hoe hartslag laag te krijgen
[quote="Robbebopper"]Eigenlijk heb je wel gelijk dat ik teveel voor een ander bepaal, maar.....de topicstarter lijkt weinig lol te beleven aan z'n hartslagmetertje. Maar goed, inderdaad voor mij persoonlijk is plezier in het fietsen op zich de grootste motivatie. Overigens ben ik wel prestatiegericht bezig, maar ik probeer daarbij plezier voorop te stelen. Ik denk dat je in het algemeen toch wel kunt stellen dat plezier een voorwaarde is voor presteren?[/quote]
Dat klopt zeker. Als je er geen plezier aan beleeft moet je stoppen denk ik.
In het geval van de ts is z'n basis gewoon onvoldoende en dan kan een hf meter hem zeker helpen z'n nivo op te bouwen. Als dat lukt wordt z'n plezier ook groter.
Dat klopt zeker. Als je er geen plezier aan beleeft moet je stoppen denk ik.
In het geval van de ts is z'n basis gewoon onvoldoende en dan kan een hf meter hem zeker helpen z'n nivo op te bouwen. Als dat lukt wordt z'n plezier ook groter.
Ben het wel met AMclassic eens, gewoon in je eentje gaan trainen en met lage intensiteiot.
Denk wel dat je gewoon een keer per week gezellig met de club mee kan en dan gewoon hoog in intensiteit. Maar uiteindelijk komt het er wel op neer om eerst een basis op te bouwen.
Denk wel dat je gewoon een keer per week gezellig met de club mee kan en dan gewoon hoog in intensiteit. Maar uiteindelijk komt het er wel op neer om eerst een basis op te bouwen.
[quote="bert claes"]Je hartslag is enorm hoog voor te fietsen. Ik zou het een tijdje rustiger aandoen. Misschien dat je wat teveel aan het doen was. Van overtraining kan je hartslag hoog blijven. [/quote]
Zijn hartslag zakt weer snel als hij niets aan het doen is.
Zijn hartslag zakt weer snel als hij niets aan het doen is.
A bad day on the bike is better than a good day at work.
Zodra ik gestopt ben met serieus wedstrijdsporten (roeien) heb ik die hartslagmeter nooit meer om/aan gehad en train ik lekker op gevoel. Ondanks dat heb ik toch vrij aardige resultaten staan op evenementen als de Marmotte en reed ik de afgelopen jaren regelmatig 'prijs' bij trainingswedstrijdjes op Sloten of Spaarnwoude. Ben het dus eigenlijk wel eens met Robbebobber. (En dan ben ik nota-bene zelf bewegingswetenschapper!)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Is het probleem nu dat de hartslag relatief hoog is ten opzichte van andere rijders of is het probleem dat TS niet mee kan komen?
In het eerste geval zou ik me er totaal niet druk over maken. Een lage hartslag is geen wedstrijd die je kunt winnen
Niet kunnen meekomen met de rest is iets waar je wel iets aan kunt doen.
In het eerste geval zou ik me er totaal niet druk over maken. Een lage hartslag is geen wedstrijd die je kunt winnen
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Wat ik vooral niet snap is hoe je langdurig boven je omslagpunt kunt fietsen. Dat is 163, zoals je zegt, en dat is toevallig het mijne ook (en dat is op zich laag, maar dat is gewoon zo, daar is verder niks aan te doen en het is ook geen probleem).
Maar om boven de 170 te komen op de fiets, bijna 10 slagen boven m'n omslagpunt, dat is voor mij zo'n beetje doodgaan, zeg maar, niet iets wat ik een clubtocht of een training lang kan volhouden (en ook zeker niet zou willen). Dus ik vraag me af of je hartslagwaarden wel goed bepaald zijn, en zelfs ook of je hartslagmeter niet op hol slaat?
En verder is precies het getalletje dat de meter aangeeft inderdaad niet zo relevant/interessant, ten opzichte van zaken als plezier, mee kunnen komen, trainingsdoelen, etcetera.
Louise
Maar om boven de 170 te komen op de fiets, bijna 10 slagen boven m'n omslagpunt, dat is voor mij zo'n beetje doodgaan, zeg maar, niet iets wat ik een clubtocht of een training lang kan volhouden (en ook zeker niet zou willen). Dus ik vraag me af of je hartslagwaarden wel goed bepaald zijn, en zelfs ook of je hartslagmeter niet op hol slaat?
