Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
-
plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
plantagenet
06 mar 2010 01:18
Exact. Druk = dichtheid x hoogte x g
g is de zwaartekracht is 9.81 m/s2
Dichtheid van de lucht is min of meer constant (ca. 1 kg/m3)
Dus de relatie druk - hoogte is behoorlijk lineair.....meer hoogte betekent minder 'lucht' boven je en dus minder druk

Weer of geen weer....één van twee is er altijd
-
foosho
- Forum-lid
- Berichten: 3597
- Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32
foosho
06 mar 2010 01:20
Uhm, nee
[img=
http://upload.wikimedia.org/math/f/f/d/ ... a73ebc.png]
Zie
wiki voor de afleiding en verdere uitleg
Maar in 1e benadering is 't lineair (wat een tautologie is dat

).
Maar bijv. in de bergen mag je het e-macht gedrag zeker niet verwaarlozen (zal je metertje ook niet doen, no worries

)
-
plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
plantagenet
06 mar 2010 01:30
Klopt. De niet lineairiteit zit hem in de dichtheid van de lucht. Bij meer druk is de dichtheid van lucht hoger en bij een lagere temperatuur ook. Omgekeerd idem dito

....maar eh, wel een tikje off-topic vlgs mij :p
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
-
foosho
- Forum-lid
- Berichten: 3597
- Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32
foosho
06 mar 2010 01:46
Klopt

Nou ja, off-topic, de oplettende lezer snapt nu dat hij niet op 2000m z'n metertje moet calibreren op 34m onder het motto 'ik ben alleen in de verschillen geinteresseerd'

-
diogenes
- Forum-lid
- Berichten: 3087
- Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32
diogenes
06 mar 2010 09:34
>hmmz bij het zweefvliegen deden we de hoogtemeter gewoon op 0 zetten op de grond.
>dit omdat de druk soms veranderd, en dus de meter (bijv) soms op 100 meter hoogte stond, terwijl je op de grond staat.
Een vriend van mij was luchtverkeersleider bij de R.A.F. en vertelde mij vaak , dat het een ramp was als de meters van het vliegveld gecalibreerd moesten worden.
Velgenfluisteraar
Florezido
-
sirbas
- Forum-lid
- Berichten: 452
- Lid geworden op: 11 jun 2007 15:21
sirbas
06 mar 2010 10:35
Maar ja, calibreren is dan ook iets anders dan even op 0 zetten...
-
voske
- Forum-lid
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 14 aug 2006 22:43
voske
07 mar 2010 12:36
in de polar van mij is het de huidige hoogte die je in moet voeren, standaard altijd nul bij mij. Het gaat uiteindelijk toch om de verschillen en het boeit mij minder waar ik de hoogtemeters maak. In de bergen corrigeer ik de start en eind hoogte na afloop bij het inlezen in de pc, op de meter check ik het toch niet