Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Trek Madone 5.1 vs Stevens Xenon

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 jan 2010 09:34

Gijs01 schreef:Voor 2500 euro kun je ook een A merk met Ultegra krijgen:
- Cervelo S1
- BMC Roadracer
- Specialized Roubaix/Tarmac
- Scott Addict R3

Deze fietsen zijn bewezen toppers en dat is bij Stevens afwachten.

Ik zou als ik max 1500 te besteden had zou wellicht Stevens overwegen voor 2500 euro zou ik een A-merk pakken. Redenen:
- bewezen reputatie
- bekende fabrikant
- restwaarde
- waarschijnlijk ook een betere kwaliteit (maar dan ga ik af op de FM)


Een fiets koop je toch niet om vervolgens weer te kunnen verkopen? Ik koop een fiets om er lekker op te fietsen. Ik heb zo m'n twijfels of een 'bekender' merk echt wel een hogere restwaarde op gaat leveren. Als ik zie hoeveel problemen sommige hier hebben om een bekend merk te slijten, terwijl de prijs wel laag is.
Ik hoef echt geen seconde na te denken als ik moet kiezen tussen een aluminium frame van 1500 gram of een mooi carbon frame wat zich ook al lang bewezen heeft. Dat ze in Meerkerk alleen dure namen verkopen, wil niet zeggen dat andere merken niet goed zijn.
Bijv een BMC koop je enkel om het uiterlijk, niet omdat die fietsen zo licht zijn of gunstig geprijsd.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 811
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 15 jan 2010 10:50

Specialized was mijn eerste keuze. Ben zeer tevreden over mijn Specialized MTB. Maar een Tarmac met Ultegra is niet te krijgen voor 2500 euro. Zeker niet als je nog 350 euro voor een mooi wielsetje moet neerleggen. Dat lukt bij Stevens en Trek dus wel.

Hans, ik heb ook zitten rekenen met die bike builder van Stevens, maar de bovengenoemde Trek is goedkoper (1795 plus 319 voor een setje Fulcrum R3). Dan rij je wel met de oude Ultegra van 2009, maar goed, het scheelt wel geld.
Michiel

gijs01
Forum-lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 jun 2009 16:47

gijs01 15 jan 2010 10:57

Dan neem je die Roubaix/Tarmac toch met 105? Dat is echt een prima groep.

Nogmaals, ik ben geen framedeskundige maar ik heb van zeker 4 FM-ers vernomen dat Stevens en Bulls goede frames maken maar dat oa de doro mij opgesomde merken TOP-frames maken.

En ik blijf erbij dat je restwaarde moet betrekken bij je afweging, je moet er niet krom voor gaan liggen maar als je ooit iets mooiers wilt dan maakt de inruil toch vaak het verschil tussen wel of niet je droomfiets kunnen betalen.

Maar goed, ik probeer alleen andere inzichten ter tafel te brengen opdat de vragensteller zo goed mogelijk beeld krijgt van de diverse opties. Als je weg bent van die Stevens moet je die vooral nemen.

Ik zou die S1 gaan halen bij Salden, zonder twijfel!
Camerig is prachtig!

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 811
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 15 jan 2010 11:53

Ben blij met je inzichten, Gijs, geen twijfel. Maar ik rij nu met 105 en zou niet alleen het frame, maar ook de groep opwaarderen. Dan valt de Tarmac gewoon af.

Ik ben trouwens niet weg van de Stevens hoor. Heb een beter gevoel bij de Trek (die er ook mooier uitziet).

De S1 ziet er goed uit. Maar is geen carbon. Zonder een nieuwe discussie te starten, maar wat is beter: high end alu of prima carbon??
Michiel

gijs01
Forum-lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 jun 2009 16:47

gijs01 15 jan 2010 12:33

De discussie Alu-Carbon is een soort Ajax-Feyenoord discussie. Je wordt er moe van. Ikzelf ben van Aluminium (Trek 2000) naar Carbon (Colnago C50) overgestapt en ben wel erg enthousiast over Carbon. Ik zie nu inderdaad dat de S1 van alu is. Wist ik niet maar het blijft een topfiets. Zou ik nog steeds serieus over nadenken

Die Trek Madone is wel een superfiets hoor en door de lage dollar niet duur. Als je daar gevoel bij hebt zou ik ook daarvoor gaan want anders zit je straks op een fiets die vanuit een compromisgedachte koos en dat blijft altijd malen. Volg je hart om spijt te vermijden. Een Madone moet kunnen met Ultegra 6700 en ik zou de verkoper doorzagen over de Bontragerwielen want daar komt inderdaad zo weet ik uit eigen ervaring snel een slag in.

Wanneer ga je kopen?
Camerig is prachtig!

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 811
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 15 jan 2010 12:42

Ga dadelijk tijdens de lunchpauze nog eens kijken (salden zit om de hoek). De wielen zijn inderdaad niet al te best. Heb een setje fulcrum R3 voor 319 zien hangen. Dat komt er dan nog bij. Volgens mij zit ik dan op een goed karretje dat er ook nog eens mooi uitziet.

Ik zal ook eens langs de S1 lopen. Al was het maar om verlekkerd te kijken.....

Dank voor je adviezen.
Michiel

gijs01
Forum-lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 jun 2009 16:47

gijs01 15 jan 2010 13:09

houd je me op de hoogte als er ontwikkelingen zijn?
Camerig is prachtig!

forza
Forum-lid
Berichten: 494
Lid geworden op: 04 jun 2009 14:43

forza 15 jan 2010 13:15

Ik zou voor de Stevens gaan maar dat is erg persooonlijk, je geeft al aan dat de Trek je meer aanspreekt. Volg je eigen gevoel.
eigenwijs is ook wijs...

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 811
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 15 jan 2010 14:16

heb ik gedaan....net de Trek besteld...Met Fulcrum R3 wielen ziet het er super uit. Bedankt voor de adviezen!!!
Michiel

gijs01
Forum-lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 jun 2009 16:47

gijs01 15 jan 2010 18:05

Geweldig!

Gefeliciteerd met je aankoop!
Camerig is prachtig!

Plaats reactie