En verder is precies het getalletje dat de meter aangeeft inderdaad niet zo relevant/interessant, ten opzichte van zaken als plezier, mee kunnen komen, trainingsdoelen, etcetera.
Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/
[quote="Daan D"]Als ik met de club mee ga dan rij ik heel vaak met een hartslag van 170.
En als ik alleen rij 172 en dan rij ik pas 28 km gemiddeld
Ik fiets 4 x per week maar krijg mijn hartslag niet omlaag.
Kan iemand mij vertellen hoe ik dat moet doen.
Ik ben 46 jaar en mijn maximale hartslag is 187 en mijn omslagpunt is 163.
Dit is gemeten tijdens een fietstest door een sportarts.
Mijn conditie is wel redelijk mijn hartslag daalt wel snel als ik stil sta.
Van de week met mijn fietsmaat gefietst hij had een hartslag van 125 en ik zat op 155. [/quote]
[quote="Amclassic-fan"]Gewoon alleen gaan trainen en rustiger rijden, je moet 1e een basis conditie opbouwen. Omslagpunt klinkt wel erg laag, zeker met die andere getallen die je noemt. Een omslagpunt rond de 170-175 zou een stuk waarschijnlijker zijn, maar die 163 zou wel kunnen kloppen.[/quote]
Het omstlagpunt ligt idd aan de lage kant bij een max. hartslag van 187. Volgens mij zou dat rond de 170 moeten liggen maar goed ik ben geen arts.
Zoals al eerder gezegd probeer rustiger te fietsten. In jou geval zou dit tussen de 128 - 145 slagen p minuut zijn.
Zie verder Hartslag
En als ik alleen rij 172 en dan rij ik pas 28 km gemiddeld
Ik fiets 4 x per week maar krijg mijn hartslag niet omlaag.
Kan iemand mij vertellen hoe ik dat moet doen.
Ik ben 46 jaar en mijn maximale hartslag is 187 en mijn omslagpunt is 163.
Dit is gemeten tijdens een fietstest door een sportarts.
Mijn conditie is wel redelijk mijn hartslag daalt wel snel als ik stil sta.
Van de week met mijn fietsmaat gefietst hij had een hartslag van 125 en ik zat op 155. [/quote]
[quote="Amclassic-fan"]Gewoon alleen gaan trainen en rustiger rijden, je moet 1e een basis conditie opbouwen. Omslagpunt klinkt wel erg laag, zeker met die andere getallen die je noemt. Een omslagpunt rond de 170-175 zou een stuk waarschijnlijker zijn, maar die 163 zou wel kunnen kloppen.[/quote]
Het omstlagpunt ligt idd aan de lage kant bij een max. hartslag van 187. Volgens mij zou dat rond de 170 moeten liggen maar goed ik ben geen arts.
Zoals al eerder gezegd probeer rustiger te fietsten. In jou geval zou dit tussen de 128 - 145 slagen p minuut zijn.
Zie verder Hartslag
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
[quote="Louise"]Wat ik vooral niet snap is hoe je langdurig boven je omslagpunt kunt fietsen. Dat is 163, zoals je zegt, en dat is toevallig het mijne ook (en dat is op zich laag, maar dat is gewoon zo, daar is verder niks aan te doen en het is ook geen probleem).
Maar om boven de 170 te komen op de fiets, bijna 10 slagen boven m'n omslagpunt, dat is voor mij zo'n beetje doodgaan, zeg maar, niet iets wat ik een clubtocht of een training lang kan volhouden (en ook zeker niet zou willen). Dus ik vraag me af of je hartslagwaarden wel goed bepaald zijn, en zelfs ook of je hartslagmeter niet op hol slaat?
En verder is precies het getalletje dat de meter aangeeft inderdaad niet zo relevant/interessant, ten opzichte van zaken als plezier, mee kunnen komen, trainingsdoelen, etcetera.
Louise [/quote]
170 Dit is mijn hartslag in de groep, en dit hou ik maar 45 km vol .
Als ik op kop kom schiet hij verder omhoog.
En het gaat me niet gemakkelijk af.
