Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Tips trainen in de winter

feddek
Forum-lid

feddek 16 jan 2010 12:57

Amclassic-fan schreef:Als je 't risico wilt lopen om je voeten eens goed in te vriezen. Dit gaat alleen goed als je geen zweet voeten hebt, anders worden je voeten vochtig. Vocht kan niet weg door de zakjes en koelt wel af.

Voor mij werken de zakjes wel en uiteraard werkt het voor iedereen anders, maar de theorie voor de zakjes is de volgende. De zakjes werken hetzelfde als een neopreen pak (wetsuit) voor watersporters: het doel is niet zozeer de kou buiten te houden ,maar de warmte binnen. Als je voldoende isolerende lagen over de zakjes draagt (voor mij skisokken, de schoen en ook weer neopreen overschoenen) komt de kou niet binnen. De zakjes ademen niet waardoor lichaamswarmte niet weg kan. Je gaat daardoor inderdaad zweten en juist dat laagje zweet wat ontstaat tussen je voet en het zakje (klinkt wat vies) wordt een warm laagje. Overal op je lichaam zou dat erg vervelend voelen, maar bij mijn voeten heb ik er niet zo'n last van... tja het wordt inderdaad dus wel klam, maar dat is juist de bedoeling, evenals het laagje water wat ontstaat tussen een wetsuit en je lichaam wat de warmte vasthoudt...
Als het echt koud is draag ik bijvoorbeeld ook neopreen handschoenen: krijg je ook vieze zweethanden in, maar wel lekker warm!
Maargoed zoals k zei heeft iedereen zijn eigen beste methode...

ijzerenbriek
Forum-lid

ijzerenbriek 16 jan 2010 14:37

Ik fiets woon/werk gans het jaar door (behalve als het echt spekglad ligt) hoewel ik een echte koukleum ben. Je moet natuurlijk een beetje kijken hoe koud het is maar als het echt goed vriest draag ik:
- zo een aansluitend sporthemdje
- gewoon shirt met lange mouwen
- mouwloos windjack
- thermovest die winddicht en toch wel een tijdje waterdicht is
- een goede kwaliteit tennissokken
- gewone race of MTB schoenen (eingenlijk MTB want racefiets komt nov-feb niet buiten)
- PU gecoate neopreen overschoenen van PRO omdat ik ze met voorsprong de beste vind
- gewone goed aansluitende muts die onder je helm past
- gewone warme handschoenen

Allemaal behoorlijk standaard materialen en nochtans nog nooit koud gehad, dunne verschillende laagjes met een winddichte buitenlaag werkt nog altijd het best denk ik.

Er is maar één weertype waar je je moeilijk kunt tegen beschermen en dat is smeltende sneeuw of van die ijsregen, net boven het vriespunt en een stevige wind. Je lijf lukt wel met een regenjasje erboven maar benen en vooral voeten en tenen hebben het dan hard te verduren door het opspattende ijswater.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

spietpiet
Forum-lid

spietpiet 16 jan 2010 21:14

Goede winterschoenen kopen icm ski sokken.
Ik heb 2 jaar geleden een ouder model bij Rose Versand aangeschaft voor 30€ in de winteropruiming.
link

Tevens een set SPD combipedalen, ideaal als het echt slecht begaanbaar of glad is.
Dan heb je de mogelijkheid voor snel een voetje aan de grond.
link

joeriras
Forum-lid

joeriras 16 jan 2010 22:46

Ik zal morgen die boterhamzakjes eens even gaan uitproberen,
2010. Specialized Allez.
2011. Tweede Jaars Nieuweling.

bvc
Forum-lid

bvc 17 jan 2010 20:35

vandaag gewoon gaan rijden, dikke sokken en zomerschoen sidi, geen enkel probleem gehad, maar als de t° onder het vriespunt zakt zijn voor mij overschoentjes een muts en handschoenen toch ook onontbeerlijk hoor voor de rest lange broek en een katoenen t-shirt onder de windjack om het zweet op te nemen.

wildromance
Forum-lid

wildromance 17 jan 2010 20:39

bvc schreef:vandaag gewoon gaan rijden, dikke sokken en zomerschoen sidi, geen enkel probleem gehad, maar als de t° onder het vriespunt zakt zijn voor mij overschoentjes een muts en handschoenen toch ook onontbeerlijk hoor voor de rest lange broek en een katoenen t-shirt onder de windjack om het zweet op te nemen.

Hulde!
Als je wint heb je vrienden

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 jan 2010 20:40

Mijn overschoenen blijven toch lekker aan tot de temperatuur weer boven de 10 graden is.
Ik snap alleen totaal niet waarom je met een katoenen shirt gaat rijden, ding wordt zeiknat en dan krijg je 't ijskoud. Fatsoenlijke thermokleding is voor mij toch een vereiste om nu buiten te trainen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

dieseltje
Forum-lid

dieseltje 17 jan 2010 22:12

+1 Het heeft bij mij veel te lang geduurd voor ik het belang/comfort van goede thermo kleding ondektte.

Bijvoorbeeld: vandaag 100 km gefiets met 1 thermo hempje lange mouw 1 mouwloos en een lichtgevoerd wielershirt met lange mouw. Is voor mij absoluut voldoende. En dan natuurlijk langebroek e.d. voor hier vragen over gesteld worden!
No pain no gain, no guts no glory!

alexd
Forum-lid

alexd 18 jan 2010 12:22

Ja, most of the above en ik krijg last van knieen in de kou, dus draag ook thermo onderbroek, met ultima knie/beenstukken (zit er tussen in) onder de lange broek.
Met hybride fiets in de sneeuw inderdaad ook 2 zijdige pedalen, want rij nu in de sneeuw met soort snowboots: anders de voeten toch niet snel genoeg los als ik schoen met overschoen in spd druk.
In de winter in het bos en in de zomer op een berg. Prachtig die Alpe d'Huez en Mont Ventoux. Kijk ook in mijn weblog: http://alexanderfietst.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

pinkman
Forum-lid

pinkman 18 jan 2010 21:45

Goede kleding doet wonderen. Broek met windshield + echte Sidi goretex winterschoenen en goede handschoenen geven mij als koukleun voldoende warmte

Plaats reactie