Over de wielersport en zijn beoefenaars.
-
fiedoo
- Forum-lid HC
fiedoo
23 mar 2010 15:06
wezep schreef:fiedoo schreef:wat dan te denken van triathletes en de meisjes-veldloopsters die enkel in een miniscuul slipje en bh-tje rondfietsen (lopen)?
Zelfs bij vriesweer lopen de veldloopsters zo rond ( ik vraag mij dan telkens af waarom, 't kan nooit bevorderlijk zijn voor de prestatie wegens te felle afkoeling van de spieren).
Er zit een groot verschil tussen een wedstrijd (triathletes en de meisjes-veldloopsters) en een duurtraining.
Komende zaterdag heb ik een zwemloop: 1km zwemmen, 8km hardlopen.
Ik start dan in een tripakje (geen mouwen) en de kans is groot dat ik daar ook in ga hardlopen.
Zolang de intensiviteit hoog is (omslagpunt) is dat geen probleem.
Echter na de zwemloop, zo snel mogelijk douchen en omkleden.
Oftewel: kijk naar de intensiviteit.
Met een rustige duurtraining ga ik met deze temperaturen ook geen korte broek aantrekken.
Akkoord, maar : er zijn dan momenteel geen vriestemperaturen ( loopsters) meer
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
amclassic-fan
23 mar 2010 15:44
Epotheker schreef:12 graden?.....3/4 bibshort.....ideaal
Dat is meer een kwestie van onnodig risico lopen met bijv je achillespees.
De crossers kleden zich de laatste jaren ook al een stuk beter aan dan ze wel eens gedaan hebben. Toen de temperaturen onder 't vriespunt lagen reden bijna alle profs met beenstukken, sommige zelfs met overschoenen.
En hardlopen is een heel ander verhaal dan fietsen. De snelheid is veel lager en de intensiteit vaak hoger.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
-
joostvanbezooijen
- Forum-lid
joostvanbezooijen
23 mar 2010 15:49
Alles is relatief. Ik heb een paar jaar in Ierland gewoond en daar ook trouw mijn kilometers gemaakt. In een van die jaren reed ik elke week 3 keer iets van 80 km. En in dat hele jaar is de temperatuur niet boven de 17 graden gekomen en heb ik dus niet 1 keer in korte broek/korte mouw gereden. Ook niet in de zomermaanden. Ergo: heb geduld en bedenk dat we het zo slecht nog niet hebben.
-
stephan68
- Forum-lid
stephan68
23 mar 2010 15:58
Dus wat denken jullie/raden jullie aan?
Morgen neem ik een paar uurtjes vrij om het er van te nemen (later in de week en a.s. weekend wordt weer regen verwacht). Wil morgenmiddag zo rond de 80 km fietsen.
De weersverwachting is zo rond de 18 graden in de middag.
Aangezien ik de afgelopen tijd toch redelijk dik gekleed ben geweest op de fiets twijfel ik voor morgen tussen bibshort en lange mouwen of bibshort met beenstukken en korte mouwen. Ben bang dat bibshort met beenstukken èn shirt met lange mouwen toch wel iets te warm gaat worden.
-
mrangry
- Forum-lid
mrangry
23 mar 2010 16:36
Op dagen als morgen en overmorgen zijn blote benen zeker te doen. Ik heb afgelopen zondag als met blote benen en armen gereden, dat was wat aan de frisse kant, maar met armstukken erbij al prima te doen.
-
pwaverijn
- Forum-lid
pwaverijn
23 mar 2010 17:52
12 graden 3/4 broek is ideaal, zoals eerder al gezegd werd!
bij een graadje of 17/18 korte broek.
alles daaronder benen bedekt.
accepteren kun je leren!
-
robbebopper
- Forum-lid HC
robbebopper
23 mar 2010 18:01
Wel apart dat dit soort discussies gehouden worden. Zolang ik in de winter met een lange broek rijd, zal niemand mij "dom" vinden. Niemand heeft het echter over de soort lange broek. Laat ik in de winter nou altijd met een simpele lange broek zonder zeem onder mijn korte fietsbroek rijden. Nooit commentaar over gehad, zelfs niet bij 10 graden onder nul (ook geen last van kou trouwens). Maar owee als je dat dunne extra laagje weg durft te laten bij de huidige temperaturen, dan gaan ineens alle deskundigen steigeren.
Ik heb gewoon nooit last van koude benen, ook niet van blessures. Ik fiets al bijna een kwart eeuw. De laatste jaren zo'n 15000 km/jaar. Weer en wind. Ik vind fietsen met een korte broek gewoon heerlijk.
Verschillend per persoon dus.
-
milonus
- Forum-lid
milonus
23 mar 2010 18:06
- stairway to heaven -
-
jasperr
- Forum-lid
jasperr
23 mar 2010 18:15
Ik houd ongeveer een graden of 16 aan, maar het ligt ook maar net aan de wind en de zon.
-
razenderoeland
- Forum-lid
razenderoeland
23 mar 2010 20:49
Vanaf een graad of 10 in de korte broek. Dit varieert echter met de weersomstandigheden. Bij veel wind of vochtig weer wat langer in de lange broek. Zelf rij ik graag al redelijk snel in de korte broek vanwege het feit dat ik vrij snel zweet.
Hoe sterk is de eenzame fietser...
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
amclassic-fan
23 mar 2010 22:12
Jij zweet op je knieën? Bij 10 graden worden die namelijk bij mij ijskoud. Lijkt het me verstandiger om te zorgen je wat meer ventilatie bij je bovenlichaam hebt.
Net aan 't einde van onze training ook nog een malloot gezien, reed in een korte broek en een shirt terwijl ze zon al onder was. Ik had 't al niet warm meer met beenstukken en een jack... Als ik lange handschoenen mee had gehad dan waren die lekker aan gegaan.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
-
Einstein
- Forum-lid HC
Einstein
23 mar 2010 22:14
Vandaag heb ik gefietst voor het eerst weer in de korte broek, heerlijk was het!!!
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein