Pagina 2 van 5

Geplaatst: 05 mar 2010 01:17
door fr@d
TiesT schreef:
fr@d schreef: Ondanks zijn hoge leeftijd van 34 jaar doet deze fiets, wat stijfheid en rijcomfort betreft echt niet onder voor de huidige generatie fietsen. Misschien wat rijgedrag betreft wel, maar dat is niet anders dan het onderlinge verschil tussen diverse merken.
Wie daar anders over denkt mag het zeggen ;-)


Ooit op een moderne fiets gezeten?


Ik begrijp je opmerking, TiesT ;-)
De ervaring is echter dat sommige moderne frames mss dan wel een grotere torsiestijfheid hebben maar dat dat niet altijd samen gaat met ook meer rijcomfort.
Het gaat uiteindelijk toch om een combinatie van beiden. Het belang daarvan hangt ook af van het doel waarvoor de fiets gebruikt wordt, het gewicht van de gebruiker en de grootte van het frame. Waarschijnlijk mede dankzij het ROTO-microfusionbracket is dat bij deze Gazelle niet verkeerd te noemen, vind ik.
Als je naar deze > http://www.fiets.nl/uploads/stijfheidsmetingen/0612.htm < tabel kijkt komt bijv. het stalen frame Gazelle AA-Special er toch niet slecht uit?

Geplaatst: 05 mar 2010 10:05
door tiest
Gellukig zijn er honderden frames op de markt waarbij de combinatie stijfheid/comfort/gewicht prima in orde zijn. Ze zullen stuk voor stuk beter de bocht om komen, om het over de snelheid van schakelen en remprestaties nog maar niet te hebben.

Geplaatst: 05 mar 2010 10:22
door fr@d
TiesT schreef:Gellukig zijn er honderden frames op de markt waarbij de combinatie stijfheid/comfort/gewicht prima in orde zijn. Ze zullen stuk voor stuk beter de bocht om komen, om het over de snelheid van schakelen en remprestaties nog maar niet te hebben.


Dat is zo, ja.
Maar er zijn mss evenveel frames die wat dat betreft minder scoren.
Zie de tabel > http://www.fiets.nl/uploads/stijfheidsmetingen/0612.htm < die ik zojuist aan m'n vorige post heb toegevoegd!
Als je daar naar kijkt komt bijv. het stalen frame Gazelle AA-Special er toch niet slecht uit?

De schakelsystemen van nu mag je natuurlijk niet vergelijken met die uit de jaren 80. Dat is idd een wereld van verschil. Wat remprestaties betreft ben ik daar nog niet zo zeker van. Waarom/waardoor zou dat zo zijn?

Zie verder ook mijn toegevoegde opmerkingen in m'n vorig post!

Naast deze mechanische aspecten ben ik ook wel benieuwd naar je, zeg maar, meer "visuele oordeel" over deze Gazelle...

Geplaatst: 05 mar 2010 10:38
door tiest
fr@d schreef:
Naast deze mechanische aspecten ben ik ook wel benieuwd naar je, zeg maar, meer "visuele oordeel" over deze Gazelle...


Hmm, je vraagt er naar. Ik vind het een lelijk oud zee groen ding.

Geplaatst: 05 mar 2010 10:49
door olleranip
TiesT schreef:Ooit op een moderne fiets gezeten?


Ooit op een oude fiets gezeten? :)

Geplaatst: 05 mar 2010 10:54
door Supergrover
Olleranip schreef:
TiesT schreef:Ooit op een moderne fiets gezeten?


Ooit op een oude fiets gezeten? :)


moderne fiets is na 1 dag al oud, want 1 dag oud...


in de Fiets een artikel over Shimano 105 2011 groep, dus 2010 is ook al oud.

wat vliegt de tijd..

Geplaatst: 05 mar 2010 10:54
door tiest
Olleranip schreef:
TiesT schreef:Ooit op een moderne fiets gezeten?


Ooit op een oude fiets gezeten? :)


Ja.

Geplaatst: 05 mar 2010 10:58
door Supergrover
TiesT schreef:
Olleranip schreef:
TiesT schreef:Ooit op een moderne fiets gezeten?


Ooit op een oude fiets gezeten? :)


Ja.


daar heeft ie het op geleerd

hahahahaha..

:D

Geplaatst: 05 mar 2010 15:50
door fr@d
GastheerG schreef:Ik ben nooit zo kapot van die wannabee Bianchi's. Gazelle heeft prachtige kleuren gehad zoals metalic rood, metalic blauw, ivoor wit. Fraaie zilverkleurige modellen.
Ook vind ik de transfers te modern voor deze fiets.
Overigens vraag ik me af of in 1976 er al aanlasnokjes voor de voorderailleur op een frame zaten.
Datzelfde vraag ik me af met de kabelgeleiding onder de braket.

Ik heb zelf een oude Gazelle en verbaas me over de rijkwaliteiten van het ding.
Kan ik gruwelijk hard mee over de kasseien en ook een technische afdaling is met die fiets geen probleem.

Overigens moeten er wel heel snel nieuwe remgreeprubbers op bovenstaande fiets. Is gewoon aan te komen (niet goedkoop maar toch) en zou de fiets ineens een stuk frisser uiterlijk geven.
Mss toch eerst ff 'alle' posts lezen, GastheerG., bespaart je een boel tikwerk hier en voorkomt ermee dat je in herhaling valt ;-)
Voor wat de kleur betreft, het is toch echt één van de Gazellekleuren uit de jaren 80. Evenals de transfers! Meer dan 25 jaar geleden, dus niks 'modern'. En mss heeft Gazelle die "Bianchi-kleur" toen wel gewoon gekopieerd?
Maar goed, of je het nu mooi vindt of niet, over smaak valt niet te twisten.
Ik ben het zeker met je eens dat de Gazelle-kleurstellingen en mogelijkheden van de jaren ervoor prachtig waren.

In hoeverre ben je eens met de kwalificaties van TiesT? Voor wat het de rijeigenschappen betreft dan....

Geplaatst: 06 mar 2010 00:21
door sorcees
Mooie fiets, Gazelle Champion Mondial, altijd goed.
De mijne heb ik in 1995 tweede hands gekocht, en ik gebruik hem nog als winterfiets, onverwoestbaar.
En omdat ik er nu al meer dan 15 op rij voelt het aan als een tweede huid.

Geplaatst: 06 mar 2010 14:11
door marconi
Ik heb ook nog een Gazelle Champion Mondial. Ivoor wit met transparant rode balhoofdbuis en zitbuis. Ik heb er een flatbar opgezet en ik gebruik deze fiets om te toeren met mijn vrouw. De lak is nog prima en beter dan welke lak dan ook van de huidige fietsen. Ik heb dit frame gekocht eind jaren 80 schat ik en er een mooie verchroomde vork en achtervork laten monteren. Verder loopt de achterremkabel door de bovenbuis !
Voor mijn eigen solo toertochtjes heb ik een Pinarello Gallileo. Ook een heerlijke fiets maar de lak haalt het niet bij die van mijn oude Gazelle.