En moet ik ook regelmatig laten gaan, als de rit langer als 60 km komt.
Dan ben ik helemaal kapot en dan slaap ik meestal op de bank in de avond.
Daarom wil ik mijn hartslag omlaag hebben en lekker rustig mee kunnen rijden
Maar om boven de 170 te komen op de fiets, bijna 10 slagen boven m'n omslagpunt, dat is voor mij zo'n beetje doodgaan, zeg maar, niet iets wat ik een clubtocht of een training lang kan volhouden (en ook zeker niet zou willen). Dus ik vraag me af of je hartslagwaarden wel goed bepaald zijn, en zelfs ook of je hartslagmeter niet op hol slaat?
En verder is precies het getalletje dat de meter aangeeft inderdaad niet zo relevant/interessant, ten opzichte van zaken als plezier, mee kunnen komen, trainingsdoelen, etcetera.
Louise [/quote]
170 Dit is mijn hartslag in de groep, en dit hou ik maar 45 km vol .
Als ik op kop kom schiet hij verder omhoog.
En het gaat me niet gemakkelijk af.
En moet ik ook regelmatig laten gaan, als de rit langer als 60 km komt.
Dan ben ik helemaal kapot en dan slaap ik meestal op de bank in de avond.
Daarom wil ik mijn hartslag omlaag hebben en lekker rustig mee kunnen rijden
[quote="Daan D"][quote="Louise"]Wat ik vooral niet snap is hoe je langdurig boven je omslagpunt kunt fietsen. Dat is 163, zoals je zegt, en dat is toevallig het mijne ook (en dat is op zich laag, maar dat is gewoon zo, daar is verder niks aan te doen en het is ook geen probleem).
Maar om boven de 170 te komen op de fiets, bijna 10 slagen boven m'n omslagpunt, dat is voor mij zo'n beetje doodgaan, zeg maar, niet iets wat ik een clubtocht of een training lang kan volhouden (en ook zeker niet zou willen). Dus ik vraag me af of je hartslagwaarden wel goed bepaald zijn, en zelfs ook of je hartslagmeter niet op hol slaat?
En verder is precies het getalletje dat de meter aangeeft inderdaad niet zo relevant/interessant, ten opzichte van zaken als plezier, mee kunnen komen, trainingsdoelen, etcetera.
Louise [/quote]
170 Dit is mijn hartslag in de groep, en dit hou ik maar 45 km vol .
Als ik op kop kom schiet hij verder omhoog.
En het gaat me niet gemakkelijk af.
En moet ik ook regelmatig laten gaan, als de rit langer als 60 km komt.
Dan ben ik helemaal kapot en dan slaap ik meestal op de bank in de avond.
Daarom wil ik mijn hartslag omlaag hebben en lekker rustig mee kunnen rijden
[/quote]
Daarom zul je ook lager moeten zitten met je hartslag. Dus tussen de 120 - 140 hrt p m. en voorlopig niet met deze groep mee fietsen. Conditie zul je dus alleen moeten opbouwen of met iemand van je eigen niveau.
Succes!
Maar om boven de 170 te komen op de fiets, bijna 10 slagen boven m'n omslagpunt, dat is voor mij zo'n beetje doodgaan, zeg maar, niet iets wat ik een clubtocht of een training lang kan volhouden (en ook zeker niet zou willen). Dus ik vraag me af of je hartslagwaarden wel goed bepaald zijn, en zelfs ook of je hartslagmeter niet op hol slaat?
En verder is precies het getalletje dat de meter aangeeft inderdaad niet zo relevant/interessant, ten opzichte van zaken als plezier, mee kunnen komen, trainingsdoelen, etcetera.
Louise [/quote]
170 Dit is mijn hartslag in de groep, en dit hou ik maar 45 km vol .
Als ik op kop kom schiet hij verder omhoog.
En het gaat me niet gemakkelijk af.
En moet ik ook regelmatig laten gaan, als de rit langer als 60 km komt.
Dan ben ik helemaal kapot en dan slaap ik meestal op de bank in de avond.
Daarom wil ik mijn hartslag omlaag hebben en lekker rustig mee kunnen rijden
[/quote]
Daarom zul je ook lager moeten zitten met je hartslag. Dus tussen de 120 - 140 hrt p m. en voorlopig niet met deze groep mee fietsen. Conditie zul je dus alleen moeten opbouwen of met iemand van je eigen niveau.
