Pagina 2 van 9

Geplaatst: 22 apr 2011 19:02
door j0ost
[quote="Lunitic"]Ok.. maar zijn die zaterdagwedstrijden normaal gesproken wel te vergelijken wbt niveau?
Is nml misschien een optie voor volgend jaar.

Maar hoe wordt dat dan normaal gesproken geregeld bij materiale schade?

Ik fiets sinds 2009 na jaren op vrij hoog niveau aan teamsport te hebben gedaan. In 2010 en nu in 2011 ben ik echt actief gaan fietsen. Mijn trainingsritten bestaan voornamelijk uit woon-werk verkeer. 30km enkele reis. Dit doe ik gemiddeld zo 3x in de week heel het jaar door. Daarnaast fiets ik vrijwel elk weekend ook nog met een groep of alleen. Afstanden tussen de 60 en 125 km met af en toe een toertocht van 150km. (bijv: AGR, RVV) Echt gericht trainen doe ik niet. Het is meer kilometers maken en zo hard fietsen waar ik me op dat moment goed bij voel.
[/quote]

Waarom word je niet gewoon lid :-) ? Ben zelf dus lid geworden bij Ahoy en dat is me erg goed bevallen. Wielrennen is niet meer hetzelfde sinds ik ben gaan koersen (of wat daar voor door moet gaan).

Geplaatst: 23 apr 2011 11:13
door lunitic
[/quote]

Waarom word je niet gewoon lid :-) ? Ben zelf dus lid geworden bij Ahoy en dat is me erg goed bevallen. Wielrennen is niet meer hetzelfde sinds ik ben gaan koersen (of wat daar voor door moet gaan).

[/quote]

Eerst maar eens kijken of dat het bevalt. Lid worden kan altijd nog.
Wat heeft het voor jou veranderd sinds je nu ook wedstrijden rijdt?

Geplaatst: 23 apr 2011 13:46
door japiecarbon
[quote="Lunitic"]Ok.. maar zijn die zaterdagwedstrijden normaal gesproken wel te vergelijken wbt niveau?
Is nml misschien een optie voor volgend jaar.
[/quote]

De zaterdag competitie bestaat ook uit 2 klasse. Maar de laagste is te vergelijken met de maandagavond.

[quote="Lunitic"]
Maar hoe wordt dat dan normaal gesproken geregeld bij materiale schade?
[/quote]
Niet! Wanneer je iets stuk valt heb je gewoon pech.

Als ik je verhaal lees dan ga je het de eerste paar wedstrijden wel zwaar krijgen. Maar dat geeft niets, met de wedstrijd word je beter. Gewoon proberen om steeds langer mee te blijven rijden. Hoe oud ben je eigenlijk?

Ga anders eens een keer kijken.

Geplaatst: 23 apr 2011 13:58
door lunitic

Ik ben al weer 30 jaar. Zwaar zal ik het heus wel krijgen. Conditie zal wel goed zitten gezien het aantal km wat ik maandelijks fiets. Alleen de snelheid en de vele tempowisselingen zullen wel erg wennen worden.

Ik ben ook niet bang om te moeten lossen of helemaal afhaken maar zit meer in mijn maag dat er ook iets per ongeluk kan gebeuren. Ik ben nog nooit gevallen en ook geen schade gereden maar het kan natuurlijk altijd gebeuren. En bij het rijden van wedstrijden lijkt me dit risico gewoon groter. Zeker dat je een ander tot val laat komen lijlt me klote.

Geplaatst: 23 apr 2011 14:02
door j0ost
Voordat ik lid werd reed ik gewoon mijn rondjes en af en toe een toertocht. Nu heb ik echt het gevoel dat ik wielrenner ben, omdat ik een licentie heb en koersen rijdt. Er komt een bepaalde spanning bij kijken (het toeleven naar). Ook het gevoel na de koers geeft het geheel een extra dimensie (je rijdt hem nog 3x na in je hoofd). De keren daarop probeer je te leren van je fouten de weken ervoor. Het is nét echt wielrennen!

10 weken geleden reed ik mijn eerste koers, wist ik van niks en kon ik maar net uitrijden in het peloton. Nu doe ik mee voorin en begin ik sprintjes te winnen.

