Pagina 2 van 7

Geplaatst: 18 mar 2010 12:44
door corniel
riherm1 schreef:Ik snap wel dat het niet zo'n 'professionele' manier van trainen is, maar ik denk dat veel toerfietsers niet over voldoende motivatie/tijd beschikken om met een trainingsschema in de weer te gaan.
Wellicht, maar het gevaar van de kilometerteller-trainingsleer is natuurlijk dat je altijd sneller probeert te gaan dan de vorige keer, en dat is zeer onverstandig.

Dinsdag bijvoorbeeld had ik een een drie uur durende D1-training met een half uur lang D2/D3 blokken. Als ik daar gisteren over vandaag 'overheen' had gewild, had ik me kompleet de vernieling in gereden, gewoon omdat het lichaam daar niet in een nachtje van hersteld. Vandaag dus met een veel lager gemiddelde gereden (en in H/D1).

Als je af en toe een 'referentie-ritje' plant is daar natuurlijk niets mis mee, maar probeer niet altijd een nieuw pr te rijden, dat schiet gewoon niet op.

Geplaatst: 18 mar 2010 12:51
door DeletedUser02
Ik woon in het Friese land en mag graag rond het Lauwersmeer gebied fietsen. Het enige waarvoor ik de remmen in moet zijn de zomerse toeristen, maar verder rem ik slechts een keer of 3 voor een bochte o.i.d. Als je de weersomstandigheden niet helemaal meerekend, kun je wel leuk kijken of je gem. snelheid stijgt of niet. Zomers ligt het een stuk hoger als nu, omdat ik dan gewoon in betere conditie ben en veel minder last heb van de wind (Het is een waddengebied, dus op de open vlakte).

Echter train ik gewoon met cadans & hartslagmeter en probeer ik het uiterste eruit te halen zonder na 10 km bekaf te zijn (75 - 85% hartslag, 80-90 rpm cadans). Dit geeft me na elke rit een voldaan gevoel en ik kan vaak toch om de renners voor me heen komen.

Geplaatst: 18 mar 2010 12:52
door tjb
C. Zaballa schreef:Ik herinner me nog een interview van Wilfried de Jong met Johan Museeuw.
Daar vroeg De Jong met welke snelheid Museeuw nou eigenlijk zijn trainingen ongeveer afwerkte.
Waarop hij antwoordde: ongeveer 34 km/h.
De Jong meende dat dit helemaal niet zo hard was en zei dat hij hem dan zelfs wel bij kon houden. Volgens Museeuw waren er meer wielertoeristen die dat dachten, hij had echter zelden meegemaakt dat er één hem kon volgen.


Yep klopt, bij Sporza zei een belgische pro dat ook aan tafel tijdens de tour vorig jaar. Weet niet meer wie, maar jonge prof. Hij zei als ik echt hard wil rijden 35 gemiddeld, maar meestal gewoon rond de 30.

Mensen vergeten dat als je 34 wil halen je tegen de 40 loopt te denderen in je eentje. Om in dat wiel te blijven is al moeilijk genoeg, aanzetten sloopt je. Ik haal het ook bij lange na niet hoor. Ik rij als ik op conditie ben altijd rond de 30km per uur gemiddeld, het hoogste wat ik gehaald heb (alleen) vorig jaar is 31.8, dan rij je ong. 35 meeste deel. Woon helaas wel in Rotterdam en door vele stoppen gaat me gemiddelde ook vaak onder de 30 of rond de 30, paar keer stoppen is al funest. Vaak kom ik mensen tegen die ook rond de 30 gemiddeld zeggen, maar feit is dat ik ze altijd bij haal en terwijl ik zelf maar rond de 30 zit, of ik rij ze voorbij. Ik ben totaal niet top getraind en gewoon een tour rijdertje, maar ik kom maar zelfden mensen tegen die harder gaan, meestal langzamer. Ja wel in groepjes :D dan vliegen ze met een paar jonge goed getrainde gekken op kop, dan wel.. respect voor die gasten dan, want soms kom je wel eens gasten tegen die gewoon een heel stuk rond de 40 trekken!

En als er een flinke wind staat dan kan je het wel vergeten.

Geplaatst: 18 mar 2010 13:16
door wasbeer2006
Het ligt er aan waar je rijd. Ik denk dat 1 a 2 km erbij optellen wel volstaat mijn mijn rondjes schiedam - hvh of schiedam - katwijk.

Zoveel verlies je nou ook weer niet. Ik zal eens een keer voor de gein mijn tellertje stoppen op momenten dat ik bv een stoplicht nader, langzaamverkeer heb. Bochten uitzetten lijkt me onzinnig.

Ach vorig jaar een keer gemiddeld 16km/h gemiddeld gerden over 105km en toch weet ik zeker dat 90% me niet gaat bijhouden. Ook een keer 34,6 gemiddeld over 55km met de MTB en ik weet zeker dat dat er al veel meer bijhouden.

Geplaatst: 18 mar 2010 13:37
door 53x11
gemiddelde snelheid = totale afstand / totale tijd

Als je daar niet tegen kan moet je je tellertje uit zetten!





