Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Supra RC58 ipv Shimano RS80 C50, Mavic Cosmic Carbone SL of Kuiper ACC50

gekke_henkie
Forum-lid
Berichten: 427
Lid geworden op: 04 nov 2010 00:19

gekke_henkie 06 nov 2011 00:24

Ziet er goed uit!!!.

Heb zelf eerder ook in dit topic gereageerd dat ik op zoek was, maar heb uiteindelijk iets meer uitgegeven en voor een top wielset gegaan....

Maar ik vindt de wiele erg mooi staan in je fiets!!!!!
“Training is like fighting with a gorilla. You don’t stop when you’re tired. You stop when the gorilla is tired.”

Cervelo S2 met Dura-Ace C50; Cervelo P2C met FFWD Disc; Bulls Copperhead 3

Gebruikersavatar
eherle
Forum-lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 05 aug 2006 01:28
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar eherle 14 jan 2012 13:31

Ik kreeg van een forumbezoeker een vraag over mijn ervaringen met deze Supra's. Ik deel mijn antwoord ook maar even op het forum voor de andere bezoekers.
Deze wielen zijn me na een seizoen zeer goed bevallen. Ik heb ze alleen gebruikt in de clubkoersen. Dit betekent dat ze aardig belast zijn, al was het wel alleen op asfalt (en niet in de regen).

Naast de positieve dingen die ik op het forum heb genoemd, wil ik ook de kwaliteit van de naven vermelden. Afdichting is zeer goed. Bij de winterbeurt van mijn wielen (ik haal elk jaar mijn wielen uit elkaar en richt ze weer) zat er gewoon geen enkel vuil in de lagers en draaide alles nog soepel. De lagers zijn afgedichte industrielagers, die goed verkrijgbaar zouden moeten zijn volgens de leverancier. Qua degelijkheid (constructie, afdichting) vind ik het kwaliteitsniveau van het lagerwerk op het niveau van mijn Easton EA70 wielen zitten, waar ik ook zeer over te spreken ben. De EA70's bevatten meer vuil dan de Supra's, maar die heb ik dan ook wel in slecht weer gebruikt itt de Supra's.

Ander positief ding is de constructie van de velgen. De spaken zitten in de carbon velg en niet in de aluminium velg als bij de Mavic's. Dit betekent dus kortere spaken en een stijver wiel en - vooral - geen gaten in de velgen waardoor troep naar binnen kan.

Met het "zetten van de spaak" bedoelde ik dat bij het eerste ritje één van de spaken nog een klein beetje verdraaide toen het wiel belast werd en er daardoor een klein slagje in het wiel kwam. Dat slagje heb ik er eenvoudig uit kunnen halen en daar is het verder bij gebleven. Bij de winterbeurt onlangs heb ik niks hoeven te doen aan het verwijderen van slagen of centreren (net als bij mijn EA70's overigens), dus dat is ook prima.

Het aantal spaken was voor mij ook belangrijk (20 voor en 24 achter), aangezien ik geen lichtgewicht ben (+/- 85 kg). Andere wielen hebben vaak minder spaken en dan loop je gewoon meer risico als je in mijn gewichtsklasse zit. Een mecanicien heeft mij ooit uitgelegd dat het vrij simpel is: hoe minder spaken, hoe hoger de belasting per spaak.

Ander pluspunt: de velgen zijn 58 mm hoog tov andere velgen die vaak 50 mm hoog zijn. Dit betekent dus iets betere aerodynamica en iets steviger look. De looks zijn natuurlijk zeer subjectief, maar dat speelde bij mij absoluut een rol. De Supra's zijn exclusiever dan een setje Mavic's, ze kleurden goed bij mijn fiets en zien er wel agressief uit.

Het enige minpuntje zou de ratel van het freewheel kunnen zijn. Dit is echter ook vrij persoonlijk. De ene renner wil een stil wiel, de ander houdt wel van een flinke ratel. Ikzelf vind het wel mooi als er een duidelijk ratel is en daarbij kan je het geluid nog wat dempen door wat meer of dikker vet in het freewheel te smeren.

Al met al ben ik dus zeer tevreden over deze wielen. Stel dat ik weer opnieuw voor de keuze zou staan, dan zou ik weer voor de Supra's gaan tov de Mavic's, Shims en Kuipers. Ik zag alleen wel dat Campagnolo nu ook een mooie wielserie (Bullets) op de markt brengt, die zou ik ook serieus evalueren.

Plaats reactie