaat en dat je dan ook een stijvere rem krijgt. Maar nogmaals, ik hoor het graag! Dus als iemand de ontwikkeling van de stijfheid van de remmen kan schetsen, graag!

buellrider
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jan 2010 18:36

buellrider 17 apr 2010 12:50

litespeed schreef:
Ik kan niet veel verder komen dan de remblokken.


Remkracht; is het niet een sommetje van remhendel+buitenkabel+binnenkabel+remhoef+remblok+ VELG (wegdek? band? remtechniek? snelheid? gewicht?) Er zijn zoveel variabelen dat het lastig te stellen is waar de echte winst in zit. Tenzij je de variabelen 1 voor 1 verandert... Belangrijker; hoe VOELT het;-)

On topic: Ga gewoon wat testritjes maken...

jappiex
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 17 apr 2010 14:43

Ik merkte persoonlijk weinig verschil qua remmen tussen mijn 105 groep van 3 generaties geleden, mijn Ultegra van 2 generaties geleden en de Ultegra SL. Ik onderschrijf daarmee de vragen van Litespeed. Nu moet ik ook zeggen dat ik poldertrapper ben en in de zomer een paar bergen meepak, waar ik dan niet afdaal alsof ik in koers ben. Wie weet onderschrijven de pro's de geclaimde verschillen.

shelleke81
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 nov 2008 04:13

shelleke81 17 apr 2010 15:49

Volgens mij is dit nou typisch een voorbeeld van een topic wat een eigen leven aan het leiden gaat... Begon met de vraagstelling over een complete groep, en we eindigen met de vraagstelling welke remmen het beste werken.... De oplossing: zo min mogelijk remmen, dan ga je des te sneller ;)
Maar even serieus en on topic: ik denk dat een tiagra groep prima kan voldoen wanneer je niet meer gewend bent. Ik rijd zelf met een 105 groep, en ik merk dat ik het leuk vind om stukje bij beetje mijn fiets te verbeteren, te tunen zeg maar. Ander zadeltje, andere zadelpen, ander wielsetje etc. Uiteindelijk zal de groep er ook aan moeten geloven denk ik en daar eindigen de mogelijkheden voor de tiagra groep.... Is voor mij het belangrijkste argument.
Red Bull Pro 2000
Shimano 105
Pro Vibe 7S 2010 afmontage

Plaats reactie