Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

bandenkeuze en andere aanpassingen

wezep
Forum-lid

Gebruikersavatar wezep 16 feb 2010 08:48

ReinR schreef:er zijn nogal wat lichtlopende banden. de omstandigheden bepalen ook de keuze zoals al gemeld. in lelystad heb ik soms wat grip nodig als er modder is maar ik wil ook snelheid. ik kies vaak voor meer bandenspanning: 3,5 bar. mijn roro's pakken minder modder mee vanwege de grote afstand tussen de noppen en zijn 390 (of zoiets) gram. de nn's -en andere echt noppenbanden- zijn gewoon zwaarder, pakken meer modder mee en hebben een fikse rolweerstand, ze geven volgens mij meer vertrouwen dan snelheid.

Weet je dat zeker? 3,5bar?
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 16 feb 2010 17:32

ReinR wrote:
er zijn nogal wat lichtlopende banden. de omstandigheden bepalen ook de keuze zoals al gemeld. in lelystad heb ik soms wat grip nodig als er modder is maar ik wil ook snelheid. ik kies vaak voor meer bandenspanning: 3,5 bar. mijn roro's pakken minder modder mee vanwege de grote afstand tussen de noppen en zijn 390 (of zoiets) gram. de nn's -en andere echt noppenbanden- zijn gewoon zwaarder, pakken meer modder mee en hebben een fikse rolweerstand, ze geven volgens mij meer vertrouwen dan snelheid.

Weet je dat zeker? 3,5bar?
Ja en dan een fully voor het comfort en de grip! Ik hoop maar dat ie 2.5 bedoelde! Anders is een crosser misschien een betere optie!

tiest
Forum-lid HC

tiest 16 feb 2010 19:07

Met die modder kies ik juist liever 1.5 bar:D

@Wasbeer een crosser met 3.5bar is redelijk onbestuurbaar:D

reinr
Forum-lid
Contact

reinr 16 feb 2010 21:09

nu in de sneeuw en echt heftige modder rij ik een stuk zachter uiteraard, maar normaal inderdaad met 3,5 bar en weinig profiel. ben er helemaal aan gewend en het gaat wel rap (check mtblelystad.nl - parcourrecord)
toegegeven: fully (scalpellefty) -ben zelf 65 kg-.
een crosser is me fysiek te zwaar: dan ben ik na 3 kwartier helemaal door elkaar geschud en word ik te moe, het gebrek aan comfort begint me dan ook te ergeren trouwens. wil straks wel smallere banden gaan proberen om te kijken hoe dat gaat, alleen is zoeken onder 1.9 breed wat lastig: misschien ff nieuw topic openen
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

tiest
Forum-lid HC

tiest 17 feb 2010 00:39

Een fully met 1.9-3.5bar. Volgens mij mis je het principe van een fully:S

reinr
Forum-lid
Contact

reinr 17 feb 2010 07:14

wat betekent S?
1.9 is de breedte van de band.
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

tiest
Forum-lid HC

tiest 17 feb 2010 10:46

Ja dat begrijp ik wel dat 1.9 de breedte van de band is. Gellukig worden die frikandellen bijna niet meer gebruikt/gemaakt.

:S is ongeveer hetzelfde als:Afbeelding

kaj1500
Forum-lid

kaj1500 17 feb 2010 11:58

Is dat een verhard rechtdoor parcours in Lelystad? 3.5bar bij 65kg, dat is echt verbazend. Met een lage druk gaat je fiets veel beter de bocht om, de band kan zich vormen naar de ondergrond. Daarvoor worden ze ook gemaakt, met een soepel karkas.

Okee, ieder heeft zo zijn voorkeur, maar je kan te ver gaan. ;)
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

reinr
Forum-lid
Contact

reinr 17 feb 2010 17:53

mee eens: hij gaat inderdaad beter de bocht om maar ik heb het idee dat ik op de snelle stukken meer tijdswinst boek zo, vandaar ook die smalle band die ik wil proberen. als ik al die cyclocrossers zie met die lichte fietsen en smalle bandjes: ze gaan als de brandweer. maar inderdaad misschien ga ik wel te ver! ik ga het zien.

tiest
Forum-lid HC

tiest 17 feb 2010 18:56

Die crossfietsen gaan niet hard door de smalle banden hoor. Dat licht meer aan degene die erop zit en de hele geometrie van de ongeveerde fiets.

Crossers rijden namelijk met zo min mogelijk lucht in de tubes om meer grip te krijgen. ook op het rechte stuk(afgelopen zondag vielen de meeste op de rechte weg)

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 17 feb 2010 19:04

En een smallere band heeft niet minder rolweerstand!!

Wat je op een recht stuk kan winnen valt in het niets met wat je in het veld kan verliezen.

reinr
Forum-lid
Contact

reinr 17 feb 2010 19:47

he guys: de discussie wordt goed zo.
toch ga ik het zelf onderzoeken door te proberen: het gewicht van smaller is lager (kan 450gram schelen) dus dat is een snelheidsvoordeel lijkt me. de cubecrosser die ik mocht proberen was erg licht en supersnel op lange stukken en accellereren, met natuurlijk smallere banden dan mijn beoogde 1.9 tot 1,6 breedte. ben het eens met je dat breed niet meer rolweerstand betekent (rij ook met de big apple): maar meer contact is wel meer wrijving zeker in modder. Ik denk wel dat smaller in sommige omstandigheden niet beter is in met name slipperig gedoe, maar we gaan het allemaal meemaken als de verdraaide ijsbende verdwenen is.

Plaats reactie