Alles over vakanties op én met de fiets

Jouw top5 zwaarste cols

jaapieo
Forum-lid

jaapieo 02 feb 2010 13:42

Het allersteilste stukjedat ik geklommen had was in belgie, nabij Coo
Een dorpje met een heel sleil zijweggetje een klein metertje of 70/80 meter lang en een waarschuwingsbordje met 20% er op!
Weer naar beneden liet iemand zijn rem in een mini haarspeldbochtje los en belandde bij een bankje dat daar in de berm stond.
Grappen zei ik beneden "moet je is aan je velgen voelen" ze trapten er nog in ook en dat hebben ze geweten!
mijn Flickr

forza
Forum-lid

forza 02 feb 2010 13:46

[quote="superrose"][quote="rob74"]

3 Alpe d'Huez; een keer gereden tijdens de marmotte. Na 160 km doet alles pijn

[/quote]

ohoh, ik begin me al zorgen te maken.....
Dit is precies wat ik komende zomer ga doen, leuke ontgroening, ik ga weer even naar het kopje nu :)[/quote]

+1
Wij gaan deze zomer ook naar de Alp d'Huez en de Gallibier.
Ik train me suf hier in de buurt, maar de Grebbeberg, Amerongseberg en Koerheuvel zijn natuurlijk geen colletjes. Daar komt bij dat ik moet leren te doseren.
eigenwijs is ook wijs...

pinarello
Forum-lid

pinarello 02 feb 2010 13:55

[quote="dummy"][quote="pinarello"]
5 Mont Bouquet 4,5km zeer, zeer steil >20%[/quote]
Valt wel mee, zo te zien. Volgens de Salite-site is de Mont Bouquet 4,6 km lang, heeft een gemiddeld stijgingspercentage van 9,5%, en een max van 16,4% over 500 meter: *klik*

[/quote]

Het valt niet mee en Salite heeft een onjuist profiel. Ik zal thuis nog eens kijken of ik de plaatselijke nog kan vinden).
Maar ik nodig je van harte uit om em een keer te rijden.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 02 feb 2010 13:55

Hoe zwaar een col is hangt nogal van de omstandigheden (intern/extern) af. Hier mijn zeer subjectieve lijstje:

1) Fedaia: 4 km rechte weg a 15% met slechte benen: au! (mentaal ook au!) (naar beneden schijn je makkelijk aan de 100/u te raken, ik ging 8...)
2) Alpe d'Huez aan het einde vd Marmotte: Beide keren tot vlak onder de top serieus aan afstappen gedacht...
3) Mont Ventoux met 42 graden in het dal: eerste serieuze col ever; niet echt slim om die in hoogzomer midden op de dag te doen..
4) Ballon d'Alsace tijdens Trois Ballons: Nauwelijks getrained, toch voor een snelle tijd willen gaan. Dat brak me aardig op op deze col.
5) Glandon/Croix de Fer: Die loopt om een of andere reden nooit bij mij. Wel mooi trouwens!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

edwin01
Forum-lid

edwin01 02 feb 2010 14:11

@ Tinn. Da's ook toevallig! De Wrynose Pass heb ik een keer van de andere kant gedaan, ook dik 30% piekstijging. Daar zat ik dan met m'n 39x25. Wist ik veel.....
Erop ging trouwens beter dan eraf. Het regende nogal en met zo'n 30% stukje wordt je gewoon door je remmen heen gelanceerd. Gelukkig was de ambulance er snel en het ziekenhuis in Kendall niet ver............

nielske
Forum-lid

nielske 02 feb 2010 14:11

Het hangt allemaal een beetje af van de vorm (van de dag) en wat je (de dagen) ervoor gereden hebt. Beleving is een grote factor. Maar, als ik het niet relativeer, dan komt de Col de Granon toch wel op één. Begint officieel in Briancon, maar begint pas echt in le Villard-Laté.
"Pijn is tijdelijk, opgeven is voor altijd."

