En je BBL is maar 81cm? Dan zit je toch bijna met je zadel op je bovenbuis bij maat 56.
Ik heb al korte beentjes voor mijn lengte(1.75) en heb dezelfde BBL. Jij bent groter met zelfde BBL dan heb je dus extreem korte benen in verhouding? Ik heb een maat 54 Damocles en mij zadel komt al niet echt ver uit het frame. Achteraf zou maat 52 toch beter zijn voor mij met langere stuurpen. Als je BBL effectief 81cm is zou ik toch heel goed nakijken of een 56 frame wel past en optisch nog een beetje normaal oogt.
framemaat, maatje groter gaan?
Mijn lengte is ook 1.75 en mijn BBl is eveneens 81. Ik rijd op een 50 cm frame (C-T) met een lengte van 52,4 cm. 56 cm lijkt mij ook aan de grote/lange kant, maar uiteraard spelen meerdere zaken een rol. Voor de lengte van het frame + lengte stuurpen is dat niet je beenlengte, maar je romp- en armlengte. Over de methode van meten en de berekening hiervan is veel op internet te vinden. Misschien goed om zelf eens aan het meten te gaan alvorens dit alsnog bij een goede zaak te laten doen, dan heb je wat vergelijkingsmateriaal.
gr GJ
gr GJ
hell-(racer)
-
- Forum-lid
Hier ook lengte 1.75 en BBL 81 en rijdt met 54 en het lijkt mij zelfs nog te groot - volgende wordt eerder een 53 of een 52
Rien schreef:1,78 met bbl 87. Heb een bovenbouw van 56,6 cm en 11cm st.pen. nadelen 15 mm setback.
Als iemand verhoudingsgewijs korte benen heeft dan zal het bovenlichaam verhoudingsgewijs lang zijn bij een bepaalde lichaamslengte. Wellicht kan een langer frame dan precies goed zijn.Dit valt bijna altijd samen met een hoger frame hoewel vroeger vaak Amerikaanse frames zoals Cannondale relatief lange horizontale buizen hadden. Er wordt zoveel gezegd over de juiste framemaat maar ik vind dat je zelf moet voelen hoe de zit is. Er zijn mensen die met een mooie recht gestrekte rug/bovenlichaam op de fiets zitten terwijl anderen weer meer met een gebogen, ronde rug rijden. De ene mens heeft lange armen en de andere korte in verhouding tot de lichaamslengte.
Dan zijn er nog fietsers/coureurs die met de tenen naar beneden gericht rijden ( Philipe Gilbert)terwijl anderen de voet juist horizontaal houden. Ook dit zal misschien een verschil in framehoogte vereisen.
Ik zie wel eens profs rijden met een sterk gebogen been in de laagste pedaalstand. Ik zou zo nooit kunnen fietsen. Maar ja, DIE coureur zal zich er wel bij voelen terwijl ik al moe wordt als ik er naar kijk.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
OK, bedankt voor jullie respons.
frame is inmiddels besteld in maat 56 (56,5 cm).
mocht het zijn dat het toch niet goed is, dan heb ik het toch tenminste geprobeerd... En de kostprijs van het frame valt nu nog wel mee...
alvast bedankt!
frame is inmiddels besteld in maat 56 (56,5 cm).
mocht het zijn dat het toch niet goed is, dan heb ik het toch tenminste geprobeerd... En de kostprijs van het frame valt nu nog wel mee...
alvast bedankt!
-
- Forum-lid HC
Beetje kortzichtige en vreemde adviezen van de fietsenmakers als ik dit zo lees. Ten eerste zet een fm je gewoon op de fiets zo als dat uit zijn meting komt dit doet hij met de door jou gewenste fiets. De meeste fietsen worden gewoon aangeleverd met bepaalde onderdelen en daar zullen de meeste fietsenmakers niets aan veranderen, zodat een bepaald merk waarschijnlijk niet helemaal goed zit. Wat wel belangrijk is is dat hij duidelijk uitlegt wat een framemaat meer of minder inhoud. Daar ik meer comfort wilde heeft mijn fm een groter frame besteld waar ik dus rechter op zit. Indien ik had aangegeven meer te willen racen had hij dat dus niet gedaan. (wie weet bij jou ook gedaan?)
Niet echt nee. gewoon binnenbeenlengte, totale hoogte, computerprogramma ingeven. door de technieker laten afstellen op de maten van de computer, en meegeven aan mij...
Ik ben nog altijd van mening dat ze me op de fiets hadden moeten zetten na de afstelling van het computerprogramma(grove afstelling neem ik aan) en alles nog es nakijken of ik er wel goed opzet.
dat verwacht ik toch als ik een aankoop van meer dan 1000€ doe ergens (waar ik toen niet bij stilstond)
Ik ben nog altijd van mening dat ze me op de fiets hadden moeten zetten na de afstelling van het computerprogramma(grove afstelling neem ik aan) en alles nog es nakijken of ik er wel goed opzet.
dat verwacht ik toch als ik een aankoop van meer dan 1000€ doe ergens (waar ik toen niet bij stilstond)