Pagina 2 van 3

Geplaatst: 26 mar 2010 23:24
door ts-biker
klimmer schreef:het effect is heel simpel: minder verzuring en dat is heel belangrijk in de finale van een wedstrijd. Verschil tussen eerste en tweede plaats. Marianne Vos heeft alle soorten van groepen gehad, er is een constante: Rotor bladen. Cervelo testteam heeft alle teams uitgerust met KCNC cranks met Rotor bladen.

Iedere behoorlijke wielerspecialist zou ze moeten hebben. Salden in Limbricht heeft ze in voorraad en al heel lang.


lol, ze rijden gewoon met Rotor 3D cranks hoor.

Geplaatst: 27 mar 2010 02:43
door fdegrove
Hoi,
klimmer schreef:het effect is heel simpel: minder verzuring en dat is heel belangrijk in de finale van een wedstrijd. Verschil tussen eerste en tweede plaats. Marianne Vos heeft alle soorten van groepen gehad, er is een constante: Rotor bladen. Cervelo testteam heeft alle teams uitgerust met KCNC cranks met Rotor bladen.

Iedere behoorlijke wielerspecialist zou ze moeten hebben. Salden in Limbricht heeft ze in voorraad en al heel lang.


Verzuring? Kom nou.
Met ovale crankbladen wordt de effectieve krachthoek wat groter maar of dat wat brengt?

Ciao, ;)

Geplaatst: 30 mar 2010 01:31
door swijland
Er zijn twee typen ovale kettingbladen: van Rotor en van O.symetric. Op de foto van de link staan de laatste. O.symetric zijn veel extremer van vorm in vergelijking met de bladen van Rotor.

Het idee achter ovale bladen is dat je sneller over je dode punt heen bent. Het heeft dus niets te maken met een effectieve krachthoek die groter wordt, maar juist kleiner op het moment dat je eigenlijk geen kracht uit kunt oefenen in de juiste richting (de dode hoek).

De bladen zijn een keer getest in Fiets en het bleek een minimaal effect te hebben. O.symetric bladen bleken overigens relatief aanzienlijk meer effect te hebben dan de bladen van Rotor. O.symetric bladen schakelen echter wel wat slechter.

Geplaatst: 30 mar 2010 02:11
door fdegrove
Hoi,
Het idee achter ovale bladen is dat je sneller over je dode punt heen bent. Het heeft dus niets te maken met een effectieve krachthoek die groter wordt, maar juist kleiner op het moment dat je eigenlijk geen kracht uit kunt oefenen in de juiste richting (de dode hoek).
Dat mag je me echt wel eens haarfijn gaan uitleggen maar ik vrees dat je zal passen.

Ciao, ;)

Geplaatst: 30 mar 2010 17:14
door swijland
De principe is niet zo heel ingewikkeld hoor. Wanneer je trapper in verticale stand staat (dus met een trapper omhoog en de andere omlaag), dan kun je in principe geen neerwaartse kracht uitoefenen op de pedalen. De meeste kracht kun je uitoefenen in het gebied waarbij de trappers bijna horizontaal staan en waar de hefboom dus het grootst is.

Bij een perfect rond kettingblad zul je niet continu dezelfde kracht kunnen uitoefenen op de pedalen vanwege dit effect. Door een kettingblad ovaal te maken (minder tanden in de verticale stand en meer tanden in de horizontale stand) hef je dit effect gedeeltelijk op.

Geplaatst: 30 mar 2010 23:15
door pitbull
@ SWijland: Ik ben echt opzoek naar het kettingblad dat afgebeeld staat op die foto, waar zijn deze O.symetric kettingbladen te krijgen???

@ SWijland: Is het schakelen veel slechter want ik wil ze namelijk gebruiken op mijn wedstrijd fiets en niet op een tijdrit fiets???