http://img689.imageshack.us/img689/6228/img2526e.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

dummy
Forum-lid

dummy 02 feb 2010 14:39

[quote="pinarello"][quote="dummy"][quote="pinarello"]
Valt wel mee, zo te zien. Volgens de Salite-site is de Mont Bouquet 4,6 km lang, heeft een gemiddeld stijgingspercentage van 9,5%, en een max van 16,4% over 500 meter: *klik*[/quote]
Het valt niet mee en Salite heeft een onjuist profiel. Ik zal thuis nog eens kijken of ik de plaatselijke nog kan vinden).
Maar ik nodig je van harte uit om em een keer te rijden.[/quote]
Dan zal Salite inderdaad een onjuist profiel hebben. Het ziet er immers niet echt indrukwekkend uit.

bottecchia
Forum-lid

bottecchia 02 feb 2010 15:01

Mwah, die grafiek geeft toch wel de garantie voor de nodige zweetdruppels hoor. Bovendien, als je ziet wat Pinarello in een jaar wegtrapt dan weet je dat hij aardig vergelijkingsmateriaal heeft. :)

Ik zal vanmiddag ook een top 5 in elkaar zetten. Wel leuk om even in de herinneringen te graven.

aristos
Forum-lid

aristos 02 feb 2010 15:22

Ik heb in Maleisie met 20 kilo verpakking en een hybride van 13 kilo de beklimming gedaan tussen Tambunan en Kota Kinabalu. Eerst 25 km klimmen van 600 m hoogte naar 1800 m hoogte in een temperatuurtje van 30+ graden.... Ondertussen nog stukken van 15%+. By far het meeste ooit afgezien in mijn leven... Snelheid was gemiddeld rond de 5 km per uur.... Dan duurt 25 km erg lang.
Canyon Aeroad 9.0 | Canyon Grand Canyon AL 29'er 7.9 | Principia 700 Limited Edition Number 05

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 feb 2010 15:45

Ik zie hier wel erg veel cols voor bij komen die niet bijzonder zwaar zijn. Het zijn toch veelal de onbekende cols, waar een klein weggetje tegen vreselijk percentages omhoog loopt, die echt zwaar zijn. Een klim van gemiddeld 7% loopt voor mij gewoon heel makkelijk en is zolang ik niet kapot ben geen enkel probleem. Maar een klim met een gemiddelde percentage van 15% is een heel ander verhaal ook al is de klim veel korter.

Percentages worden vaker overdreven dan onderschat. Borden langs de kant van de weg zeggen helemaal niets in de meeste gevallen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

pino
Forum-lid HC

pino 02 feb 2010 15:47

[quote="pinarello"][quote="dummy"][quote="pinarello"]
Valt wel mee, zo te zien. Volgens de Salite-site is de Mont Bouquet 4,6 km lang, heeft een gemiddeld stijgingspercentage van 9,5%, en een max van 16,4% over 500 meter: *klik*

[/quote]

Maar ik nodig je van harte uit om em een keer te rijden.[/quote]

Hij is niet overal heel steil, maar wel erg fraai. Een paar stukken inderdaad rond de 20 procent.
Een absolute aanrader. Jammer genoeg bestaat de cyclo niet meer die eroverheen ging (Bouquet de Tavel). Was genieten.
Niet zijken maar reiden !

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 02 feb 2010 15:57

[quote="Amclassic-fan"]Ik zie hier wel erg veel cols voor bij komen die niet bijzonder zwaar zijn. .............[/quote]
Volgens mij gaat het daar ook niet echt over in dit topic. Het gaat er niet overuit hoe zwaar (absoluut gezien) een klim is maar over hoe zwaar een klim wordt ervaren.

Als je niet getraind bent, teveel rookt en drinkt is de beklmming van de Amerongse berg al een crime:)
Live fast; die young. mijn blog

Plaats reactie