Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Shimano Ultegra (6700) kettingbreuk

beukje
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 15 feb 2005 12:16

beukje 14 feb 2010 12:38

Staal wordt snel aangetast door chloride ionen. Keukenzout dus. Chloride veroorzaakt putcorrosie. Dit zijn minuscule kratertjes in het staal. Je begrijpt dat deze kratertjes snel verder corroderen en het verbaast mij daarom niet dat dit uiteindelijk lijdt tot schakelbreuk. In de chemische industrie, waarin ik werk, is dit een alom bekend fenomeen.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 14 feb 2010 14:19

Beukje schreef:Staal wordt snel aangetast door chloride ionen. Keukenzout dus. Chloride veroorzaakt putcorrosie. Dit zijn minuscule kratertjes in het staal. Je begrijpt dat deze kratertjes snel verder corroderen en het verbaast mij daarom niet dat dit uiteindelijk lijdt tot schakelbreuk. In de chemische industrie, waarin ik werk, is dit een alom bekend fenomeen.


Dus ons allen bekend schoonmaken en invetten van de ketting helpt hier niet tegen???
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 feb 2010 20:58

Ik word heel rap sterker, bleef de vorige 6700 ketting nog 700 km heel, vanmiddag trapte ik een ketting doormidden die net 200 km eronder zat. Gelukkig gebeurde het nu 600 meter van huis toen ik bij een stoplicht weg reed en kwam ik er een paar honderd meter later achter dat 't weer raak was. Ketting eraf gehaald en een Campa ketting erop gezet...

Net de ketting even goed bekeken in het licht. Naast de schakel die voor helft is afgebroken zitten er nog 10(!!!) scheurtjes in de rest van de ketting. Morgen eens bellen met Shimano.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 feb 2010 21:06

De andere ketting ook nog maar even aan een nadere inspectie onderworpen, de ketting die pak 'm beet 700 km op de fiets heeft gezeten, had maar liefst 15 scheuren....

Ik heb steeds de fiets direct met heel veel water schoon gemaakt en dus geen pekel er lang op laten inwerken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

starled
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 jun 2004 22:21

starled 15 feb 2010 21:28

Zondag bijna tegen dek gegaan na kettingbreuk bij de beklimming van de Kluisberg ! Bij inspectie van de ketting kwam ik tot de vaststelling dat er verschillende scheurtje's in mijn ketting zaten en een schakel was heel doorgescheurd en dat na amper 1000km. Wat zou er gebeuren in volle spurt..............................? Ik raad iedereen die met dat type ketting rijdt , eens zijn ketting te goed controleren want naar het schijnt ben ik de eerste niet !

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 15 feb 2010 21:28

Dat belooft wat voor mijn nieuwe Trek met Ultegra 6700.
Zal ik alvast wat kettingen op voorraad nemen??

Marc
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 15 feb 2010 21:29

marc v megroot schreef:Dat belooft wat voor mijn nieuwe Trek met Ultegra 6700.
Zal ik alvast wat kettingen op voorraad nemen??
Uhm, nee? Tenminste, geen 6700s :)

Zal wel recall actie worden dan..

fietslind
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 11 dec 2006 17:55

fietslind 15 feb 2010 23:44

Beukje schreef:Staal wordt snel aangetast door chloride ionen. Keukenzout dus. Chloride veroorzaakt putcorrosie. Dit zijn minuscule kratertjes in het staal. Je begrijpt dat deze kratertjes snel verder corroderen en het verbaast mij daarom niet dat dit uiteindelijk lijdt tot schakelbreuk. In de chemische industrie, waarin ik werk, is dit een alom bekend fenomeen.


die putcorrosie onder invloed van chloor-ionen treedt wel op, maar volgens mij niet zo snel als hier wordt gesuggereerd. Het gaat pas echt snel als er behalve chloor-ionen ook sprake is van een zuur milieu. Verder wordt er door verschillende mensen aangegeven, dat er meerdere scheurtjes zichtbaar zijn, dus putcorrosie op veel schakels tegelijk??? Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk.

sorcees
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 08 okt 2005 11:47

sorcees 16 feb 2010 13:32

De ketting van mijn woon-werk MTB is nu helemaal roestrood aan de buitenzijde, dankzij het ruime zoutgebruik deze winter, ik spoel mijn fiets dus niet elke keer af.
Maar geen last van problemen met die ketting, een keer per 2 weken spuit ik hem in met een teflonspray, geen gepiep geen gekraak, lekker soepel draaien.
Het is een KMC 9-speed ketting, niet duur, wel goed.
Kun je eens proberen die haarscheurtjes te fotograferen, ik weet niet zo goed waar ik op letten moet.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 feb 2010 14:13

Het zijn geen haarscheurtjes, de schakels zijn gewoon doorgescheurd. Ik ben nu foto's aan 't uploaden, ik zal ze zo hier neer zetten. Shimano wil overigens niet toegeven dat er een probleem is. Onderzoeken dit en dat, blablabla...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 feb 2010 14:42

Onderstaande foto's zijn allemaal van 1 kant van de ketting waar ik een km of 700 mee gereden heb, aan de andere kant zitten ook nog een heel aantal scheuren, maar ik vond dit wel genoeg foto's...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En nog 1 foto van de schakel die door midden brak gisteren van de ketting waar ik wel geteld 210 km mee gereden heb:
Afbeelding
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 16 feb 2010 14:45

Afbeelding

Genoeg werk voor orthodontisten als hier niets aan gedaan wordt...

Plaats reactie