Pagina 2 van 2

Geplaatst: 04 apr 2010 14:06
door laulau
Ik verbaas me over sommige reacties.

Nuttige adviezen genoeg, maar een aantal streven het doel voorbij (schijfremmen?!??). Van wat ik begrijp wil de TS erbij gaan fietsen, niet de modder opzoeken om daar even flink tekeer te gaan, laat staan de Ardennen in te duiken. Vergeet die schijven dus maar alvast...

Een Trek is een prima fiets en voor zover een 400-500 exemplaar niet voldoet op componenten niveau is dit in een later stadium altijd nog goed op te waarderen mocht gegroeid fanatisme dit eisen. Het uitgangspunt is dan een goed frame en dat is met deze fiets geen probleem (downhill gebruik daargelaten).

Cube en Focus zijn andere namen waarmee je in dit segment ook kunt slagen en waarmee je je niet snel een buil zal vallen.

Laat je niet gek maken, met jouw budget kun je een prima MTB scoren en wellicht later opwaarderen. Mocht je nu toch willen kiezen voor kwaliteitscomponenten, kijk dan naar zaken als de aandrijftrein, vork en wielen. Paar goede V-brakes en jij kunt lekker gaan fietsen.

Zoek een winkel op, probeer eens wat fietsen uit, niet ieder frame zal je bevallen. Succes met de keuze en laat weten wat het geworden is.


groet,

Lawrence.

Geplaatst: 06 apr 2010 19:22
door amberh
Heren (volgens mij zijn jullie dat allemaal ;))
Bedankt voor jullie reacties, ik waardeer het enorm!
Het wordt je ook niet echt makkelijk gemaakt, gezien het enorme aanbod..

Ik heb inmiddels een kijkje genomen bij een fietsspecialist in de regio, deze raad mij Cube aan. Argumentatie: goede prijs-kwaliteitverhouding en geschikt voor mij. Zo te lezen aan een aantal reacties hierboven, lijkt dit wel te kloppen.
Heb een productfolder meegekregen, waarin ook cross-hybrides staan, wat zijn de voordelen hiervan t.o.v. een MTB? Of toch liever een MTB van Cube?

Nogmaals, het doel waarvoor ik het wil gebruiken is niet echt om te gaan MTB'en, maar vooral duur- en tempotraining ter ondersteuning aan hardlopen.

Groetjes, Amber!

Geplaatst: 06 apr 2010 19:35
door rob74
een MTB is een MTB; speciaal gemaakt over zo hard mogelijk over ruig terrein te rijden.
een racefiets is een racefiets; speciaal gemaakt over zo hard mogelijk over asfalt te rijden.

een cross hybride is een mix van beide. Het combineert de voordelen of het combineert de nadelen. Het is maar net hoe je er naar kijkt.

Volgens mij zoek jij een sportieve fiets. En dan is eigenlijk elke categorie (MTB, race of hybride) goed. Als je toch niet echt gaat MTB-en, ben je denk ik beter af met een cross hybride. Je hoeft zo namelijk geen geld uit te geven aan een dure voorvork.

Geplaatst: 06 apr 2010 19:39
door amberh
Rob, daar dacht ik inderdaad ook al aan. Een voorvork is vaak niet goedkoop en bij het fietsen zal je ook ongetwijfeld snelheid verliezen door een verende voorvork, gaat er niet minder snelheid verloren bij een vaste voorvork ?!
Heb nog even verder zitten zoeken naar meningen over Cube bikes, maar dit lijkt er toch wel goed uit te zien! Ik ga op korte termijn maar eens een proefritje maken...
Zitten er trouwens voetklipjes op een cross-hybride?

Geplaatst: 06 apr 2010 19:46
door rob74
het verschil tussen een vaste vork en een verende vork merk je vooral bij aanzetten. Bij een verende vork gaat dan veel kracht verloren terwijl je bij een vaste vork voelt dat iedere trap raak is.

Je kunt overigens elk soort pedaal monteren op een cross hybride

Geplaatst: 07 apr 2010 01:25
door laulau
Een verende vork met lockout kan dit weer verhelpen en je de ruimte geven om wat ruiger terrein te rijden, mocht je dat ooit willen. Wel is een fatsoenlijke vork een kleine aanslag op het budget.

Op mijn hybride reed ik met SPD-SL pedalen, geen probleem. Je kunt ook combo pedalen overwegen, te gebruiken met normale schoenen en SPD.

Geplaatst: 07 apr 2010 01:53
door foosho
AmberH schreef:Nogmaals, het doel waarvoor ik het wil gebruiken is niet echt om te gaan MTB'en, maar vooral duur- en tempotraining ter ondersteuning aan hardlopen.

Het is lastig om goede trainingen in het bos te doen want het is nogal onregelmatig, een MTB voor op de weg is imo weinig logisch :)

Racefiets? ;)