Wat betreft de keuze tussen een crossfiets en een MTB, heb ik ervaren dat dit iets zeer persoonlijk is.
Ik heb zelf beide:
MTB: Stevens F10 elite (fully)
crossfiets: Stevens
Alhoewel de toertochten hier in de buurt heel vlak zijn, rijd ik mijn meeste toertochten met mijn MTB; gewoon omdat ik dat veel comfortabeler vind. Soms rijd ik ook wel eens een toertocht met mijn crossfiets, maar dan ervaar ik dat toch als meer op snelheid gericht zijnde.
Toch rijden hier in de buurt heel veel crossfietsen bij de toertochten. Ook mijn clubgenoten, die ook beide hebben, nemen meestal de crossfiets. Het is maar waar je het lekkerst bij voelt.
mtb of crossfiets
-
- Forum-lid
TiesT schreef:japie carbon schreef:1- nee, met smallere banden heb je meer grip im de sneeuw( als het vatgereden is) Dan zak je sneller weg en heb je meer grip.
Onzin, In losse sneeuw rijden is hetzelfde als los zand rijden. Ooit op het strand gereden met een crosser? Met brede mtb banden met weinig lucht er in heb je veel meer grip. Neemt niet weg dat je met een crosser niet goed door de sneeuw kan rijden. Dat doe ik al weken. Je hebt wel veel meer techniek nodig.
In ieder geval kun op een MTB altijd nog smallere banden leggen als dat beter zou zijn maar op de cross fiets past geen super breed.
Inderdaad kun je MTB onderhoud best leren, maar als je er mee in de pekel rijdt zou ik toch kiezen voor iets met minder onderhoud en minder slijtage mogelijkheden, dus een vast vork ipv geveerd, en singlespeed ipv derailleurs. Een jaagpad is immer per definitie vrij vlak.