Pagina 2 van 3
Geplaatst: 12 mar 2010 10:33
door bongo
Om effe recalcitrant te zijn..je moet naar voren trappen en niet naar achteren

en een van de ketting
Geplaatst: 12 mar 2010 10:35
door flostijn
en de laatste...de schakel waar HG op staat, staat net niet op de foto....
En weer wat foto''s
Geplaatst: 12 mar 2010 12:03
door flostijn
Hier volgen nog drie foto's. De eerste is vanaf de achterzijde. De tweede is als ik terugtrap. Deze foto is wazig, maar je ziet dan dat de ketting naar beneden loopt alsof deze wordt tegengehouden door de cassette of derailleur.
De derde foto is het resultaat. Ketting loopt eraf.
#2
Geplaatst: 12 mar 2010 12:04
door flostijn
Foto 2, wazig maar je ziet wat ik bedoel...
en het resultaat
Geplaatst: 12 mar 2010 12:05
door flostijn
Foto #3 de ketting ligt eraf
Geplaatst: 12 mar 2010 12:27
door sto3mp3n
Ik heb het vermoeden dat je 1 ringetje vergeten te monteren bent bij het plaatsen van cassette, en wel het laaste ringetje (is een quasi doorschijnend bij ultegra) tussen je spaken en je eerste (eigenlijk grootste) tandwiel achteraan.
Als je gewoon aan het wiel draait doet dit niks en zal het gewoon bollen, maar probeer heel de cassete maar eens achteruit te draaien (neem het wiel er eens helemaal uit en draai dan de cassette achteruit). Veel kans zal dit niet gemakkelijk gaan. (moet in principe zo vlot gaan dat als je hier een draai aan geeft het een paar toeren blijft doen).
Ketting te breed lijkt me sterk, maar kan uiteraard. Zou dan toch eerder denken aan vastgelopen derailleurwieltjes (spuit er is goed op met kruipolie)
Geplaatst: 12 mar 2010 12:37
door danny1407
Ik heb het vermoeden dat je ketting veel te lang is.
De foto zijaanzicht met de ketting op het kleinste kransje, grote blad.
De derailleur wieltjes horen in een loodrechte lijn boven elkaar te staan. (hartlijn wieltjes)
Geplaatst: 12 mar 2010 12:41
door flostijn
Hmm, ik heb een Easton body met de ultegra cassette. Ik heb wel een hele dunne metalen ring geplaatst (dus eigenlijk de eerste handeling als je de cassette er weer opzet). Moet er dan nog 1 tussen? Ketting te dik lijkt met eigenlijk ook stug, want dan zou ik niet goed kunnen schakelen....ik ga zaterdag de handel nog maar eens demonteren....ik hou jullie op de hoogte. Nogmaals dank voor het meedenken. Wordt gewaardeerd!!
Geplaatst: 12 mar 2010 12:52
door roel78
Ik heb ook het idee dat mijn fiets te veel weerstand heeft bij het terugdraaien van de trappers. Ik heb een UltegraSL compact met Easton EA70 wielen. Ik vermoed echter dat het in de crank zit. Heb alleen niet veel zin om die er helemaal af te halen
Om te kijken of de ketting te lang is probeer ik altijd om de ketting van het grootste blad (voor) te trekken. Als het goed is gaat hij er niet veel vanaf. Als je het een hele tand-lengte af kan trekken is de ketting te lang.
Er zijn vast ook methodes die meer nauwkeurig zijn.
Geplaatst: 12 mar 2010 12:59
door danny1407
Ketting om je grootste blad en grootste kransje, waarbij je de derailleur overslaat.
Strak trekken en 2 schakels erbij optellen.
Geplaatst: 12 mar 2010 13:01
door wezep
Staan de stelschroefjes wel goed afgesteld?
Lijkt erop je der. tever naar buiten komt met de ketting op het kleinste tandwiel.
Geplaatst: 12 mar 2010 13:27
door sto3mp3n
Flostijn schreef:Hmm, ik heb een Easton body met de ultegra cassette. Ik heb wel een hele dunne metalen ring geplaatst (dus eigenlijk de eerste handeling als je de cassette er weer opzet). Moet er dan nog 1 tussen? Ketting te dik lijkt met eigenlijk ook stug, want dan zou ik niet goed kunnen schakelen....ik ga zaterdag de handel nog maar eens demonteren....ik hou jullie op de hoogte. Nogmaals dank voor het meedenken. Wordt gewaardeerd!!
Op volgende link is het duidelijker denk ik:
http://www.shimano-benelux.com/media/te ... 608752.pdf
Ik bedoelde dat je ringetje 17 misschien vergeten bent. (dacht toch dat dit een soort plastiek ringetjes was maar kan me vergissen). Misschien heb jij daar ringetjes 2 geplaatst? (dat is idd een heel dun ijzeren ringetje)
Zoal ik al zei kan je het heel eenvoudig testen door je wiel er uit te nemen en dan eens een goeie draai (achteruit) te geven aan je cassette. Die moet dan vlot een aantal toeren maken.