Ik zou gewoon de stoute schoenen aantrekken en op maandag mee gaan doen. Als je het gevoel hebt dat je het niet meer houdt, laat je je een rondje afzakken en pik je weer aan. De volgende keer zal het al beter gaan, omdat je weet wat je moet verwachten. Verder: geen zadeltasjes, pompjes et cetera aan je fiets. Een bidonnetje met sportdrank (drinken is lastig, zeker aan het begin), het over je heen laten komen en in het midden van het peloton proberen te blijven (achterin vallen de gaten en dan lig je er het snelst af).

Wat valpartijen betreft: Ik heb er nog geen één gezien, maar het gaat natuurlijk wel eens mis. Meestal blijft het bij een schuiver, soms breekt iemand z'n sleutelbeen of pols. Voor fietsschade geldt: Don't race it if you can't replace it. Ga liever op een alu bak van 1100 euro dan ook eentje van 6000.

Succes!

Geplaatst: 23 apr 2011 14:25
door stokie
[quote="Lunitic"]
Ik ben al weer 30 jaar. Zwaar zal ik het heus wel krijgen. Conditie zal wel goed zitten gezien het aantal km wat ik maandelijks fiets. Alleen de snelheid en de vele tempowisselingen zullen wel erg wennen worden.

Ik ben ook niet bang om te moeten lossen of helemaal afhaken maar zit meer in mijn maag dat er ook iets per ongeluk kan gebeuren. Ik ben nog nooit gevallen en ook geen schade gereden maar het kan natuurlijk altijd gebeuren. En bij het rijden van wedstrijden lijkt me dit risico gewoon groter. Zeker dat je een ander tot val laat komen lijlt me klote.[/quote]

Ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat het conditioneel wel goed zit... Conditie is niet alleen longinhoud, maar ook inhoud in de benen. Die zal bij een niet-koerser een stuk minder zijn dan bij een wel-koerser. Je moet gewoon heel erg wennen aan het niveau.
Er zitten vaak gasten tussen die al jaren meerijden en al veel kilometers in de benen hebben. Het belangrijkste van 'koersen' is vaak snelheid in de benen hebben. Dat krijg je alleen door veel trainingskoersen te rijden, aangezien je zelf nooit anderhalf uur lang 42 per uur kan rijden.

Zelf ben ik een paar jaar geleden begonnen met clubritjes enz. en langzaam begonnen met wedstrijden op het laagste niveau. De eerste knwu koersjes werd ik al snel gelost. Als je het dan gewoon veel blijft doen en ook gericht erop gaat trainen dan maak je enorme stappen.. Heb ik ook zo gedaan en inmiddels heb ik een elite licentie en reed ik onlangs mijn eerste UCI2.2 koers tussen de profs!

Ongelukjes kunnen altijd gebeuren, maar wees er niet te bang voor. Je weet dat als je aan de start staat in een koers, dat er een kleine kans is dat je valt. Daarom is het inderdaad raadzaam om op een degelijke racer je koersen te gaan rijden die niet al te veel kost. Kwalitatief voldoen dit soort racers echt wel en mocht er iets stuk aan zijn, dan kan je het voor niet al te veel geld vervangen.

Geplaatst: 23 apr 2011 14:43
door lunitic

Leuk om jullie gepassioneerde reacties te lezen. Ik krijg steeds meer zin om het eens te proberen. We zien het dan wel waar het schip strandt.

Ik merk gewoon dat ik soms het competitieve element mis in de ritjes die ik nu rijd. Natuurlijk kom je soms tijdens een toertocht wel fanatieke groepjes tegen en dan heb ik gelijk zin om aan te klappen en mee te "koersen". Soms gaat dit alleen niet omdat de mensen waarmee je dan de toertocht rijd dit niet zien zitten.

Mijn laatste vraag over de ongelukken/verzekering. Dan hou ik er over op. Stel je rijdt per ongeluk toch schade bij een ander draait een ieder dan gewoon op voor zijn eigen kosten?

Wbt het materiaal: Ik heb een Kuota Kebel met dura-ace en mavic cosmic elite wielen. Zie kuota-topic voor een foto. Zijn er nog speciale dingen die jullie aan en/of afraden?


Geplaatst: 23 apr 2011 14:54
door stokie
In principe is het zo dat ieder opdraait voor de eigen kosten, tenzij het duidelijk aanwijsbaar is dat er iemand fout zit/schuld heeft.
Als jij in een bocht onderuit gaat en er valt iemand over je heen, dan draait diegene zelf op voor zijn kosten.
Vorig jaar reed er iemand tegen het verkeer in bij onze wedstrijd. Daar heb ik een kapotte wielset aan overgehouden. Diegene heb ik aansprakelijk gesteld en die 'zaak' heb ik gewonnen.