:-)

Geplaatst: 18 mar 2010 13:41
door perik
Ik kan altijd wel genieten van die mannen die met het voorwiel opgetild door een bevoorrading lopen tijdens een toertocht. Alles voor het gemiddelde! ;)

Geplaatst: 18 mar 2010 13:46
door huubcs
perik schreef:Ik kan altijd wel genieten van die mannen die met het voorwiel opgetild door een bevoorrading lopen tijdens een toertocht. Alles voor het gemiddelde! ;)


of die mensen die van huis eerst naar de dijk rijden om pas daar de teller aan te zetten ..... :D

Geplaatst: 18 mar 2010 14:55
door timper
Ik heb geluk hier in de Westvlaamse polders. Het is makkelijk om hier 100kms te rijden zonder veel gedwongen 'stops', weinig lichten,weinig verkeer, weinig bochten etc.
In vorm kan ik 36 halen over die afstand, solo in D2/D3. Stel dat ik met dezelfde inspanning door een paar steden of dorpskernen moet, dan zakt dit al rap naar 32 a 33km/h.
Het is hier ook enorm vlak en als de wind gaan liggen is, dan kun je vliegen ;)

Maar dit is inderdaad niet van tel, enkel leuk voor jezelf. In de winter zit ik meestal rond de 28 a 30 per uur en duurritten s' zomers liggen ergens rond de 32.

Nu en dan eens zot doen mag natuurlijk altijd, zeker als toerist zonder wekelijkse wedstrijd.
Het plezier primeert, maar voorlopig is snelheid nog altijd een belangrijk onderdeel van dat plezier. Dat zal wel veranderen met ouder worden, hoop ik...

Vroeger vond ik het gemiddelde ook belangrijker dan nu.

Geplaatst: 18 mar 2010 15:13
door corniel
timper schreef:Ik heb geluk hier in de Westvlaamse polders (..)

In vorm kan ik 36 halen (..)

dan zakt dit al rap naar 32 a 33km/h (..)

In de winter zit ik meestal rond de 28 a 30 per uur en duurritten s' zomers liggen ergens rond de 32 (..)

Vroeger vond ik het gemiddelde ook belangrijker dan nu.
Tuurlijk. ;) daarom spam je ook zoveel gemiddelden in dit bericht. :)

Geplaatst: 18 mar 2010 15:55
door timper
Corniel schreef:
timper schreef:Ik heb geluk hier in de Westvlaamse polders (..)

In vorm kan ik 36 halen (..)

dan zakt dit al rap naar 32 a 33km/h (..)

In de winter zit ik meestal rond de 28 a 30 per uur en duurritten s' zomers liggen ergens rond de 32 (..)

Vroeger vond ik het gemiddelde ook belangrijker dan nu.
Tuurlijk. ;) daarom spam je ook zoveel gemiddelden in dit bericht. :)

Verduidelijking : vroeger ging ik van vertrek tot thuiskomst soms voluit om een deftig gemiddelde te halen, nu niet meer. Nu ben ik verstandiger geworden en rij ik met hartslagzones en opwarming/cooling down waardoor het gemiddelde uiteraard zakt.
Nu rij ik slechts nu en dan eens 'voor het gemiddelde', vroeger bijna altijd waardoor je (zoals je zelf correct aanhaalt) geen vooruitgang boekt. Nu doe ik weer een beetje competitie en het doel is opnieuw de ventoux, dus elke dag vlammen is niet de ideale trainingsvorm ;)


Je kunt gemiddeldes van iemand uit de polders en iemand uit bijv. Brussel -centrum uiteraard niet vergelijken. Daarom juist zijn gemiddeldes onderling vergelijken niet van tel he ;).

Het is ook niet omdat je op training een redelijk basissnelheid heb dat je in competitie ook makkelijk mee kunt. Van het moment dat het in snokken gaat stijgt de hf heel vlug (bij mij) en kom ik in problemen. Er zijn collega's genoeg die op training met een zelfde hf (als ik dan) trager rijden maar in koers veel makkelijker volgen en zelfs winnen.

Een gemiddelde aan een egaal tempo is ook weer iets anders dan in snokken...
En zo blijven we bezig he....

Geplaatst: 18 mar 2010 16:32
door pief
Trainingsgemiddelde zal niet hoger komen dan 27km/h wat ook helemaal niet belangrijk is, tijdens een wedstrijd komt daar +10km/h bij.

Geplaatst: 18 mar 2010 18:31
door mattbeone
Leuke discussie hier.
Ik Zou nog wel wat willen toevoegen, ik hoor hier eigenlijk alleen maar mensen praten over tochten en d1's en d2's enz. Nu weet ik niet wie hier de serieuze wedstrijd rijders zijn, maar ik heb wel eens het idee dat veel wielrenners te veel duurttraining doen, en hierbij de specifieke training uit het oog verliezen, met gevolg: eerste wedstrijden niet meekinnnen door niet gewend te zijn ech diep te gaan en in je hartslagtop te komen.

Ik ben zelf een mtb-wedstrijdrijder en doe redelijk veel specifieke training, blokttaining/klimtraining/verzuuringstraning enz...

Gemiddeldes zal ik hier niet spammen, iedereen kan opschrijven wat hij wilt, maar het gaat erom wat je benen ook echt rondkrijgen, niet wat je vingers kunnen typen