Met sportieve groeten;)

Geplaatst: 30 mar 2010 23:37
door fdegrove
Hoi,
SWijland schreef:De principe is niet zo heel ingewikkeld hoor. Wanneer je trapper in verticale stand staat (dus met een trapper omhoog en de andere omlaag), dan kun je in principe geen neerwaartse kracht uitoefenen op de pedalen. De meeste kracht kun je uitoefenen in het gebied waarbij de trappers bijna horizontaal staan en waar de hefboom dus het grootst is.

Bij een perfect rond kettingblad zul je niet continu dezelfde kracht kunnen uitoefenen op de pedalen vanwege dit effect. Door een kettingblad ovaal te maken (minder tanden in de verticale stand en meer tanden in de horizontale stand) hef je dit effect gedeeltelijk op.


Het ging me om de krachthoek.
Immers als je die kleiner maakt dan snap ik niet hoe je dan nog aan efficientie kan gaan winnen.

Ik plaats er even de link naar Rotor bij. Als je de video start begrijp je wellicht wat ik bedoel:

Rotor ovalized rings

Ciao, ;)

Geplaatst: 31 mar 2010 23:55
door swijland
Kijk even op http://www.osymetric.com/index.php?/en/ ... deurs.html voor dealers van O.symetric kettingbladen. Ze schakelen niet veel slechter dan gewone bladen hoor. Er zijn ook een aantal profs die ze gebruiken, zoals te zien op de site.

Geplaatst: 01 apr 2010 00:32
door wido
In het boek"Wielrennen" (isbn 90-352-1006-9) van twee eminente hoogleraren biomechanica (Prof. Dr. J.P. Clarijs en Dr. Ir G.J. van Ingen Schenau) worden een aantal bladzijden gewijd aan het ovale kettingblad.
Voor de liefhebbers een zeer aan te bevelen boek, en voor dit forum twee korte citaten betreffende het rijden met a-symmetrische kettingbladen:

=pag 220= "In wezen wordt door een ovaal tandwiel het verzet aangepast aan de kracht die in een bepaalde fase van de neergaande beweging op de trapper kan worden uitgeoefend. Men moet er zich bij eventuele experimenten goed van bewust zijn dat geen enkele overbrenging als resultaat kan hebben dat het totaal benodigde vermogen lager komt te liggen. Het vermogen dat nodig is om wrijving te overwinnen en dat nodig is bij het klimmen, is geheel onafhankelijk van het type overbrenging. Een eventuele verbetering kan zich daarom alleen uiten in een hogere efficientie of in een subjectief gevoel dat het vermogen wat gemakkelijker op te brengen is."

=pag 221= "Trouwens, tot op heden heeft geen van de afwijkende tandwielvormen als resultaat opgeleverd dat het beschikbare vermogen hoger is, noch voor kortdurende, noch voor langdurende prestaties. Bijvoorbeeld ovale tandwielen met een groot verschil tussen de aslengtes hebben zelfs een lager vermogen opgeleverd."

Geplaatst: 01 apr 2010 02:41
door fdegrove
Hoi,
SWijland schreef:Kijk even op http://www.osymetric.com/index.php?/en/ ... deurs.html voor dealers van O.symetric kettingbladen. Ze schakelen niet veel slechter dan gewone bladen hoor. Er zijn ook een aantal profs die ze gebruiken, zoals te zien op de site.


Ja, en?

Sorry, maar je argumentatie slaat nergens op.

Case closed, ;)

Geplaatst: 02 apr 2010 00:22
door swijland
...Het vermogen dat nodig is om wrijving te overwinnen en dat nodig is bij het klimmen, is geheel onafhankelijk van het type overbrenging. Een eventuele verbetering kan zich daarom alleen uiten in een hogere efficientie of in een subjectief gevoel...

...Bijvoorbeeld ovale tandwielen met een groot verschil tussen de aslengtes hebben zelfs een lager vermogen opgeleverd....

- Volgens mij spreekt Prof. Clarijs hier zichzelf tegen -

Geplaatst: 02 apr 2010 02:17
door fdegrove
Hoi,

Zonder contekst is op dat soort uitspraken nauwelijks pijl te trekken.
Kan je net zo goed naar de paus luisteren....:D

En die heeft tot nog geen geovaliseerd aureooltje...:)