Succes!
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Je kan wel gewoon met die groep mee blijven fietsen als je dat bijvoorbeeld 1x in de week doet.. De rest van je trainingen kan je dan het best d1 trainen en zorgen dat je onder de 145 blijft.. Zo leer je je aerobe vermogen beter te gebruiken!
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
[quote="Daan D"][quote="Louise"]Wat ik vooral niet snap is hoe je langdurig boven je omslagpunt kunt fietsen. Dat is 163, zoals je zegt, en dat is toevallig het mijne ook (en dat is op zich laag, maar dat is gewoon zo, daar is verder niks aan te doen en het is ook geen probleem).
Maar om boven de 170 te komen op de fiets, bijna 10 slagen boven m'n omslagpunt, dat is voor mij zo'n beetje doodgaan, zeg maar, niet iets wat ik een clubtocht of een training lang kan volhouden (en ook zeker niet zou willen). Dus ik vraag me af of je hartslagwaarden wel goed bepaald zijn, en zelfs ook of je hartslagmeter niet op hol slaat?
En verder is precies het getalletje dat de meter aangeeft inderdaad niet zo relevant/interessant, ten opzichte van zaken als plezier, mee kunnen komen, trainingsdoelen, etcetera.
Louise [/quote]
170 Dit is mijn hartslag in de groep, en dit hou ik maar 45 km vol .
Als ik op kop kom schiet hij verder omhoog.
En het gaat me niet gemakkelijk af.
En moet ik ook regelmatig laten gaan, als de rit langer als 60 km komt.
Dan ben ik helemaal kapot en dan slaap ik meestal op de bank in de avond.
Daarom wil ik mijn hartslag omlaag hebben en lekker rustig mee kunnen rijden
[/quote]
Klinkt voor mij als een geval van overtraining. Wat is je rusthartslag en weet je wat je waarden hiervoor waren? Bij overtraining wil die wel eens flink omhoog schieten. Heb je wel eens weekje of twee rust gehad? Ben je dan nog steeds zo moe? Ben zelf ook eens goed overtraind geweest en dan voel je je goed machteloos. Mocht je dat gevoel hebben google dan maar even op overtraining of iets dergelijk. N.B. mocht het zo zijn, dan moet je zeker géén lange duurtrainingen meer doen maar echt rust pakken en eventueel daarna beginnen met korte intervalletjes. Succes!
Maar om boven de 170 te komen op de fiets, bijna 10 slagen boven m'n omslagpunt, dat is voor mij zo'n beetje doodgaan, zeg maar, niet iets wat ik een clubtocht of een training lang kan volhouden (en ook zeker niet zou willen). Dus ik vraag me af of je hartslagwaarden wel goed bepaald zijn, en zelfs ook of je hartslagmeter niet op hol slaat?
En verder is precies het getalletje dat de meter aangeeft inderdaad niet zo relevant/interessant, ten opzichte van zaken als plezier, mee kunnen komen, trainingsdoelen, etcetera.
Louise [/quote]
170 Dit is mijn hartslag in de groep, en dit hou ik maar 45 km vol .
Als ik op kop kom schiet hij verder omhoog.
En het gaat me niet gemakkelijk af.
En moet ik ook regelmatig laten gaan, als de rit langer als 60 km komt.
Dan ben ik helemaal kapot en dan slaap ik meestal op de bank in de avond.
Daarom wil ik mijn hartslag omlaag hebben en lekker rustig mee kunnen rijden
[/quote]
Klinkt voor mij als een geval van overtraining. Wat is je rusthartslag en weet je wat je waarden hiervoor waren? Bij overtraining wil die wel eens flink omhoog schieten. Heb je wel eens weekje of twee rust gehad? Ben je dan nog steeds zo moe? Ben zelf ook eens goed overtraind geweest en dan voel je je goed machteloos. Mocht je dat gevoel hebben google dan maar even op overtraining of iets dergelijk. N.B. mocht het zo zijn, dan moet je zeker géén lange duurtrainingen meer doen maar echt rust pakken en eventueel daarna beginnen met korte intervalletjes. Succes!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende