Pagina 2 van 2

Geplaatst: 16 mar 2010 09:00
door daniel1975
fizik schreef:Nou, help! Je komt toch overal boven met een mtb crankstel. Kom je niet boven, dan is het zo steil dat je meestal beter kunt rennen dan fietsen.


Ga jij maar eens rennen dan op de plaatsen waar ik met 22x32 niet boven kom. Denk dat dat best tegenvalt ;)
Bij een ATB heb ik die kleine stapjes veel minder nodig dan op de weg. Rij met een 11-32 cassette en dat bevalt mij prima. Off road omhoog wil ik ook niet slechts 1 tandje terug schakelen, mogen er best een paar zijn. Een wegcassette op je atb is lekker als je alleen vlakke atb-routes rijdt, maar ga je naar Limburg dan is de lol er al snel vanaf.

Geplaatst: 16 mar 2010 09:49
door pim3
Inderdaad, voor mountainbiken is 11-32 ideaal. Voor vlakke rondjes racen op een mountainbike kun je een racecassette overwegen.

Geplaatst: 16 mar 2010 23:34
door stoli
mja het ging erom om het dan ook daadwerkelijk op de weg te gebruiken :P

Geplaatst: 17 mar 2010 12:32
door wasbeer2006
Ik zit daar ook wel eens mee. Ik rijd veel op de weg. Rijd nu met een 11-32.
Maar dan het verhaal/probleem:

Ik rijd 99% op de weg op 32/14 en 44/18, 44/16 en 44/14 en bij meer conditie en wind 44/12 en 44/11.

Tussen de 12 en de 18 zou ik de tussenstappen ook best willen hebben. de 11 zou er dan af kunnen die gebruik ik niet zo heel veel. Maarja met een XT ligt bij bv een 12/25 je ketting wel erg schuin op 44, 17en18.

daarom een 10sp triple 12/27 of 12/25. Maar das nog geen antwoord op je vraag :-)

Geplaatst: 19 mar 2010 13:34
door omega
Zelf rijd ik met een zelf samengestelde cassette van 11-23 (11-12-13-14-15-17-19-21-23)
32-13 en 32-14 zijn lekkere verzetten voor op de weg.
In de duinen kan je met de verzetten 32-15 en 32-17 ook aardig uit de voeten.
Ketting blijft met deze verzetten ook aardig recht staan.
De originele cassette 11-32 heeft voor de weg wel erg grote overgangen.
Als het echt steil wordt kun je altijd nog terug naar het kleine voorblad.