Pagina 2 van 7
Geplaatst: 15 jan 2010 18:03
door perik
Hoeft niet. Een Scott Scale frame zit ook onder 1 kg dacht ik.
Geplaatst: 15 jan 2010 18:06
door japiecarbon
Wat denk je wat er met een frame gebeurd als je met 90+ van een berg komt storten en dan moet remmen of als je op een kassei weg met 45+ rijd
De 0.nine van merida weegt bv 935 gram
Geplaatst: 15 jan 2010 18:21
door foosho
De lichtste raceframes wegen 700g oid (?). De Scott Addict RC weegt 790g ipv 980g van de Scott Scale RC met precies hetzelfde carbon, da's dus +25%.
Een raceframe krijgt zeker de nodige klappen, maar als ik een sprong maak met m'n MTB denk ik dat dat een hogere piek geeft en ook een ander soort piek, bijv. over een kasseien weg zijn het allemaal kleinere klappen, bij een landing na een sprong is het 1 hoog energetische klap.
Geplaatst: 15 jan 2010 18:21
door gijs01
Volgens mij is de luchtdruk niet het probleem maar de belasting op één punt. Ik heb een Thule drager voor achterop de fiets. In beginsel vervoer ik de fiets in de auto maar van de zomer zal hij toch achterop moeten.
Ik neem dan een PVCbuis van pak hem beet 6 cm en zaag deze in twee door de lengte. Ik vul hem dan op met schuimrubberen buizenisolatie die vroeger ook op je BMX zat. Dat doe ik over het frame en de grijper zit dan handvast op de buis. Groot hangslot mee voor op de parkeerplaats en ik ga ervoor
Geplaatst: 15 jan 2010 18:24
door japiecarbon
Foosho: dat is idd wel zo, maar het scheelt niet echt veel. Op een mtb zitten bv ook schijfrem bevestiging, dit vergt ook wel extra gewicht.
En heel veel kleine klapjes kan ook funest zijn. Kijk maar naar een Hilti klopboor machine
Geplaatst: 15 jan 2010 18:25
door foosho
't Verschil met een klopboor is natuurlijk dat die het langzaam molt
. Dat moet je zien te voorkomen in een frame, langzame aftakeling.
25% aan verstevigingen tov een raceframe vind ik wel een hoop overigens..
Qua frame, balhoofdbuis is weer korter, meestal weer een langere bovenbuis, kortere zitbuis, langere wielbasis, 't ontloopt elkaar niet zo denk ik (?). Ik zou neigen dat een MTB kleiner is alles te samen.
Gijs01 schreef:Volgens mij is de luchtdruk niet het probleem maar de belasting op één punt.
Daar hebben we het de hele tijd over... dat is het
gevolg van de lucht op het aangrijppunt.
Geplaatst: 15 jan 2010 18:37
door gijs01
Foosho schreef:'
Gijs01 schreef:Volgens mij is de luchtdruk niet het probleem maar de belasting op één punt.
Daar hebben we het de hele tijd over... dat is het
gevolg van de lucht op het aangrijppunt.
precies, van daar dat ik de druk spreid over de pvc-buis. Dan ben je er toch?
Geplaatst: 15 jan 2010 18:39
door foosho
Ja, lijkt me wel. Met schuimrubber erbij moet het wel te doen zijn. Wel erg netjes werken dat hij idd het goed spreidt. Dat is wat nogal mist met die universele steunen, die drukken alsnog op een kein oppervlak. En blijven uitkijken dat je hem niet te vast aandraait natuurlijk, in die richting kunnen ze dat echt niet hebben.
Geplaatst: 15 jan 2010 18:44
door mtbfool
Heb een rek voor 2 fietsen met uitschuifbare bovenklem die ook nog eens draaibaar is en pak mijn fietsen altijd op de zadelpenklem vast , zodoende zit hij hoger geklemd op een relatief veilige plek.
Heb er al 190 KM uur mee gereden en nergens geen last van.
Aan de buis een carbonframe pakken is niet slim omdat er te veel piekbelastingen op de buis komen te staan , heb wel eens een klant gehad die dat deed en tegen me zei ach dat maakt niet uit maar wel een paar weken later een nieuw kader kwam bestellen omdat hij zijn oude te hard had geklemd.
Grtz; mtbfool
Geplaatst: 15 jan 2010 18:48
door amclassic-fan
japie carbon schreef:Wat denk je wat er met een frame gebeurd als je met 90+ van een berg komt storten en dan moet remmen of als je op een kassei weg met 45+ rijd
De 0.nine van merida weegt bv 935 gram
Die krachten zijn volledig anders dan het klemmen van een frame op een buis. Lichte carbon frames zijn gewoon niet gemaakt om geklemd te worden, doe je 't iets te hard dan scheurt 't frame gewoon dwars door midden. En je hoeft ook niet de verloren onschuld te spelen in zo'n geval en proberen garantie te claimen, want het is overduidelijk wat de oorzaak van de scheur was.
De vezels in de verschillende buizen liggen allemaal in een hoek van 0 tot +/-45 graden. Wil je klem kracht opvangen, dan moet je de vezels op 90 graden leggen. Voor sturen doen ze dat ook wel, maar op nu de bovenbuis en de zitbuis van een extra vezel richting te voorzien zodat je 'm kan inklemmen op een drager?
Ander probleem is het effect van steentjes die met meer dan 100 km/h de fiets kunnen raken. Iedereen weet wel hoe sterk de voorruit van een auto is, een steentje kan daar een ster in maken. Wat 't met je carbon frame doet kan je wel raden.
En dat filmpje van die domme FM die met een hamer op die Cannondale aan 't timmeren is bewijst alleen dat carbon niet plastisch vervormd zoals metalen buizen wel doen. De energie wordt gewoon anders geadsobeerd, waardoor de schade niet te zien is.
Geplaatst: 15 jan 2010 19:32
door japiecarbon
Ik doelde op het verschil tussen een mtb en een racer!
Ik weet ook wel dat klemmen niet bevordelijk is, maar wanneer dit voorzichtig gebeurt denk ik dat het geen kwaad kan.
Ik heb ook al heel wat carbon stuk proberen te maken en het is toch echt best lastig.
Ik rij bv al een tijdje met een zadelpen combi waar ik meerdere keren op geslagen heb met een hamer.
Geplaatst: 15 jan 2010 19:38
door tjb
japie carbon schreef:
Ik rij bv al een tijdje met een zadelpen combi waar ik meerdere keren op geslagen heb met een hamer.
Zo kan je hem inderdaad ook verstellen ja, haha