Pagina 2 van 7
Geplaatst: 02 feb 2010 13:42
door jaapieo
Het allersteilste stukjedat ik geklommen had was in belgie, nabij Coo
Een dorpje met een heel sleil zijweggetje een klein metertje of 70/80 meter lang en een waarschuwingsbordje met 20% er op!
Weer naar beneden liet iemand zijn rem in een mini haarspeldbochtje los en belandde bij een bankje dat daar in de berm stond.
Grappen zei ik beneden "moet je is aan je velgen voelen" ze trapten er nog in ook en dat hebben ze geweten!
Geplaatst: 02 feb 2010 13:46
door forza
[quote="superrose"][quote="rob74"]
3 Alpe d'Huez; een keer gereden tijdens de marmotte. Na 160 km doet alles pijn
[/quote]
ohoh, ik begin me al zorgen te maken.....
Dit is precies wat ik komende zomer ga doen, leuke ontgroening, ik ga weer even naar het kopje nu
[/quote]
+1
Wij gaan deze zomer ook naar de Alp d'Huez en de Gallibier.
Ik train me suf hier in de buurt, maar de Grebbeberg, Amerongseberg en Koerheuvel zijn natuurlijk geen colletjes. Daar komt bij dat ik moet leren te doseren.
Geplaatst: 02 feb 2010 13:55
door pinarello
[quote="dummy"][quote="pinarello"]
5 Mont Bouquet 4,5km zeer, zeer steil >20%[/quote]
Valt wel mee, zo te zien. Volgens de Salite-site is de Mont Bouquet 4,6 km lang, heeft een gemiddeld stijgingspercentage van 9,5%, en een max van 16,4% over 500 meter:
*klik*
[/quote]
Het valt niet mee en Salite heeft een onjuist profiel. Ik zal thuis nog eens kijken of ik de plaatselijke nog kan vinden).
Maar ik nodig je van harte uit om em een keer te rijden.
Geplaatst: 02 feb 2010 13:55
door 53x11
Hoe zwaar een col is hangt nogal van de omstandigheden (intern/extern) af. Hier mijn zeer subjectieve lijstje:
1) Fedaia: 4 km rechte weg a 15% met slechte benen: au! (mentaal ook au!) (naar beneden schijn je makkelijk aan de 100/u te raken, ik ging 8...)
2) Alpe d'Huez aan het einde vd Marmotte: Beide keren tot vlak onder de top serieus aan afstappen gedacht...
3) Mont Ventoux met 42 graden in het dal: eerste serieuze col ever; niet echt slim om die in hoogzomer midden op de dag te doen..
4) Ballon d'Alsace tijdens Trois Ballons: Nauwelijks getrained, toch voor een snelle tijd willen gaan. Dat brak me aardig op op deze col.
5) Glandon/Croix de Fer: Die loopt om een of andere reden nooit bij mij. Wel mooi trouwens!
Geplaatst: 02 feb 2010 14:11
door edwin01
@ Tinn. Da's ook toevallig! De Wrynose Pass heb ik een keer van de andere kant gedaan, ook dik 30% piekstijging. Daar zat ik dan met m'n 39x25. Wist ik veel.....
Erop ging trouwens beter dan eraf. Het regende nogal en met zo'n 30% stukje wordt je gewoon door je remmen heen gelanceerd. Gelukkig was de ambulance er snel en het ziekenhuis in Kendall niet ver............
Geplaatst: 02 feb 2010 14:11
door nielske
Het hangt allemaal een beetje af van de vorm (van de dag) en wat je (de dagen) ervoor gereden hebt. Beleving is een grote factor. Maar, als ik het niet relativeer, dan komt de Col de Granon toch wel op één. Begint officieel in Briancon, maar begint pas echt in le Villard-Laté.
Geplaatst: 02 feb 2010 14:39
door dummy
[quote="pinarello"][quote="dummy"][quote="pinarello"]
5 Mont Bouquet 4,5km zeer, zeer steil >20%[/quote]
Valt wel mee, zo te zien. Volgens de Salite-site is de Mont Bouquet 4,6 km lang, heeft een gemiddeld stijgingspercentage van 9,5%, en een max van 16,4% over 500 meter:
*klik*[/quote]
Het valt niet mee en Salite heeft een onjuist profiel. Ik zal thuis nog eens kijken of ik de plaatselijke nog kan vinden).
Maar ik nodig je van harte uit om em een keer te rijden.[/quote]
Dan zal Salite inderdaad een onjuist profiel hebben. Het ziet er immers niet echt indrukwekkend uit.
Geplaatst: 02 feb 2010 15:01
door bottecchia
Mwah, die grafiek geeft toch wel de garantie voor de nodige zweetdruppels hoor. Bovendien, als je ziet wat Pinarello in een jaar wegtrapt dan weet je dat hij aardig vergelijkingsmateriaal heeft.
Ik zal vanmiddag ook een top 5 in elkaar zetten. Wel leuk om even in de herinneringen te graven.
Geplaatst: 02 feb 2010 15:22
door aristos
Ik heb in Maleisie met 20 kilo verpakking en een hybride van 13 kilo de beklimming gedaan tussen Tambunan en Kota Kinabalu. Eerst 25 km klimmen van 600 m hoogte naar 1800 m hoogte in een temperatuurtje van 30+ graden.... Ondertussen nog stukken van 15%+. By far het meeste ooit afgezien in mijn leven... Snelheid was gemiddeld rond de 5 km per uur.... Dan duurt 25 km erg lang.
Geplaatst: 02 feb 2010 15:45
door amclassic-fan
Ik zie hier wel erg veel cols voor bij komen die niet bijzonder zwaar zijn. Het zijn toch veelal de onbekende cols, waar een klein weggetje tegen vreselijk percentages omhoog loopt, die echt zwaar zijn. Een klim van gemiddeld 7% loopt voor mij gewoon heel makkelijk en is zolang ik niet kapot ben geen enkel probleem. Maar een klim met een gemiddelde percentage van 15% is een heel ander verhaal ook al is de klim veel korter.
Percentages worden vaker overdreven dan onderschat. Borden langs de kant van de weg zeggen helemaal niets in de meeste gevallen.
Geplaatst: 02 feb 2010 15:47
door pino
[quote="pinarello"][quote="dummy"][quote="pinarello"]
5 Mont Bouquet 4,5km zeer, zeer steil >20%[/quote]
Valt wel mee, zo te zien. Volgens de Salite-site is de Mont Bouquet 4,6 km lang, heeft een gemiddeld stijgingspercentage van 9,5%, en een max van 16,4% over 500 meter:
*klik*
[/quote]
Het valt niet mee en Salite heeft een onjuist profiel. Ik zal thuis nog eens kijken of ik de plaatselijke nog kan vinden).
Maar ik nodig je van harte uit om em een keer te rijden.[/quote]
Hij is niet overal heel steil, maar wel erg fraai. Een paar stukken inderdaad rond de 20 procent.
Een absolute aanrader. Jammer genoeg bestaat de cyclo niet meer die eroverheen ging (Bouquet de Tavel). Was genieten.
Geplaatst: 02 feb 2010 15:57
door rob74
[quote="Amclassic-fan"]Ik zie hier wel erg veel cols voor bij komen die niet bijzonder zwaar zijn. .............[/quote]
Volgens mij gaat het daar ook niet echt over in dit topic. Het gaat er niet overuit hoe zwaar (absoluut gezien) een klim is maar over hoe zwaar een klim wordt ervaren.
Als je niet getraind bent, teveel rookt en drinkt is de beklmming van de Amerongse berg al een crime:)