Ik vermoed dat een kuota kebel met dura ace wel als een zonnetje zal fietsen. Dat is echt prima voor clubritten!

Geplaatst: 23 apr 2011 23:14
door lunitic
Ik denk dat ik dan toch maar eens de stoute schoenen aan moet trekken, mijn "angst" voor ongelukken moet overwinnen en gewoon een keertje ga mee doen. Wellicht dat ik komende maand eerst eens een keer ga kijken.... :)

Is het trouwens toegestaan om een ligstuur op je fiets te hebben? Deze zit er nu nml op...

Geplaatst: 23 apr 2011 23:18
door ultimatecf
Je mag dus niet met een ligstuur op je fiets meedoen. Er gelden dezelfde regels als bij andere knwu wedstrijden.


Oh ja, nog even verder terug gelezen. Het zal zeker zwaar worden de eerste keren. Als je altijd alleen traint, dan heb je waarschijnlijk te weinig snelheid in de benen. Als een peloton op hol slaat, gaat de snelheid al gauw naar de 55 per uur. Dit zeker bij de Mol. En bij de trainingswedstrijden waar de elite-renners ook meedoen, doet 58-60 per uur ook soms mee.
Maar, je moet het gewoon gaan proberen. Rij de eerste keren op zekerheid. Doe geen domme dingen. Koers is koers, en als je dat nog nooit gedaan hebt, is het even wennen. Ga ook niet voor de 25e plek sprinten, want je komt dan toch niet meer voorin. Laat hem dan lekker lopen.
Veel succes.

Geplaatst: 24 apr 2011 02:22
door nespresso
Tip voor op de maandagavond: meestal wordt het een massasprint, dus steek (in de eerste keer dat je meerijdt) geen onnodige moeite in het meespringen van/naar een kopgroep. En de eindsprint kan redelijk hectisch verlopen, laat die ook even lekker schieten de eerste keer.

Qua intensiteit/snelheid, dit is een ritje van de dinsdag, km 15-79 is de clubrit en lekker in het peloton gereden (klik voor groot):
[img=http://www.mijnalbum.nl/Foto-DXRTIYEA.jpg]

Zoals al is gezegd, de maandag verloopt meestal net iets gelijkmatiger qua tempo. Op de molshoop (heuveltje) schakel je het best even 2 of 3 kranzen terug anders voel je 'm vroeg of laat in de benen. En d'r zit een ruimlopende 'kom'bocht in het parcours: let even op dat je daar niet met je pedaal tegen de grond slaat als je doortrapt. Die bocht is trouwens ook een punt waar je flink moet aanzetten als je 'm uitkomt en niet voorin het peloton zit. Dus zorg dat je in de eerste helft van het peloton rijdt.

Maar laat je niet afschrikken door bovenstaande: het is een van de lekkerste parcoursen om te beginnen met clubwedstrijden omdat het zo lekker vloeiend loopt.

Zie "Wielerparcour". Wordt altijd helemaal buitenom gereden, anti-clockwise. De "kombocht" zie je linksonder. Klik voor groot:

[img=http://www.mijnalbum.nl/Foto-WVD7F3K4.jpg]

[tvp nespresso]

Geplaatst: 24 apr 2011 21:48
door razorblade
Ik rij al een aantal jaren mee bij de Mol, ben er ook lid van. Ik sluit me aan bij de vorige 2. Probeer het gewoon een keer, dat is gewoon de beste manier. Zie je het niet meer zitten o.i.d. laat je een rondje lopen. Zelf vind ik het een goede training voor b.v. cyclo's als de Marmotte en dergelijk. In 2009 reed ik alleen de dinsdag en donderdag als training voor de Marmotte en in het weekend een duurtraining. Je bouwt er een goed uithoudingvermogen mee op en hardheid. Ik weet van mezelf dat ik dat alleen nooit zou kunnen trainen. Daarbij komt dat ik de competitie gewoon leuk vind!

Meestal ben ik er op maandag en donderdag. Dinsdag komt mij soms niet zo goed uit. Ik zal uitkijken naar een Kuota Kebel (kleur?)en ik zal eens opletten of ik je zie, dan kunnen we even babbelen..